12 nov 2015 20:42

12 nov 2015 20:42

Nya loggan presenteras

SKÖVDE KOMMUN: Förslag på grafisk profil är färdig

Arbetet med att ta fram en grafisk profil för Skövde kommun börjar nu bli färdigt. Det färdiga förslaget presenterade under torsdagseftermiddagen på en presskonferens.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

För att göra det enklare för invånare och besökare och förstå vilka tjänster, verksamheter och bolag som ä en del av Skövde kommun så har en ny grafisk profil tagits fram.

– Med tanke på alla de nya medier som finns i dag, så var det inget alternativ att ha kvar den gamla, det här är något som måste göras, säger kommunalrådet Leif Walterum (C).

Han syftar exempelvis på att kommunvapnet blir väldigt litet och nästan oläsligt i en smartphone.

Får vara kvar

Den frågan de har fått flest gånger är huruvida Sankta Elin ska finnas kvar eller inte.

– Vi gick in i det här med öppet sinne och uteslöt ingenting, säger Eva Sandsjö Liljedahl som är projektledare för arbetet.

Under arbetets gång blev det dock självklart att Elin skulle få vara kvar. Detta tack vare att det hela tiden har förts en dialog med chefer och medarbetare inom kommunen, vd:ar för de kommunala bolagen och kommuninvånare.

– Det visade sig att åtta av tio förknippade Elin med Skövde, så vi kände att det var självklart att ha henne kvar, säger Eva Sandsjö Liljedahl.

Lyfts fram

Hon fortsätter att berätta att Elin står för en fantastisk skatt och att detta är ett sätt att passa på att berätta historien på ett spännande sätt.

– Vi vill plocka upp historien och koppla ihop den med nutiden, menar hon.

I den nya logotypen syns Elin i närbild och med ett tydligt hjärta på bröstet.

– Vi ville lyfta fram hennes personlighet och rättvise tänkt för att visa att vi är en välkomnande stad.

1,5 miljon

Den nya loggan kommer däremot inte ersätta det gamla stadsvapnet.

– Det kommer finnas kvar och användas på exempelvis flaggor och ceremonier, säger Tomas Fellbrandt, kommundirektör.

Kostnaden för att ta fram en ny logga kommer landa på cirka 1,5 miljon.

– Själv framtagandet har kostat 1 miljon och den praktiska omställningen kommer kosta 500 000, säger Eva.

Hon menar att mycket pengar sparats på valet ett typsnitt som är gratis.

– Det skulle ha kostat runt 1,2 miljoner att bara köpa in ett typsnitt.

Den nya grafiska profilen lanseras under våren 2016.

För att göra det enklare för invånare och besökare och förstå vilka tjänster, verksamheter och bolag som ä en del av Skövde kommun så har en ny grafisk profil tagits fram.

– Med tanke på alla de nya medier som finns i dag, så var det inget alternativ att ha kvar den gamla, det här är något som måste göras, säger kommunalrådet Leif Walterum (C).

Han syftar exempelvis på att kommunvapnet blir väldigt litet och nästan oläsligt i en smartphone.

Får vara kvar

Den frågan de har fått flest gånger är huruvida Sankta Elin ska finnas kvar eller inte.

– Vi gick in i det här med öppet sinne och uteslöt ingenting, säger Eva Sandsjö Liljedahl som är projektledare för arbetet.

Under arbetets gång blev det dock självklart att Elin skulle få vara kvar. Detta tack vare att det hela tiden har förts en dialog med chefer och medarbetare inom kommunen, vd:ar för de kommunala bolagen och kommuninvånare.

– Det visade sig att åtta av tio förknippade Elin med Skövde, så vi kände att det var självklart att ha henne kvar, säger Eva Sandsjö Liljedahl.

Lyfts fram

Hon fortsätter att berätta att Elin står för en fantastisk skatt och att detta är ett sätt att passa på att berätta historien på ett spännande sätt.

– Vi vill plocka upp historien och koppla ihop den med nutiden, menar hon.

I den nya logotypen syns Elin i närbild och med ett tydligt hjärta på bröstet.

– Vi ville lyfta fram hennes personlighet och rättvise tänkt för att visa att vi är en välkomnande stad.

1,5 miljon

Den nya loggan kommer däremot inte ersätta det gamla stadsvapnet.

– Det kommer finnas kvar och användas på exempelvis flaggor och ceremonier, säger Tomas Fellbrandt, kommundirektör.

Kostnaden för att ta fram en ny logga kommer landa på cirka 1,5 miljon.

– Själv framtagandet har kostat 1 miljon och den praktiska omställningen kommer kosta 500 000, säger Eva.

Hon menar att mycket pengar sparats på valet ett typsnitt som är gratis.

– Det skulle ha kostat runt 1,2 miljoner att bara köpa in ett typsnitt.

Den nya grafiska profilen lanseras under våren 2016.

  • Anna Leijon