15 nov 2015 09:00

15 nov 2015 09:00

Ny Volvomotor tillverkas i Kina

När Volvo Cars startar produktion av trecylindriga bensinmotorer kommer detta i första hand ske i Zhangjiakou.
– Vi utvecklar en ny plattform för våra mindre modeller tillsammans med Geely, säger Oskar Falk, platschef vid Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Den trecylindriga bensinmotorn förväntas komma i produktion under 2017, då nya modellen XC40 kommer ut på marknaden. Volvos minsting V40 och nya XC40 kommer i framtiden att byggas på en helt ny plattform, internt kallad CMA, som Volvo utvecklat tillsammans med ägaren Geely.

Den kinesiska biltillverkaren bygger just nu en helt ny bilfabrik inom samma område i Zhangjiakou där Volvo har etablerat en ny motorfabrik för tillverkning av bensinmotorer för Volvos bilmodeller i Kina.

– Den trecylindriga motorn kommer att hamna även i Geelys mindre modeller och eftersom det finns kapacitet i Zhangjiakou kommer tillverkningen förläggas dit till att börja med. Men det finns möjlighet för oss i Skövde att också tillverka trecylindriga motorer, säger Oskar Falk.

Effektfull

Volvos nya minimotor bygger vidare på den egenutvecklade fyrcylindriga Drive-E-motorn (VEA) som nu är i full produktion i samtliga varianter för bensin och diesel i Skövdefabriken. Men storleken till trots så verkar Volvos ingenjörer ha hittat ett sätt att få ut rejält med effekt.

Nyligen bekräftade Volvo att nya XC40 kommer att få laddhybridteknik i form av en trecylindrig bensinmotor på 180 hästkrafter och en elmotor på 75 hästkrafter. Även framtida modeller i 60-serien kan få tillgång till samma teknik.

– Vi ser en tydlig utveckling på motorsidan nu där man fokuserar på lufttillströmning (turbo) och förbränning tillsammans med elektrifiering för att få fram mindre men kraftfulla motorer där förbrukning och utsläpp klarar framtida krav, säger Hans Haavik, teknisk chef vid Volvo Cars motorfabrik.

I Zhangjiakou monteras i dag fyr- och femcylindriga bensinmotorer. Till våren upphör dock tillverkningen av den femcylindriga bensinmotorn i både Skövde och Zhangjiakou. Därmed försvinner en trotjänare som tack vare uppdateringar varit med sedan fabriken byggdes för snart 25 år sedan.

Läs mer om Volvo Cars motorfabrik i papperstidningen och på sla.se på måndag.

Den trecylindriga bensinmotorn förväntas komma i produktion under 2017, då nya modellen XC40 kommer ut på marknaden. Volvos minsting V40 och nya XC40 kommer i framtiden att byggas på en helt ny plattform, internt kallad CMA, som Volvo utvecklat tillsammans med ägaren Geely.

Den kinesiska biltillverkaren bygger just nu en helt ny bilfabrik inom samma område i Zhangjiakou där Volvo har etablerat en ny motorfabrik för tillverkning av bensinmotorer för Volvos bilmodeller i Kina.

– Den trecylindriga motorn kommer att hamna även i Geelys mindre modeller och eftersom det finns kapacitet i Zhangjiakou kommer tillverkningen förläggas dit till att börja med. Men det finns möjlighet för oss i Skövde att också tillverka trecylindriga motorer, säger Oskar Falk.

Effektfull

Volvos nya minimotor bygger vidare på den egenutvecklade fyrcylindriga Drive-E-motorn (VEA) som nu är i full produktion i samtliga varianter för bensin och diesel i Skövdefabriken. Men storleken till trots så verkar Volvos ingenjörer ha hittat ett sätt att få ut rejält med effekt.

Nyligen bekräftade Volvo att nya XC40 kommer att få laddhybridteknik i form av en trecylindrig bensinmotor på 180 hästkrafter och en elmotor på 75 hästkrafter. Även framtida modeller i 60-serien kan få tillgång till samma teknik.

– Vi ser en tydlig utveckling på motorsidan nu där man fokuserar på lufttillströmning (turbo) och förbränning tillsammans med elektrifiering för att få fram mindre men kraftfulla motorer där förbrukning och utsläpp klarar framtida krav, säger Hans Haavik, teknisk chef vid Volvo Cars motorfabrik.

I Zhangjiakou monteras i dag fyr- och femcylindriga bensinmotorer. Till våren upphör dock tillverkningen av den femcylindriga bensinmotorn i både Skövde och Zhangjiakou. Därmed försvinner en trotjänare som tack vare uppdateringar varit med sedan fabriken byggdes för snart 25 år sedan.

Läs mer om Volvo Cars motorfabrik i papperstidningen och på sla.se på måndag.