17 nov 2015 16:02

17 nov 2015 16:03

Julgåva blir flyktinghjälp

SKARABORG: Regionens koncernkontor får skänka pengar till Rädda Barnen

Regionstyrelsen ger koncernkontoret tillstånd att skänka årets julgåva till Rädda Barnen, men det är stor variation mellan förvaltningarnas julklappar till personalen.

På grund av regionens principer och riktlinjer måste regionstyrelsen ta beslut om det ska lämnas stöd till exempelvis Rädda Barnen. Under tisdagen gav regionstyrelsen grönt ljus för gåvan, vilket innebär att personalens julklapp blir hjälp för Rädda Barnens arbete med flyktingkatastrofen.

– En viktig symbolgåva som vi är politiskt överens om. Det känns viktigt och moraliskt korrekt just nu, säger oppositionsrådet Alex Bergström (S).

Hur personalen uppmärksammas vid jul varierar mellan de olika förvaltningarna. Fram till 2013 gav folktandvården sina medarbetare en traditionell julklapp, vars värde låg inom gränsen för Skatteverkets regler. Förra året skänktes i stället pengar till två samarbetsprojekt; ett i Rumänien och ett i Kapstaden, Sydafrika. Även i år skänks julgåvorna till projekten.

– Det är väldigt uppskattat av vår personal, de känner att pengarna gör nytta, säger kommunikationschef Jenny Erkholm.

Skaraborgs sjukhus gör ingen central satsning, utan låter de olika verksamheterna själva hantera julgåvan.

– Men vi ser helst att gruppen har en trevlig samvaro med en jultallrik eller ett enklare julbord i samband med någon inplanerad aktivitet. Fungerar inte det kan en julklapp vara ett alternativ, säger personalchefen Peder Yderhag.

Den offentliga primärvården låter de olika områdena bestämma julgåvornas utformning.

– Vi brukar ordna ett julbord eller jultallrik för personalen. Det blir likadant i år, säger Rita Ponerup, chef för primärvården i västra Skaraborg.

Länsjärnvägar

Vid tisdagsmötet fick ledamöterna i regionstyrelsen information om läget med länsjärnvägarna (Viskadalsbanan, Älvsborgsbanan, Kinnekullebanan och Bohusbanan). Just nu återstår cirka 350 miljoner för underhåll och nyinvesteringar fram till år 2025.

– Vi kan inte räkna med mer från Trafikverket, säger Alex Bergström.

Sett till behovet räcker inte pengarna långt och Trafikverket har aviserat om sänkningar av hastigheten från och med 2017. Bergström är oroad och betonar att länsjärnvägarna betyder mycket.

Han ser gärna att en stor del av pengarna går till en påbörjad elektrifiering av Kinnekullebanan.

På grund av regionens principer och riktlinjer måste regionstyrelsen ta beslut om det ska lämnas stöd till exempelvis Rädda Barnen. Under tisdagen gav regionstyrelsen grönt ljus för gåvan, vilket innebär att personalens julklapp blir hjälp för Rädda Barnens arbete med flyktingkatastrofen.

– En viktig symbolgåva som vi är politiskt överens om. Det känns viktigt och moraliskt korrekt just nu, säger oppositionsrådet Alex Bergström (S).

Hur personalen uppmärksammas vid jul varierar mellan de olika förvaltningarna. Fram till 2013 gav folktandvården sina medarbetare en traditionell julklapp, vars värde låg inom gränsen för Skatteverkets regler. Förra året skänktes i stället pengar till två samarbetsprojekt; ett i Rumänien och ett i Kapstaden, Sydafrika. Även i år skänks julgåvorna till projekten.

– Det är väldigt uppskattat av vår personal, de känner att pengarna gör nytta, säger kommunikationschef Jenny Erkholm.

Skaraborgs sjukhus gör ingen central satsning, utan låter de olika verksamheterna själva hantera julgåvan.

– Men vi ser helst att gruppen har en trevlig samvaro med en jultallrik eller ett enklare julbord i samband med någon inplanerad aktivitet. Fungerar inte det kan en julklapp vara ett alternativ, säger personalchefen Peder Yderhag.

Den offentliga primärvården låter de olika områdena bestämma julgåvornas utformning.

– Vi brukar ordna ett julbord eller jultallrik för personalen. Det blir likadant i år, säger Rita Ponerup, chef för primärvården i västra Skaraborg.

Länsjärnvägar

Vid tisdagsmötet fick ledamöterna i regionstyrelsen information om läget med länsjärnvägarna (Viskadalsbanan, Älvsborgsbanan, Kinnekullebanan och Bohusbanan). Just nu återstår cirka 350 miljoner för underhåll och nyinvesteringar fram till år 2025.

– Vi kan inte räkna med mer från Trafikverket, säger Alex Bergström.

Sett till behovet räcker inte pengarna långt och Trafikverket har aviserat om sänkningar av hastigheten från och med 2017. Bergström är oroad och betonar att länsjärnvägarna betyder mycket.

Han ser gärna att en stor del av pengarna går till en påbörjad elektrifiering av Kinnekullebanan.