18 nov 2015 16:01

18 nov 2015 16:01

Enklare att sladda inne i stan

SKÖVDE: Beslut om etablering

En trafikskola i Norrköping har nu fått tillstånd att bedriva halkövningar på Skövde flygplats.
– Det ser jag fram emot, säger Ninos Chanko som ska hålla i utbildningen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Så länge övningarna inte stör flygverksamheten har Skövde flygplats AB har nu bestämt sig för att tillåta halkkörningarna på området. Bilarna kommer i första hand att köras på ena taxibanan.

– Det blir på en del av flygfältet, på ett stort och öppet fält, säger Ninos Chanko.

Entreprenören tycker att det är konstigt att det inte redan finns ett övningsområde för ändamålet i närheten.

– Jag ser väl att det är i tiden. Kommunen växer och det finns ingen halkbana, säger Ninos Chanko.

Inom kort

Just nu håller företaget på att ta fram ett internetbaserat bokningssystem och snart kommer de första eleverna att köra runt på flygplatsen.

– Förhoppningsvis om fyra till åtta veckor om inget oförutsett händer, säger Ninos Chanko.

Förutom halkkörning kommer företaget att erbjuda ”Riskettan”, en teoretisk kurs som belyser riskerna med alkohol, droger och trötthet i trafiken. Inom en snar framtid hoppas han på att kunna anställa mer personal som ska vara med och sköta den nya verksamheten.

Samma bana

För att inte banans ytskikt och egenskaper ska påverkas simuleras halkan genom en stödhjulsliknande konstruktion som sitter fast på övningsfordonen.

– Jag erbjuder en halkyta överallt, det blir väldigt realistiskt, säger Ninos Chanko.

Han tror och hoppas att Skövdes befintliga körskolor kommer att uppskatta etableringen.

– Jag har hört via andra kanaler att de ser väldigt positivt på det, säger Ninos Chanko.

Tidigare erfarenhet

Initiativtagaren står bakom liknande utbildningar i Norrköping, där driver han ”Prima trafikskola” och ”Trafikcenter Norrköping”. Konceptet för verksamheten i Skövde kommer till stor del att likna det sistnämnda företagets modell.

Hans koppling till staden är att hans fru kommer från Tibro. Han kommer att pendla mellan Norrköping och Skövde men avståndet är inget som avskräcker honom.

– Jag känner att jag vill göra den här satsningen, säger Ninos Chanko.

Så länge övningarna inte stör flygverksamheten har Skövde flygplats AB har nu bestämt sig för att tillåta halkkörningarna på området. Bilarna kommer i första hand att köras på ena taxibanan.

– Det blir på en del av flygfältet, på ett stort och öppet fält, säger Ninos Chanko.

Entreprenören tycker att det är konstigt att det inte redan finns ett övningsområde för ändamålet i närheten.

– Jag ser väl att det är i tiden. Kommunen växer och det finns ingen halkbana, säger Ninos Chanko.

Inom kort

Just nu håller företaget på att ta fram ett internetbaserat bokningssystem och snart kommer de första eleverna att köra runt på flygplatsen.

– Förhoppningsvis om fyra till åtta veckor om inget oförutsett händer, säger Ninos Chanko.

Förutom halkkörning kommer företaget att erbjuda ”Riskettan”, en teoretisk kurs som belyser riskerna med alkohol, droger och trötthet i trafiken. Inom en snar framtid hoppas han på att kunna anställa mer personal som ska vara med och sköta den nya verksamheten.

Samma bana

För att inte banans ytskikt och egenskaper ska påverkas simuleras halkan genom en stödhjulsliknande konstruktion som sitter fast på övningsfordonen.

– Jag erbjuder en halkyta överallt, det blir väldigt realistiskt, säger Ninos Chanko.

Han tror och hoppas att Skövdes befintliga körskolor kommer att uppskatta etableringen.

– Jag har hört via andra kanaler att de ser väldigt positivt på det, säger Ninos Chanko.

Tidigare erfarenhet

Initiativtagaren står bakom liknande utbildningar i Norrköping, där driver han ”Prima trafikskola” och ”Trafikcenter Norrköping”. Konceptet för verksamheten i Skövde kommer till stor del att likna det sistnämnda företagets modell.

Hans koppling till staden är att hans fru kommer från Tibro. Han kommer att pendla mellan Norrköping och Skövde men avståndet är inget som avskräcker honom.

– Jag känner att jag vill göra den här satsningen, säger Ninos Chanko.