26 nov 2015 18:11

26 nov 2015 18:11

Elever servar sena julshoppare

SKÖVDE: Handelselever i nytt projekt

Förstaårseleverna på Handelsprogrammet ger sig ut i julhandeln för att serva kunder.

– Det här är det viktigaste, att komma ut i verkligheten, säger studenten John Liljegren.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

När skolan är slut för dagen börjar arbetet i butikerna. Två dagar varje vecka hjälper studenterna till vid kassorna i tre av Skövdes största matvarubutiker.

– Det är tröttsamt, det är det, säger studenten Hanna Weckman och syftar på att det blir långa dagar.

Fram till jul

Projektet är nytt för i år, det började i torsdags och håller på fram till vecka 51. Genom att vara allmänt trevliga och samtidigt hjälpa kunderna med att packa sina kassar, bära ut varor till bilarna och se till att det finns korgar ska eleverna lära sig mer om service.

– Ska jag packa i varor så frågar jag kunden först, säger John Liljegren.

Stort ansvar

Eleverna har själva fått bestämma vilka pass de ska jobba. Skulle någon bli sjuk måste hon eller han hitta någon som kan hoppa in och den som inte kan komma måste ha ett giltigt skäl till det.

– Jag behandlar dem som företagen behandlar sin personal, säger läraren Ann Rebane som erkänner att hon är lite nervös för att allt ska fungera.

Redan första dagen sattes eleverna på prov, två av klasskamraterna hade blivit sjuka.

– I morse när jag satt på bussen fick jag veta att jag skulle jobba. Jag tänkte att jag får ta den smällen, säger Hanna Weckman som fick täcka upp för en i klassen.

I stället för att bara lära sig branschen på ett teoretiskt plan får de nu även praktisera sakerna de tidigare har lärt sig.

– Vi har pratat mycket om bemötande och branschkunskap man ska möta kunderna med respekt, säger John Liljegren.

Ett bidrag

Som tack för hjälpen sponsrar affärerna utbildningen genom att finansiera ett valfritt studiebesök. Något som lärare och studenter uppskattar.

– Vi vill göra massa saker men det finns inte sådana pengar i skolan och vi vill få in mer verklighet i utbildningen, säger Ann Rebane.

Andra sätt

Lärarna på handelsprogrammet står bakom initiativet, de försöker få in mer praktiska saker i utbildningen och förbereda studenterna på vad som väntar efter skolan.

– Det är en helt annan sak att möta kunder på riktigt, säger Ann Rebane.

När skolan är slut för dagen börjar arbetet i butikerna. Två dagar varje vecka hjälper studenterna till vid kassorna i tre av Skövdes största matvarubutiker.

– Det är tröttsamt, det är det, säger studenten Hanna Weckman och syftar på att det blir långa dagar.

Fram till jul

Projektet är nytt för i år, det började i torsdags och håller på fram till vecka 51. Genom att vara allmänt trevliga och samtidigt hjälpa kunderna med att packa sina kassar, bära ut varor till bilarna och se till att det finns korgar ska eleverna lära sig mer om service.

– Ska jag packa i varor så frågar jag kunden först, säger John Liljegren.

Stort ansvar

Eleverna har själva fått bestämma vilka pass de ska jobba. Skulle någon bli sjuk måste hon eller han hitta någon som kan hoppa in och den som inte kan komma måste ha ett giltigt skäl till det.

– Jag behandlar dem som företagen behandlar sin personal, säger läraren Ann Rebane som erkänner att hon är lite nervös för att allt ska fungera.

Redan första dagen sattes eleverna på prov, två av klasskamraterna hade blivit sjuka.

– I morse när jag satt på bussen fick jag veta att jag skulle jobba. Jag tänkte att jag får ta den smällen, säger Hanna Weckman som fick täcka upp för en i klassen.

I stället för att bara lära sig branschen på ett teoretiskt plan får de nu även praktisera sakerna de tidigare har lärt sig.

– Vi har pratat mycket om bemötande och branschkunskap man ska möta kunderna med respekt, säger John Liljegren.

Ett bidrag

Som tack för hjälpen sponsrar affärerna utbildningen genom att finansiera ett valfritt studiebesök. Något som lärare och studenter uppskattar.

– Vi vill göra massa saker men det finns inte sådana pengar i skolan och vi vill få in mer verklighet i utbildningen, säger Ann Rebane.

Andra sätt

Lärarna på handelsprogrammet står bakom initiativet, de försöker få in mer praktiska saker i utbildningen och förbereda studenterna på vad som väntar efter skolan.

– Det är en helt annan sak att möta kunder på riktigt, säger Ann Rebane.