08 dec 2015 08:00

08 dec 2015 08:00

Så mycket mat slänger hotellgästerna

SKÖVDE: Mös granskade sortering på restauranger

Enklar rutiner är nyckeln till att få en avfallssortering som fungerar i vardagen.
– Är det inte enkelt hinner inte personalen med, säger Ingela Sundh, miljöansvarig på Scandic Billingen i Skövde.

Hotellkedjan arbetar aktivt med sin Svanencertifiering över hela landet. Lokalt betyder det regelbundna möten där miljöfrågor diskuteras.

Kartongpress

Nyligen har hotellet hyrt en kartongpress som pressar all skrymmande kartong till kompakta balar i stället för svällande högar.

För personal i köket, serveringen och för städet finns kärl strategiskt tillgängliga för att snabbt källsortera.

– Vi jobbar också aktivt med att minska matsvinnet. Vi uppmanar våra gäster att äta så mycket de vill, men gärna ta om flera gånger. Matsvinnet har minskat från 95 gram per gäst och dygn till 85, men målet är att nå 80 gram, säger hotelldirektören Kristian Sandahl.

Mycket matavfall

Matsvinnet står ändå för två tredjedelar av allt avfall, cirka 500 kg per månad.

– Nu går matspillet till avfall, men vi skulle kunna börja lämna det till återvinning redan i dag. Det är bara för kommunen att hämta, säger Sandahl.

Det lär dock dröja. Miljösamverkan östra Skaraborg har under senaste året granskat restaurangernas avfallssortering. Många vill återvinna matavfall, men signalerna från Avfall östra Skaraborg är att det kommer att dröja. I dag ligger fokus på att återvinna hushållens avfall.

Sorterade inget

Mös har i projektet gjort 361 inspektioner i samband med ordinarie tillsyn. I första omgången var det bara 38 procent av restaurangerna som sorterade sitt avfall på korrekt sätt.

En del sorterade inte alls utan slängde alla sopor i en säck, men vanligaste bristen är att mjukplasten inte sorteras ut.

– Vi märkte att det fanns ett stort engagemang för att sortera mer och ta hand om sitt avfall. Våra kontroller har också gjort nytta. Under sista delen av projektet hade andelen som sorterar korrekt ökat till 61 procent, berättar Lena Lycken, miljöinspektör vid Mös.

”Motiverande samtal”

Mös har inte utfärdat några föreläggande som kräver åtgärder på krogarna utan har arbetat med ”motiverande samtal”.

– Men vi har möjlighet att ställa krav, det är inte bara för restaurangerna att dumpa avfallet i en sopsäck, säger Lycken, som lyfter fram Scandic Billingen, som ett positivt exempel.

Slängde ut Coca-Cola

På hotellet fortsätter miljöarbetet.

– Vi märker att det är efterfrågat hos våra kunder och det sporrar oss att fortsätta, säger Kristian Sandahl.

I stort sett alla engångsartiklar är bortplockade och till och med Coca-Colas glasflaskor har åkt ut från samtliga Scandichotell.

Orsaken – colajätten använder inte returglas.

Hotellkedjan arbetar aktivt med sin Svanencertifiering över hela landet. Lokalt betyder det regelbundna möten där miljöfrågor diskuteras.

Kartongpress

Nyligen har hotellet hyrt en kartongpress som pressar all skrymmande kartong till kompakta balar i stället för svällande högar.

För personal i köket, serveringen och för städet finns kärl strategiskt tillgängliga för att snabbt källsortera.

– Vi jobbar också aktivt med att minska matsvinnet. Vi uppmanar våra gäster att äta så mycket de vill, men gärna ta om flera gånger. Matsvinnet har minskat från 95 gram per gäst och dygn till 85, men målet är att nå 80 gram, säger hotelldirektören Kristian Sandahl.

Mycket matavfall

Matsvinnet står ändå för två tredjedelar av allt avfall, cirka 500 kg per månad.

– Nu går matspillet till avfall, men vi skulle kunna börja lämna det till återvinning redan i dag. Det är bara för kommunen att hämta, säger Sandahl.

Det lär dock dröja. Miljösamverkan östra Skaraborg har under senaste året granskat restaurangernas avfallssortering. Många vill återvinna matavfall, men signalerna från Avfall östra Skaraborg är att det kommer att dröja. I dag ligger fokus på att återvinna hushållens avfall.

Sorterade inget

Mös har i projektet gjort 361 inspektioner i samband med ordinarie tillsyn. I första omgången var det bara 38 procent av restaurangerna som sorterade sitt avfall på korrekt sätt.

En del sorterade inte alls utan slängde alla sopor i en säck, men vanligaste bristen är att mjukplasten inte sorteras ut.

– Vi märkte att det fanns ett stort engagemang för att sortera mer och ta hand om sitt avfall. Våra kontroller har också gjort nytta. Under sista delen av projektet hade andelen som sorterar korrekt ökat till 61 procent, berättar Lena Lycken, miljöinspektör vid Mös.

”Motiverande samtal”

Mös har inte utfärdat några föreläggande som kräver åtgärder på krogarna utan har arbetat med ”motiverande samtal”.

– Men vi har möjlighet att ställa krav, det är inte bara för restaurangerna att dumpa avfallet i en sopsäck, säger Lycken, som lyfter fram Scandic Billingen, som ett positivt exempel.

Slängde ut Coca-Cola

På hotellet fortsätter miljöarbetet.

– Vi märker att det är efterfrågat hos våra kunder och det sporrar oss att fortsätta, säger Kristian Sandahl.

I stort sett alla engångsartiklar är bortplockade och till och med Coca-Colas glasflaskor har åkt ut från samtliga Scandichotell.

Orsaken – colajätten använder inte returglas.