04 jan 2016 06:00

04 jan 2016 06:00

Volvochefen trivs med livet i det stora landet i öst

SKÖVDE: Bytte Lerdala mot världsmetropolen Peking

För 20 år sedan bytte arméingenjören från Lerdala officerslivet mot bilindustrin. Nu är Håkan Larsson chef för ett av Sveriges största industriprojekt på kinesisk mark.
– Ett fantastiskt spännande äventyr, säger 59-åringen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Platschefen för Zhangjiakou Volvo Cars Engine Manufacturing Co Ltd, som fabriken heter officiellt, är hemma i Sverige över jul- och nyårshelgerna för att umgås och träffa sina tre barn och barnbarn.

Vill förlänga

Sedan Håkan Larsson och hustrun Lena tog beslutet att starta ett nytt äventyr i Kina sommaren 2013, har det blivit svårare att samla hela familjen.

– Det ska bli härligt att träffa alla igen. Vi har inte varit i Sverige sedan i somras, säger Håkan när vi träffar honom mellan olika möten på motorfabriken i Skövde där han började 1995 efter att först gjort karriär inom försvaret.

Till sommaren har Håkan Larsson varit General manager vid Volvos nya motorfabrik i tre år och han hoppas att det finns ett nytt kontrakt om förlängning klart när han återvänder till Kina efter några lugna veckor i det nya hemmet i Kungshamn, som är paret Larssons nya fasta punkt sedan sonen Erik med hustru tog över huset i Lerdala.

– Jag vill fortsätta! När jag närmar mig 61 får vi se vad jag känner, men just nu brinner jag för det här uppdraget, säger han entusiastiskt.

Kontraster

Om chefsuppdraget i sig har varit omvälvande med en intensiv uppstart från skiss till nästan färdig fabrik, så har även vardagslivet och mötet med den kinesiska kulturen bjudit på helt nya upplevelser.

Kontrasterna mellan det tidigare lugna livet i Lerdala mot storstadshetsen i Peking med 22 miljoner invånare är gigantiskt.

– Utvecklingen går i raketfart. Det är enormt spännande att ta del av den resan och få vara med och bygga upp en industri där svenskar och kineser arbetar sida vid sida. Jag är väldigt tacksam för att jag får uppleva detta genom mitt arbete, säger Håkan som stortrivs med livet i Kina.

– Det är intensivt men också roligt och utvecklande. Jag måste anpassa mitt ledarskap och lär mig mycket både om mig själv och hur kineserna fungerar. Även om vi arbetar efter Volvos standardiserade system och har samma kvalitetskrav som Skövdefabriken, så är det en utmaning att jobba i ett land där vi dagligen möter stora kulturella skillnader och språkförbistringar.

När Håkan Larsson kommer hem till Skövdefabriken är han en i gänget och kör samma bil som många andra Volvoanställda. I Kina är körkort bara en dröm för många arbetare där chefen har en helt annan ställning och upphöjd status. För Håkans del innebär det bland annat egen privatchaufför och att hans ord – på gott och ont – är lag.

– I Kina säger man aldrig emot chefen, vilket vi svenskar inte riktigt är vana vid. Men jag försöker vara tillgänglig, har dörren ständigt öppen och tillbringar mycket tid nära arbetet på golvet för att vara delaktig och synas. Det tycker jag är viktigt.

Utmaningar

Fabriken i Zhangjiakou - som endast tillverkar bensinmotorer – har i dagsläget 300 anställda och en årskapacitet på drygt 90 000 motorer. Om drygt ett år ska kapaciteten vara utökad till det dubbla och i slutet av 2016 ska fabriken även starta tillverkningen av trecylindriga motorer till både Volvo och Geely. För att klara personalrekryteringen har Volvo startat en motsvarighet till Volvogymnasiet. Volvo Dynamic Class, som släppt ut tre årskullar med elever.

Personalrekrytering och fabrikens fortsatta utbyggnad till fullvärdig motorfabrik är Håkans Larsson största utmaningar med chefsjobbet, samt att hålla det lokala styret i Zhangjiakou som investerat miljardbelopp i fabriken informerade.

– De vill se att deras investeringar ger valuta och leder till nyanställningar. Hittills har de varit nöjda och glada!

Platschefen för Zhangjiakou Volvo Cars Engine Manufacturing Co Ltd, som fabriken heter officiellt, är hemma i Sverige över jul- och nyårshelgerna för att umgås och träffa sina tre barn och barnbarn.

Vill förlänga

Sedan Håkan Larsson och hustrun Lena tog beslutet att starta ett nytt äventyr i Kina sommaren 2013, har det blivit svårare att samla hela familjen.

– Det ska bli härligt att träffa alla igen. Vi har inte varit i Sverige sedan i somras, säger Håkan när vi träffar honom mellan olika möten på motorfabriken i Skövde där han började 1995 efter att först gjort karriär inom försvaret.

Till sommaren har Håkan Larsson varit General manager vid Volvos nya motorfabrik i tre år och han hoppas att det finns ett nytt kontrakt om förlängning klart när han återvänder till Kina efter några lugna veckor i det nya hemmet i Kungshamn, som är paret Larssons nya fasta punkt sedan sonen Erik med hustru tog över huset i Lerdala.

– Jag vill fortsätta! När jag närmar mig 61 får vi se vad jag känner, men just nu brinner jag för det här uppdraget, säger han entusiastiskt.

Kontraster

Om chefsuppdraget i sig har varit omvälvande med en intensiv uppstart från skiss till nästan färdig fabrik, så har även vardagslivet och mötet med den kinesiska kulturen bjudit på helt nya upplevelser.

Kontrasterna mellan det tidigare lugna livet i Lerdala mot storstadshetsen i Peking med 22 miljoner invånare är gigantiskt.

– Utvecklingen går i raketfart. Det är enormt spännande att ta del av den resan och få vara med och bygga upp en industri där svenskar och kineser arbetar sida vid sida. Jag är väldigt tacksam för att jag får uppleva detta genom mitt arbete, säger Håkan som stortrivs med livet i Kina.

– Det är intensivt men också roligt och utvecklande. Jag måste anpassa mitt ledarskap och lär mig mycket både om mig själv och hur kineserna fungerar. Även om vi arbetar efter Volvos standardiserade system och har samma kvalitetskrav som Skövdefabriken, så är det en utmaning att jobba i ett land där vi dagligen möter stora kulturella skillnader och språkförbistringar.

När Håkan Larsson kommer hem till Skövdefabriken är han en i gänget och kör samma bil som många andra Volvoanställda. I Kina är körkort bara en dröm för många arbetare där chefen har en helt annan ställning och upphöjd status. För Håkans del innebär det bland annat egen privatchaufför och att hans ord – på gott och ont – är lag.

– I Kina säger man aldrig emot chefen, vilket vi svenskar inte riktigt är vana vid. Men jag försöker vara tillgänglig, har dörren ständigt öppen och tillbringar mycket tid nära arbetet på golvet för att vara delaktig och synas. Det tycker jag är viktigt.

Utmaningar

Fabriken i Zhangjiakou - som endast tillverkar bensinmotorer – har i dagsläget 300 anställda och en årskapacitet på drygt 90 000 motorer. Om drygt ett år ska kapaciteten vara utökad till det dubbla och i slutet av 2016 ska fabriken även starta tillverkningen av trecylindriga motorer till både Volvo och Geely. För att klara personalrekryteringen har Volvo startat en motsvarighet till Volvogymnasiet. Volvo Dynamic Class, som släppt ut tre årskullar med elever.

Personalrekrytering och fabrikens fortsatta utbyggnad till fullvärdig motorfabrik är Håkans Larsson största utmaningar med chefsjobbet, samt att hålla det lokala styret i Zhangjiakou som investerat miljardbelopp i fabriken informerade.

– De vill se att deras investeringar ger valuta och leder till nyanställningar. Hittills har de varit nöjda och glada!