15 jan 2016 16:22

15 jan 2016 16:22

Kör halka på flygplatsen

SKÖVDE: Nytt företag och ny teknik

Första veckan i februari ges den första lektionen i att köra halkbana på Skövde flygplats.
– Det var läge att starta här eftersom närmaste halkbana ligger så långt bort, säger Ninos Chanko.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Ninos Chanko, som nyligen startade företaget Skövde halkbana, har nu börjat installera sig på Skövde flygplats. I februari drar lektionerna i gång och på flygfältet kommer Ninos och en kollega att undervisa eleverna i halkkörning.

Lyfter däcken

Till att börja med håller de kurser en till två dagar i veckan, med två bilar.

– Först tänkte vi bara ha en bil men vi har redan märkt av en stor efterfrågan så vi börjar direkt med två bilar.

Bilarna kom till flygplatsen häromdagen och där monterades två ställningar med extrahjul på varje bil.

De liknar stödhjul och det är de som gör det möjligt att köra halkbana på helt vanlig asfalt eftersom de lyfter bilen.

– Jag håller i en dosa och från den styr jag hjulen. Allt eftersom jag lyfter däcken från underlaget blir friktionen sämre. Jag kan välja att lyfta endast bak- eller framhjulen så att man kan känna på bak- respektive framhjulssladd, eller så kan jag lyfta alla fyra.

Stödhjulen ger ingen friktion utan snurrar bara runt sin axel.

Skövde passade bra

Ninos är i grunden trafiklärare och blev egen företagare 2012. Han äger Prima trafikskola och Trafikcenter Norrköping, och nu även Skövde halkbana.

– Först var jag anställd och utbildade på personbil och lastbil. 2012 tog jag över halkbanan Trafikcenter Norrköping och efter en tid tog jag även över verksamheten i Prima trafikskola, som också ligger i Norrköping.

Ninos fick upp ögonen för bristen på halkbana i Skövde när han träffade Alexandra från Tibro.

– Det är obegripligt att närmaste halkbana ligger på Kinnekulle, och jag såg det som lägligt att ha verksamhet här.

I sina tre företag har Ninos i dag 15 anställda och han har kunnat anställa ytterligare en person tack vare satsningen i Skövde.

Ninos uppmanar alla att ta det försiktigt, särskilt när det är vinterväglag.

– Ibland hör man att halkan har dödat. Men jag har aldrig sett en halka eller en kurva hoppa upp och döda någon. Det är föraren som har brustit och oftast handlar det om hastigheten.

Tänk till!

– Alla måste tänka på hastigheten och den här tiden på året kan det vara halt överallt. Håll också säkerhetsmarginalerna. En situation kan uppfattas olika av olika förare och man måste hinna få stopp på bilen. Bara för att det står exempelvis 70 på skylten så betyder inte det att man måste köra i 70.

Ninos poängterar att bilens antispin- och antisladdsystem inte reder ut alla situationer. Trots det menar han att många förlitar sig på det.

– Stanna upp. Tänk till. En olycka kan förändra livet för all framtid.

Ninos Chanko, som nyligen startade företaget Skövde halkbana, har nu börjat installera sig på Skövde flygplats. I februari drar lektionerna i gång och på flygfältet kommer Ninos och en kollega att undervisa eleverna i halkkörning.

Lyfter däcken

Till att börja med håller de kurser en till två dagar i veckan, med två bilar.

– Först tänkte vi bara ha en bil men vi har redan märkt av en stor efterfrågan så vi börjar direkt med två bilar.

Bilarna kom till flygplatsen häromdagen och där monterades två ställningar med extrahjul på varje bil.

De liknar stödhjul och det är de som gör det möjligt att köra halkbana på helt vanlig asfalt eftersom de lyfter bilen.

– Jag håller i en dosa och från den styr jag hjulen. Allt eftersom jag lyfter däcken från underlaget blir friktionen sämre. Jag kan välja att lyfta endast bak- eller framhjulen så att man kan känna på bak- respektive framhjulssladd, eller så kan jag lyfta alla fyra.

Stödhjulen ger ingen friktion utan snurrar bara runt sin axel.

Skövde passade bra

Ninos är i grunden trafiklärare och blev egen företagare 2012. Han äger Prima trafikskola och Trafikcenter Norrköping, och nu även Skövde halkbana.

– Först var jag anställd och utbildade på personbil och lastbil. 2012 tog jag över halkbanan Trafikcenter Norrköping och efter en tid tog jag även över verksamheten i Prima trafikskola, som också ligger i Norrköping.

Ninos fick upp ögonen för bristen på halkbana i Skövde när han träffade Alexandra från Tibro.

– Det är obegripligt att närmaste halkbana ligger på Kinnekulle, och jag såg det som lägligt att ha verksamhet här.

I sina tre företag har Ninos i dag 15 anställda och han har kunnat anställa ytterligare en person tack vare satsningen i Skövde.

Ninos uppmanar alla att ta det försiktigt, särskilt när det är vinterväglag.

– Ibland hör man att halkan har dödat. Men jag har aldrig sett en halka eller en kurva hoppa upp och döda någon. Det är föraren som har brustit och oftast handlar det om hastigheten.

Tänk till!

– Alla måste tänka på hastigheten och den här tiden på året kan det vara halt överallt. Håll också säkerhetsmarginalerna. En situation kan uppfattas olika av olika förare och man måste hinna få stopp på bilen. Bara för att det står exempelvis 70 på skylten så betyder inte det att man måste köra i 70.

Ninos poängterar att bilens antispin- och antisladdsystem inte reder ut alla situationer. Trots det menar han att många förlitar sig på det.

– Stanna upp. Tänk till. En olycka kan förändra livet för all framtid.