15 jan 2016 06:00

15 jan 2016 06:00

Motorfabriken kör i rekordtakt

SKÖVDE: Men inte aktuellt med nyanställningar

Volvo Cars är inne i en hektisk period där hela modellutbudet ska bytas ut inom fyra år. Framgångarna under 2015 speglas även i motorfabriken där man nu håller rekordhög takt.
– Vi har ett intensivt år framför oss, säger platschefen Oskar Falk.

För första gången i biltillverkaren Volvos 89-åriga historia sålde man över en halv miljon bilar, 503 127 (mot 465 866 under 2014) för att vara exakt. En historisk händelse som gladde många Volvoanställda – inte minst i Skövde.

– Det var en efterlängtad milstolpe, helt klart. Volvo har ju pratat om att nå den här drömgränsen i snart 20 år och det ser ljust ut även för 2016 med flera nya modeller på gång som ser riktigt fina ut, säger Oskar Falk, platschef vid Volvo Cars motorfabrik, till SLA.

Eftersom en del av Volvos sålda bilar under 2015 var utrustade med Fordmotorer återspeglas inte rekordet i Skövdefabrikens bokslut. 458 000 tillverkade motorer är annars en bra siffra med tanke på omställningen i fabriken som under fjolåret byggdes om för tillverkning av den nya fyrcylindriga motorfamiljen för diesel-, bensin- och laddhybriddrift.

Trotjänare försvinner

Samtidigt tar en epok slut när den gamla femcylindriga bensinmotorn fasas ut både i Skövde samt Zhangjiakou under våren 2016.

Motorn, som utvecklats och förnyats under åren, utgjorde grundbulten för Östra fabriken när den stod färdig i början av 1990-talet. Motorn gjorde premiär i de populära 850-modellerna och har hängt med sedan dess. Dieselfemman som kom 2001 lever dock kvar ytterligare ett tag.

– Vi ligger på rekordhög takt för tillfället, över 500 000 motorer på årsbasis, och har kapacitet för att öka lite till när nya vevaxellinan är på plats. Då kan vi höja volymerna på våra fyror lite till. Ska vi öka ännu mer är det Kinafabriken som måste upp i produktion, säger Oskar Falk.

Trots att fabriken kan vara på väg att göra ett rekordår om Volvos försäljning håller i sig är det ännu inte tal om några nyanställningar.

– Fabriken effektiviseras allt mer i takt med vi får nya maskiner på plats. I dagsläget kan jag inte se något direkt behov av mer personal, säger Oskar Falk.

Antalet bemanningsanställda vid motorfabriken minskades något vid årsskiftet och uppgår till ett drygt 50-tal. Totalt arbetar närmare 1 800 personer i fabriken.

Mer robotar

Metallklubbens ordförande Marko Peltonen förklarar situationen med att den nya Drive-E-motorn består av färre komponenter och att produktionen nu är mer automatiserad än tidigare.

– Det kan tyckas konstigt att vi blir färre när Torslanda nyanställer 2 000 personer, men det hänger i hop med att den gamla Fordmotorn var betydligt mer ”personalkrävande” att montera, säger han.

För första gången i biltillverkaren Volvos 89-åriga historia sålde man över en halv miljon bilar, 503 127 (mot 465 866 under 2014) för att vara exakt. En historisk händelse som gladde många Volvoanställda – inte minst i Skövde.

– Det var en efterlängtad milstolpe, helt klart. Volvo har ju pratat om att nå den här drömgränsen i snart 20 år och det ser ljust ut även för 2016 med flera nya modeller på gång som ser riktigt fina ut, säger Oskar Falk, platschef vid Volvo Cars motorfabrik, till SLA.

Eftersom en del av Volvos sålda bilar under 2015 var utrustade med Fordmotorer återspeglas inte rekordet i Skövdefabrikens bokslut. 458 000 tillverkade motorer är annars en bra siffra med tanke på omställningen i fabriken som under fjolåret byggdes om för tillverkning av den nya fyrcylindriga motorfamiljen för diesel-, bensin- och laddhybriddrift.

Trotjänare försvinner

Samtidigt tar en epok slut när den gamla femcylindriga bensinmotorn fasas ut både i Skövde samt Zhangjiakou under våren 2016.

Motorn, som utvecklats och förnyats under åren, utgjorde grundbulten för Östra fabriken när den stod färdig i början av 1990-talet. Motorn gjorde premiär i de populära 850-modellerna och har hängt med sedan dess. Dieselfemman som kom 2001 lever dock kvar ytterligare ett tag.

– Vi ligger på rekordhög takt för tillfället, över 500 000 motorer på årsbasis, och har kapacitet för att öka lite till när nya vevaxellinan är på plats. Då kan vi höja volymerna på våra fyror lite till. Ska vi öka ännu mer är det Kinafabriken som måste upp i produktion, säger Oskar Falk.

Trots att fabriken kan vara på väg att göra ett rekordår om Volvos försäljning håller i sig är det ännu inte tal om några nyanställningar.

– Fabriken effektiviseras allt mer i takt med vi får nya maskiner på plats. I dagsläget kan jag inte se något direkt behov av mer personal, säger Oskar Falk.

Antalet bemanningsanställda vid motorfabriken minskades något vid årsskiftet och uppgår till ett drygt 50-tal. Totalt arbetar närmare 1 800 personer i fabriken.

Mer robotar

Metallklubbens ordförande Marko Peltonen förklarar situationen med att den nya Drive-E-motorn består av färre komponenter och att produktionen nu är mer automatiserad än tidigare.

– Det kan tyckas konstigt att vi blir färre när Torslanda nyanställer 2 000 personer, men det hänger i hop med att den gamla Fordmotorn var betydligt mer ”personalkrävande” att montera, säger han.

Nya Volvomodeller

2015 slog Volvo Cars nytt försäljningsrekord globalt med 503 127 sålda bilar. En bidragande faktor var nya XC90 som snabbt blev en succé. Volvos bäst säljande modell är annars XC60.

Under 2016 kommer fler nyheter från Volvo. Gamla S80 och V70 ska ersättas med S90 (bilden) och V90 som presenteras i vår. Båda bilarna bygger på den nya SPA-plattformen där samtliga motorer byggs i Skövde. Under 2017 väntas nya versioner av V60 och XC60, en ny trecylindrig bensinmotor samt nya XC40. Volvo har även aviserat att en elbil ska presenteras senast 2019.

Källa: Volvo Cars