02 feb 2016 06:00

02 feb 2016 06:00

Värmeverk sponsrar IFK med 220 000 kr årligen

IDROTTSSPONSRING: Stor variation i sponsring från kommunala bolag

Kommunala bolaget Skövde Värmeverk AB sponsrar årligen IFK Skövde Handboll med 220 000 kronor.

Om bolaget kommer att gå in med ytterligare pengar på grund av handbollsklubbens ekonomiska kris är inte avgjort.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Skövde Värmeverk ingår i den grupp företag som jobbar med att få rätsida på klubbens ekonomiska situation.

”Måste synas”

Bolaget gör det i sin roll som en av klubbens huvudsponsorer. De senaste åren har Skövde Värmeverk AB årligen stöttat föreningen med 220 000 kronor. Dessutom kan klubben få en bonus på 30 000 kronor (SM-semifinal) och 20 000 kronor (SM-final) vid sportsliga framgångar.

– Vi gör det för att visa att vi stöttar idrotten i Skövde och som marknadsföring. Vi är ett konkurrensutsatt företag som måste synas mot kollegor och konkurrenter, säger Carl-Johan Andersson, vd vid Skövde Värmeverk AB.

Marknadsföringsavtalet innebär bland annat att bolagets namn och logotype exponeras på de digitala reklamplatserna i Arena Skövde.

Matchbiljetter

Loggan syns också på A-lagets matchtröjor. Avtalet ger också bolaget biljetter till IFK:s hemmamatcher.

Avtalet för säsong 2015/2016 gjordes klart i mars 2015. Klubben arbetar nu fram nya avtal med sina sponsorer, men om Skövde Värmeverk är berett att öka sitt ekonomiska stöd för att hjälpa IFK ur krisen vill inte Andersson kommentera.

– Det vet jag inte, jag kan inte svara på det i dagsläget, säger Andersson.

Carl-Johan Andersson säger att Skövde Värmeverk AB lägger cirka en miljon kronor årligen på att sponsra den lokala idrotten.

HF får näst mest

Tiotalet föreningar får del av marknadsföringsbudgeten uppger han och näst störst stöd får Skövde HF. Deras avtal ger 175 000 kronor årligen samt 50 000 kronor om laget när SM-slutspel.

Skövde Värmeverk är det kommunala bolag som lägger mest pengar på sponsring till idrottsklubbar.

Största bolaget, AB Skövdebostäder, når inte alls samma nivåer enligt vd Dan Sandén. Enligt honom har sponsringen riktad direkt till idrottsklubbar minskat på senare år.

Största enskilda avtalet i kronor räknat är med IFK Skövde Handboll som får 70 000 kronor per år.

– Vi betalar aldrig pengar rätt ut utan att få motsvarande värde tillbaka. I nuvarande avtal ingår att vi får ha matchvärdar där vi spridit information om bland annat Aspö. Våra hyresgäster får också rabatt på entrén, säger Sandén.

Övriga kommunägda bolag (Kreativa Hus, Next Skövde, Skövde Elnät, Balthazar, Skövde Flygplats AB) har ingen sponsring riktad direkt till idrottsföreningar.

Skövde Värmeverk ingår i den grupp företag som jobbar med att få rätsida på klubbens ekonomiska situation.

”Måste synas”

Bolaget gör det i sin roll som en av klubbens huvudsponsorer. De senaste åren har Skövde Värmeverk AB årligen stöttat föreningen med 220 000 kronor. Dessutom kan klubben få en bonus på 30 000 kronor (SM-semifinal) och 20 000 kronor (SM-final) vid sportsliga framgångar.

– Vi gör det för att visa att vi stöttar idrotten i Skövde och som marknadsföring. Vi är ett konkurrensutsatt företag som måste synas mot kollegor och konkurrenter, säger Carl-Johan Andersson, vd vid Skövde Värmeverk AB.

Marknadsföringsavtalet innebär bland annat att bolagets namn och logotype exponeras på de digitala reklamplatserna i Arena Skövde.

Matchbiljetter

Loggan syns också på A-lagets matchtröjor. Avtalet ger också bolaget biljetter till IFK:s hemmamatcher.

Avtalet för säsong 2015/2016 gjordes klart i mars 2015. Klubben arbetar nu fram nya avtal med sina sponsorer, men om Skövde Värmeverk är berett att öka sitt ekonomiska stöd för att hjälpa IFK ur krisen vill inte Andersson kommentera.

– Det vet jag inte, jag kan inte svara på det i dagsläget, säger Andersson.

Carl-Johan Andersson säger att Skövde Värmeverk AB lägger cirka en miljon kronor årligen på att sponsra den lokala idrotten.

HF får näst mest

Tiotalet föreningar får del av marknadsföringsbudgeten uppger han och näst störst stöd får Skövde HF. Deras avtal ger 175 000 kronor årligen samt 50 000 kronor om laget när SM-slutspel.

Skövde Värmeverk är det kommunala bolag som lägger mest pengar på sponsring till idrottsklubbar.

Största bolaget, AB Skövdebostäder, når inte alls samma nivåer enligt vd Dan Sandén. Enligt honom har sponsringen riktad direkt till idrottsklubbar minskat på senare år.

Största enskilda avtalet i kronor räknat är med IFK Skövde Handboll som får 70 000 kronor per år.

– Vi betalar aldrig pengar rätt ut utan att få motsvarande värde tillbaka. I nuvarande avtal ingår att vi får ha matchvärdar där vi spridit information om bland annat Aspö. Våra hyresgäster får också rabatt på entrén, säger Sandén.

Övriga kommunägda bolag (Kreativa Hus, Next Skövde, Skövde Elnät, Balthazar, Skövde Flygplats AB) har ingen sponsring riktad direkt till idrottsföreningar.