09 feb 2016 14:31

09 feb 2016 14:31

Rekordbra år i Volvofabriken

SKÖVDE: Levererade 189 000 cylinderhuvuden i fjol

Kraftig ökning av monterade motorer och rekordhög volym av tillverkade cylinderhuvuden. Volvo Group Trucks Operation hade ett bra 2015.
– Jag är stolt över fabrikens prestation, säger platschefen Jens Holtinger.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

När AB Volvo presenterade sitt bokslut för 2015 i förra veckan framkom att nedgången i Nord- och Sydamerika i slutet av året inverkade bolagets resultat negativt. Konjunkturnedgångar påverkar även tillverkningen av motorer och komponenter vid fabriken i Skövde.

Ändå hade Volvo Group Trucks Operations (tidigare Powertrain) ett riktigt bra år volymmässigt.

Stor ökning

83 000 monterade motorer är ett kraftigt lyft jämfört med 2014 då cirka 70 000 motorer lämnade fabriken och en av de högsta siffrorna sedan AB Volvo 2007 startade med kontinental montering och började slutmontera motorer ibland annat Asien och USA.

– Det har utan tvekan varit ett bra år för Skövdefabriken där vi nått bra resultat både vad gäller kvalitet, leveranser och även ekonomiskt. Jag är superstolt över våra medarbetare och det vi har presterat, poängterar Jens Holtinger.

Nytt rekord

När det gäller cylinderhuvuden, som Volvo i Skövde levererar till samtliga motorer i koncernen, slog man nytt tillverkningsrekord.

– 189 000 cylinderhuvuden är den högsta siffran någonsin. Bara 2011 har vi varit i närheten av att tillverka lika många (188 000), så volymmässigt nådde vi riktigt höga nivåer.

Den starka orderingången i Europa kompenserade nedgången på andra marknader i slutet av året. AB Volvo har flaggat för att det råder osäkerhet kring hur marknaderna i Kina och Nordamerika utvecklar sig under året, men för Skövdes del finns det inga tecken på någon stor förändring.

Vid årsskiftet sysselsatte fabriken 2 700 personer, vilket är lite mer än vid samma tidpunkt förra året.

– Jag tycker vår situation ser stabil ut. Sedan är det omöjligt att förutspå konjunkturer och vad detta innebär för bemanningssidan, men jag ser inga behov av förändringar i dagsläget, säger Holtinger som anser att det nya flextidsavtalet slagit väl ut.

Genom avtalet har ett 100-tal personer anställts, varav merparten tidigare var inhyrd personal.

– Det ger oss utrymme att hantera upp- och nedgångar och jag är glad över att det gett fler medarbetare en tryggare anställning.

När AB Volvo presenterade sitt bokslut för 2015 i förra veckan framkom att nedgången i Nord- och Sydamerika i slutet av året inverkade bolagets resultat negativt. Konjunkturnedgångar påverkar även tillverkningen av motorer och komponenter vid fabriken i Skövde.

Ändå hade Volvo Group Trucks Operations (tidigare Powertrain) ett riktigt bra år volymmässigt.

Stor ökning

83 000 monterade motorer är ett kraftigt lyft jämfört med 2014 då cirka 70 000 motorer lämnade fabriken och en av de högsta siffrorna sedan AB Volvo 2007 startade med kontinental montering och började slutmontera motorer ibland annat Asien och USA.

– Det har utan tvekan varit ett bra år för Skövdefabriken där vi nått bra resultat både vad gäller kvalitet, leveranser och även ekonomiskt. Jag är superstolt över våra medarbetare och det vi har presterat, poängterar Jens Holtinger.

Nytt rekord

När det gäller cylinderhuvuden, som Volvo i Skövde levererar till samtliga motorer i koncernen, slog man nytt tillverkningsrekord.

– 189 000 cylinderhuvuden är den högsta siffran någonsin. Bara 2011 har vi varit i närheten av att tillverka lika många (188 000), så volymmässigt nådde vi riktigt höga nivåer.

Den starka orderingången i Europa kompenserade nedgången på andra marknader i slutet av året. AB Volvo har flaggat för att det råder osäkerhet kring hur marknaderna i Kina och Nordamerika utvecklar sig under året, men för Skövdes del finns det inga tecken på någon stor förändring.

Vid årsskiftet sysselsatte fabriken 2 700 personer, vilket är lite mer än vid samma tidpunkt förra året.

– Jag tycker vår situation ser stabil ut. Sedan är det omöjligt att förutspå konjunkturer och vad detta innebär för bemanningssidan, men jag ser inga behov av förändringar i dagsläget, säger Holtinger som anser att det nya flextidsavtalet slagit väl ut.

Genom avtalet har ett 100-tal personer anställts, varav merparten tidigare var inhyrd personal.

– Det ger oss utrymme att hantera upp- och nedgångar och jag är glad över att det gett fler medarbetare en tryggare anställning.

Volvo Group

Motor- och komponentfabriken i Skövde ingår i Volvo Group Trucks Operations som omfattar all produktion av AB Volvokoncernens motorer och växellådor samt produktion av lastbilar under varumärkena Volvo, Renault, Mack och UD. I Group Trucks Operations ryms även reservdelsförsörjning och logistikverksamhet.

AB Volvo levererade under fjolåret 207 475 lastbilar världen över och gjorde ett resultat på 20,4 miljarder kronor före skatt.

Källa: Volvogroup.com