20 feb 2016 06:00

20 feb 2016 06:00

50 kilo lättare vill Emil vara en inspirationskälla

SKÖVDE: Gjorde något åt sin kraftiga övervikt

Emil Ljungberg, 21 år, gick ner 50 kilo på två år. Han mår bättre, har fått en bättre självkänsla och funderar på att börja föreläsa.
– Jag vill inspirera andra.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Det känns som två helt olika personer. Förändringen syns inte bara utvändigt, utan märks även i min personlighet, på ett positivt sätt. Nu är jag mer självsäker och tar mer initiativ. Tidigare ville jag bara gömma mig.

Tokig i socker

Det råder ingen tvekan om att Emil Ljungberg, 21 år, har en bra självkänsla, ett bra självförtroende och en stor tilltro till sin egen förmåga att förändra sitt liv till det bättre.

För två år sedan vägde han drygt 140 kilo. Nu är Emil, som är 192 centimeter lång, 50 kilo lättare och väger mellan 91 och 92 kilo.

– Det har fungerat bra. Det är klart att jag har haft sämre dagar, men det är bara att acceptera och tänka att det blir bättre i morgon.

Övervikten hade följt med Emil större delen av livet. När han började skolan var han tystlåten och väldigt kräsen med maten.

– Jag åt i princip bara fiskbullar och potatismos. Och jag var tokig i socker och kakor. I tredje, fjärde klass började jag få höra att jag var tjock, och jag blev mobbad under högstadiet.

– För att dämpa det jag fick höra så åt jag mycket socker varje dag.

Åt fel håll

Till slut vägde Emil drygt 140 kilo. Han ville inte gå till någon läkare för att han var rädd för vad han skulle få höra, och nu så här i efterhand tror han att han var ganska nära att få diabetes.

– Sommaren 2013 tog jag studenten och i januari 2014 bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Det var inget nyårslöfte utan det hade grott hos mig länge, att det här går åt fel håll.

Den som slutligen gav Emil den kicken han behövde var hans kompis och kusin.

Ihärdig kusin

– Det här är hans förtjänst, han sparkade i gång mig. Han köpte aldrig mina undanflykter och jag visste att varje dag skulle det komma ett sms där han tvingade i väg mig till gymmet. Jag har honom att tacka för mycket.

Emil tyckte att det var svårt att börja träna och ibland hade han svårt att motivera sig. Men kusinen var ihärdig och lät aldrig Emil komma undan. Emil fick också mycket stöttning hemifrån, av familjen, och de följer nu efter.

– Det blev en dominoeffekt hemma. De tar efter den maten jag äter och vi äter inte efterrätt lika ofta längre.

Unnar sig med måtta

Just maten är det som Emil tipsar om som den första förändringen.

– Börja där. Stirra dig inte blind på kolhydrater utan börja med att ta bort socker och snabbmat.

När Emil kraftigt drog ner på sockret kände han först abstinens, men i dag har han en balans i sockerintaget.

– Till exempel förra helgen, då åt jag lösgodis, men då var det ett tag sedan sist. Man kan unna sig med måtta men det gäller att ha en bra kosthållning i grunden.

Hålla livet ut

Emil tipsar också om att strunta i korta dietlösningar, utan i stället satsa på en bra och varierad kost som man kan hålla sig till livet ut.

– Gå heller inte ut hårt med något nyårslöfte om att träna två pass om dagen sex dagar i veckan. Börja i lugn takt och öka allt eftersom. Och hitta något som är kul.

I dag jobbar Emil som personlig assistent och han tränar dagligen. Det blir antingen styrketräning, innebandy, promenader eller en löprunda på berget. Han har ingen klassiker i sikte, men målet är att växa, på rätt sätt.

Vill inspirera

– Jag ska satsa på mer styrketräning, för att bli större och starkare. När man ser att man får muskler så blir man sporrad att fortsätta. Jag funderar också på att börja föreläsa. Övervikt är ett folkhälsoproblem och jag vill inspirera andra att ta tag i det. Man mår så mycket bättre då.

– Det känns som två helt olika personer. Förändringen syns inte bara utvändigt, utan märks även i min personlighet, på ett positivt sätt. Nu är jag mer självsäker och tar mer initiativ. Tidigare ville jag bara gömma mig.

Tokig i socker

Det råder ingen tvekan om att Emil Ljungberg, 21 år, har en bra självkänsla, ett bra självförtroende och en stor tilltro till sin egen förmåga att förändra sitt liv till det bättre.

För två år sedan vägde han drygt 140 kilo. Nu är Emil, som är 192 centimeter lång, 50 kilo lättare och väger mellan 91 och 92 kilo.

– Det har fungerat bra. Det är klart att jag har haft sämre dagar, men det är bara att acceptera och tänka att det blir bättre i morgon.

Övervikten hade följt med Emil större delen av livet. När han började skolan var han tystlåten och väldigt kräsen med maten.

– Jag åt i princip bara fiskbullar och potatismos. Och jag var tokig i socker och kakor. I tredje, fjärde klass började jag få höra att jag var tjock, och jag blev mobbad under högstadiet.

– För att dämpa det jag fick höra så åt jag mycket socker varje dag.

Åt fel håll

Till slut vägde Emil drygt 140 kilo. Han ville inte gå till någon läkare för att han var rädd för vad han skulle få höra, och nu så här i efterhand tror han att han var ganska nära att få diabetes.

– Sommaren 2013 tog jag studenten och i januari 2014 bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Det var inget nyårslöfte utan det hade grott hos mig länge, att det här går åt fel håll.

Den som slutligen gav Emil den kicken han behövde var hans kompis och kusin.

Ihärdig kusin

– Det här är hans förtjänst, han sparkade i gång mig. Han köpte aldrig mina undanflykter och jag visste att varje dag skulle det komma ett sms där han tvingade i väg mig till gymmet. Jag har honom att tacka för mycket.

Emil tyckte att det var svårt att börja träna och ibland hade han svårt att motivera sig. Men kusinen var ihärdig och lät aldrig Emil komma undan. Emil fick också mycket stöttning hemifrån, av familjen, och de följer nu efter.

– Det blev en dominoeffekt hemma. De tar efter den maten jag äter och vi äter inte efterrätt lika ofta längre.

Unnar sig med måtta

Just maten är det som Emil tipsar om som den första förändringen.

– Börja där. Stirra dig inte blind på kolhydrater utan börja med att ta bort socker och snabbmat.

När Emil kraftigt drog ner på sockret kände han först abstinens, men i dag har han en balans i sockerintaget.

– Till exempel förra helgen, då åt jag lösgodis, men då var det ett tag sedan sist. Man kan unna sig med måtta men det gäller att ha en bra kosthållning i grunden.

Hålla livet ut

Emil tipsar också om att strunta i korta dietlösningar, utan i stället satsa på en bra och varierad kost som man kan hålla sig till livet ut.

– Gå heller inte ut hårt med något nyårslöfte om att träna två pass om dagen sex dagar i veckan. Börja i lugn takt och öka allt eftersom. Och hitta något som är kul.

I dag jobbar Emil som personlig assistent och han tränar dagligen. Det blir antingen styrketräning, innebandy, promenader eller en löprunda på berget. Han har ingen klassiker i sikte, men målet är att växa, på rätt sätt.

Vill inspirera

– Jag ska satsa på mer styrketräning, för att bli större och starkare. När man ser att man får muskler så blir man sporrad att fortsätta. Jag funderar också på att börja föreläsa. Övervikt är ett folkhälsoproblem och jag vill inspirera andra att ta tag i det. Man mår så mycket bättre då.