09 mar 2016 06:00

09 mar 2016 06:00

Unga företagare laddar för mässa

SKÖVDE: Gymnasieelever redo att presentera sina affärsidéer

Smaksatta popcorn och etiopiskt kaffe. Det är UF-företaget Flavor Pops affärsidé.
– Det har gått över förväntan, säger Västerhöjdseleven Emma Ottoson.

Det pågår ett febrilt arbete just nu i Handelsprogrammets lokaler på Västerhöjd.

Den stora UF-mässan i Arena Skövde – med unga företagare från hela Skaraborg – tjuvstartar redan på torsdag kväll och nu ska montrarna målas klart och produkterna vässas.

Eleverna i HA3 är förväntansfulla och redo att visa upp sina produkter och affärsidéer.

– Vi gör färskpressad juice och smoothies på kvarg och färska frukter och bär, säger Rebecca Jansson och Ellen Hansson i företaget Go Fräsch.

Arbetet med att starta upp UF-företagen inleddes i september förra året och för ungdomarna bakom Flavor Pops har arbetet med smaksatta popcorn och kaffe från Etiopien i en smart förpackning gett mersmak.

– Vi har sålt bra här på skolan, marknadsfört hos på sociala medier och har vunnit pris för bästa affärsidé i en tävling på Gothia. Det har gått över förväntan, säger Sabina Jensen.

Totalt kommer 124 UF-företag finnas på plats i Arenan, vilket är nytt rekord.

– Vi växer för varje år, säger regionchefen Jill Stor som framhåller att mässan är öppen för allmänheten.

Det pågår ett febrilt arbete just nu i Handelsprogrammets lokaler på Västerhöjd.

Den stora UF-mässan i Arena Skövde – med unga företagare från hela Skaraborg – tjuvstartar redan på torsdag kväll och nu ska montrarna målas klart och produkterna vässas.

Eleverna i HA3 är förväntansfulla och redo att visa upp sina produkter och affärsidéer.

– Vi gör färskpressad juice och smoothies på kvarg och färska frukter och bär, säger Rebecca Jansson och Ellen Hansson i företaget Go Fräsch.

Arbetet med att starta upp UF-företagen inleddes i september förra året och för ungdomarna bakom Flavor Pops har arbetet med smaksatta popcorn och kaffe från Etiopien i en smart förpackning gett mersmak.

– Vi har sålt bra här på skolan, marknadsfört hos på sociala medier och har vunnit pris för bästa affärsidé i en tävling på Gothia. Det har gått över förväntan, säger Sabina Jensen.

Totalt kommer 124 UF-företag finnas på plats i Arenan, vilket är nytt rekord.

– Vi växer för varje år, säger regionchefen Jill Stor som framhåller att mässan är öppen för allmänheten.