10 mar 2016 16:44

10 mar 2016 16:45

Vill visa att hållbart företag är lönsamt

SKÖVDE: Swedbanks tillväxtdag i Valhall

Att visa att förutsättningarna för långsiktig lönsamhet är hållbarhet. Det budskapet ville Swedbank sända ut när de arrangerade sin tillväxtdag i kulturhuset.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Alla i Skaraborgs näringsliv var inbjudna till tillväxtdagen som arrangerades av Swedbank under torsdagen.

Drygt 150 personer fanns på plats och de fick veta mer om hållbarhet kopplat till lönsamhet och affärsnytta.

Vad kan vi göra?

– Det är första gången vi gör det här och det är jätteroligt att så många vill komma. Vi vill inspirera företagare att titta på hållbarheten i sina företag, säger Liselott Wendt, företagsrådgivare samt projektledare för tillväxtdagen.

– Vad är hållbarhet? Vad kan vi göra? Man kanske tänker att det kostar pengar, men då kan man i stället tänka att hållbarhet är förutsättningen för långsiktig lönsamhet. Man kan göra skillnad med enkla medel, och det vill vi visa.

Väver in i företaget

En av dem som var inbjudna som föreläsare var Skövdebon Leif Hultman. Han jobbade i nära 30 år på Volvo group trucks operations och är i dag ansvarig för Ikeas industriella del med tillverkning av möbler och komponenter.

– Jag ska prata om hur Ikea jobbar med hållbarhet i sitt strategiarbete och hur man väver in det på ett naturligt sätt i företaget. Men också hur det når ut i produkter och naturligtvis till fabriker och anläggningar.

Företagare i Nepal

Från sina 30 år på Volvo har Leif Hultman bland annat tagit med sig behovet av en tydlig strategi.

– Det finns mer likheter än olikheter, och särskilt behovet av en klar strategi och struktur för att jobba i stora globala företag med sådana här frågor.

Diana Madunic är utsedd av regeringen till ambassadör för hållbart företagande. Hennes uppgift är att uppmuntra och stötta företag, och se nya affärsmöjligheter.

– Jag har pratat om regeringens nya och mer ambitiösa politik för hållbart företagande, och på vilket sätt vi vill samarbeta med svenska bolag, både i Sverige och utomlands. Vi vill stötta och uppmuntra företag att agera hållbart och ligga i framkant på det här området.

Diana Madunic märker av ett stort intresse för hållbarhetsfrågor. Hon är ofta ute och föreläser, både i Sverige och utomlands.

Även Björn Söderberg föreläste i Valhall under torsdagen. Han har bott i Nepal i 15 år, och är företagare både där och i Sverige.

Ändrade spelregler

– Företagare måste ställa sig frågor. Vad säljer vi? Vad tillverkar vi? Hur påverkar det världen? Om det inte passar in, vad behöver vi göra för att förändra?

– Spelreglerna i världen håller på att förändras när många fler människor hamnar i medelklassen.

Swedbanks tillväxtdag arrangerades i samarbete med Näringslivsforum Skövde, Volvo group trucks operations, Sparbanksstiftelsen Alfa och Skövde kommun.

Alla i Skaraborgs näringsliv var inbjudna till tillväxtdagen som arrangerades av Swedbank under torsdagen.

Drygt 150 personer fanns på plats och de fick veta mer om hållbarhet kopplat till lönsamhet och affärsnytta.

Vad kan vi göra?

– Det är första gången vi gör det här och det är jätteroligt att så många vill komma. Vi vill inspirera företagare att titta på hållbarheten i sina företag, säger Liselott Wendt, företagsrådgivare samt projektledare för tillväxtdagen.

– Vad är hållbarhet? Vad kan vi göra? Man kanske tänker att det kostar pengar, men då kan man i stället tänka att hållbarhet är förutsättningen för långsiktig lönsamhet. Man kan göra skillnad med enkla medel, och det vill vi visa.

Väver in i företaget

En av dem som var inbjudna som föreläsare var Skövdebon Leif Hultman. Han jobbade i nära 30 år på Volvo group trucks operations och är i dag ansvarig för Ikeas industriella del med tillverkning av möbler och komponenter.

– Jag ska prata om hur Ikea jobbar med hållbarhet i sitt strategiarbete och hur man väver in det på ett naturligt sätt i företaget. Men också hur det når ut i produkter och naturligtvis till fabriker och anläggningar.

Företagare i Nepal

Från sina 30 år på Volvo har Leif Hultman bland annat tagit med sig behovet av en tydlig strategi.

– Det finns mer likheter än olikheter, och särskilt behovet av en klar strategi och struktur för att jobba i stora globala företag med sådana här frågor.

Diana Madunic är utsedd av regeringen till ambassadör för hållbart företagande. Hennes uppgift är att uppmuntra och stötta företag, och se nya affärsmöjligheter.

– Jag har pratat om regeringens nya och mer ambitiösa politik för hållbart företagande, och på vilket sätt vi vill samarbeta med svenska bolag, både i Sverige och utomlands. Vi vill stötta och uppmuntra företag att agera hållbart och ligga i framkant på det här området.

Diana Madunic märker av ett stort intresse för hållbarhetsfrågor. Hon är ofta ute och föreläser, både i Sverige och utomlands.

Även Björn Söderberg föreläste i Valhall under torsdagen. Han har bott i Nepal i 15 år, och är företagare både där och i Sverige.

Ändrade spelregler

– Företagare måste ställa sig frågor. Vad säljer vi? Vad tillverkar vi? Hur påverkar det världen? Om det inte passar in, vad behöver vi göra för att förändra?

– Spelreglerna i världen håller på att förändras när många fler människor hamnar i medelklassen.

Swedbanks tillväxtdag arrangerades i samarbete med Näringslivsforum Skövde, Volvo group trucks operations, Sparbanksstiftelsen Alfa och Skövde kommun.