26 mar 2016 06:00

26 mar 2016 08:11

Godisfabriken har fullt upp vid påsk

PÅSK: Skövdeborna gottar sig i helgen

Grahns konfektyr i Skövde omsätter sju miljoner kronor och 300 ton godis under påsken.
– Veckorna innan är vår mest hektiska period i fabriken under hela året, säger delägaren Jesper Lööw.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det är fullt fart i butiken när SLA besöker Grahns konfektyr på Rattvägen i Skövde dagarna innan påskhelgen.

Godisfabriken upplever sin mest intensiva period på året och att efterfrågan är stor märks redan ute på parkeringen. Inte en enda ledig plats kvar så långt ögat når.

– Det är mycket att göra men det är bara roligt. Trots att det finns godis att köpa i varje mataffär i dag märker vi att vår butik lockar mycket folk, säger Jesper Lööw som driver och äger företaget tillsammans med kollegan Ola Brewitz.

Grahns är specialiserade på gelé- och skumprodukter men vid påsk efterfrågar kunderna mycket choklad.

– Traditionen med påskägg är det som driver upp försäljningen. Vi jobbar i veckor med att fylla ägg i alla storlekar till företag, föreningar, organisationer och privatpersoner. Det vi inte tillverkar själva köper vi in utifrån.

Lööw uppskattar att fabriken med 17 anställda omsätter 300 ton godis inför årets längsta helg. I pengar räknat handlar det om drygt sju miljoner kronor av företagets totala årsomsättning på 40 miljoner kronor som Skövdeborna spenderar för att gotta sig lite extra.

– Det är vår överlägset mest hektiska period efter jul och halloween, konstaterar Jesper Lööw.

Annars går 55 procent av företagets produktion på 1 500 ton numera på export till utlandet. Utöver Europa så är Kina, Kuwait och USA växande marknader där Grahns sura och salta godisar gör succé.

– Tillväxten finns utomlands. Målsättningen är att öka omsättningen till 50 miljoner år 2020.

Det är fullt fart i butiken när SLA besöker Grahns konfektyr på Rattvägen i Skövde dagarna innan påskhelgen.

Godisfabriken upplever sin mest intensiva period på året och att efterfrågan är stor märks redan ute på parkeringen. Inte en enda ledig plats kvar så långt ögat når.

– Det är mycket att göra men det är bara roligt. Trots att det finns godis att köpa i varje mataffär i dag märker vi att vår butik lockar mycket folk, säger Jesper Lööw som driver och äger företaget tillsammans med kollegan Ola Brewitz.

Grahns är specialiserade på gelé- och skumprodukter men vid påsk efterfrågar kunderna mycket choklad.

– Traditionen med påskägg är det som driver upp försäljningen. Vi jobbar i veckor med att fylla ägg i alla storlekar till företag, föreningar, organisationer och privatpersoner. Det vi inte tillverkar själva köper vi in utifrån.

Lööw uppskattar att fabriken med 17 anställda omsätter 300 ton godis inför årets längsta helg. I pengar räknat handlar det om drygt sju miljoner kronor av företagets totala årsomsättning på 40 miljoner kronor som Skövdeborna spenderar för att gotta sig lite extra.

– Det är vår överlägset mest hektiska period efter jul och halloween, konstaterar Jesper Lööw.

Annars går 55 procent av företagets produktion på 1 500 ton numera på export till utlandet. Utöver Europa så är Kina, Kuwait och USA växande marknader där Grahns sura och salta godisar gör succé.

– Tillväxten finns utomlands. Målsättningen är att öka omsättningen till 50 miljoner år 2020.