09 apr 2016 06:00

09 apr 2016 06:00

"Satsningen på berget är nödvändig"

SKÖVDE: Hotelldirektörer om Alliansförslaget

Många Skövdeföretagare har öppet visat sitt stöd för Alliansens förslag om satsningen på Billingen. Även hotelldirektörer håller med.
– Vi ser helheten och satsningen är nödvändig för hela Skövde, säger Åsa Vlk och Kristian Sandahl.

Fastighetsägaren Arne Lorentzon har sagt det tidigare, Adam Rapp, ny vd för Rapp fastigheter, sade kort senare samma sak och tidigare i veckan stod flera av Skövdes näringslivstoppar bakom en gemensam debattartikel i SLA. Alla har ansett att utifrån ett tillväxtperspektiv är satsning på Billingen en enorm möjlighet och helt avgörande för Skövde och Skövderegionen. De anser att Alliansens förslag för Billingens fritidsområde i den gemensamma satsningen med First hotell Billingehus är helt nödvändig.

Även hotelldirektörerna Kristian Sandahl, Scandic Billingen, och Åsa Vlk, hotell Majoren och hotell Prisma, är inne på samma linje.

– Satsningen är fantastisk och det är helt rätt väg för kommunen för att utvecklas än mer, säger Kristian Sandahl.

– Liknande satsningar gynnar alla i Skövde, inte bara oss utan hela staden, krogar – hela besöksnäringen, säger Åsa Vlk.

Uttrycket ”affärer föder affärer” stämmer, anser Sandahl.

– Ju mer som finns att göra i Skövde, desto fler gästnätter blir det.

De gör en jämförelse med Arena Skövde och diskussionen som fanns innan anläggningen blev verklighet.

– Men se hur bra det har blivit Skövde, det har gynnat oss alla. Ingen kan tycka något annat i dag, även om det innan fanns ett visst motstånd från vissa håll. Nu hoppas vi på en politisk samsyn i den här frågan.

– Dessutom är både berget och hotell Billingehus oerhört starka varumärken för Skövde.

Åsa Vlk, som varit i hotellbranschen i många år, säger att innan Sommarland och senare också Arena Skövde tillkom diskuterades till och med att stänga hotell i Skövde sommartid för att beläggningen var dålig.

– Men allt tog fart med de nya besöksmålen. Så tror jag att det blir även med satsningen på berget.

Om kommunens planerade köp av badet, Blå hallen och pulkabacken för 45 miljoner, säger Vlk och Sandahl::

– Vi ser det inte som ett stöd, vi ser helheten i satsningen. Och den kan vi inte vara utan.

Fastighetsägaren Arne Lorentzon har sagt det tidigare, Adam Rapp, ny vd för Rapp fastigheter, sade kort senare samma sak och tidigare i veckan stod flera av Skövdes näringslivstoppar bakom en gemensam debattartikel i SLA. Alla har ansett att utifrån ett tillväxtperspektiv är satsning på Billingen en enorm möjlighet och helt avgörande för Skövde och Skövderegionen. De anser att Alliansens förslag för Billingens fritidsområde i den gemensamma satsningen med First hotell Billingehus är helt nödvändig.

Även hotelldirektörerna Kristian Sandahl, Scandic Billingen, och Åsa Vlk, hotell Majoren och hotell Prisma, är inne på samma linje.

– Satsningen är fantastisk och det är helt rätt väg för kommunen för att utvecklas än mer, säger Kristian Sandahl.

– Liknande satsningar gynnar alla i Skövde, inte bara oss utan hela staden, krogar – hela besöksnäringen, säger Åsa Vlk.

Uttrycket ”affärer föder affärer” stämmer, anser Sandahl.

– Ju mer som finns att göra i Skövde, desto fler gästnätter blir det.

De gör en jämförelse med Arena Skövde och diskussionen som fanns innan anläggningen blev verklighet.

– Men se hur bra det har blivit Skövde, det har gynnat oss alla. Ingen kan tycka något annat i dag, även om det innan fanns ett visst motstånd från vissa håll. Nu hoppas vi på en politisk samsyn i den här frågan.

– Dessutom är både berget och hotell Billingehus oerhört starka varumärken för Skövde.

Åsa Vlk, som varit i hotellbranschen i många år, säger att innan Sommarland och senare också Arena Skövde tillkom diskuterades till och med att stänga hotell i Skövde sommartid för att beläggningen var dålig.

– Men allt tog fart med de nya besöksmålen. Så tror jag att det blir även med satsningen på berget.

Om kommunens planerade köp av badet, Blå hallen och pulkabacken för 45 miljoner, säger Vlk och Sandahl::

– Vi ser det inte som ett stöd, vi ser helheten i satsningen. Och den kan vi inte vara utan.