29 apr 2016 06:00

29 apr 2016 06:00

Bilmekarna på landet

SKÖVDE: Full fart på bilservicen i Tidan för Per och Ludde

Ett lastbilsgarage i Tidan blev den nya verkstaden för mekanikern Per Andersson när han slutade på Bilia för tiotalet år sedan. I Tidan lagar han och kompanjonen Daniel Lundgren bilar på löpande band.
– Det är bra att vara ute på landet, vi känner nästa alla våra kunder här, säger Per Andersson.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Efter tio år som bilmekaniker på Bilia i Skövde kände Per Andersson att det var dags att göra något annat, som att meka med bilar till exempel. Fast nu skulle han vara sin egen företagare. Sagt och gjort, han registrerade in företaget P Andersson bil och började meka i det gamla lastbilsgaraget.

– Mina föräldrar bodde i huset intill och jag fick tillgång till garaget. Det gick ju bra direkt för en hel del kunder följde med mig från tiden på Bilia, berättar Per Andersson. Ända sedan jag öppnade eget har jag haft cirka två veckors väntetid för att kunna boka in service.

Volvo och Renault är förstås de vanligaste bilmärken som servas, de står för drygt 90 procent av verkstadsbesöken i Tidangaraget. Men även vanlig service av andra bilmärken förekommer, bromsbyte, oljebyten och däck.

– Men vi gör inga komplicerade felsökningar, spårar konstiga elfel eller byter kamremmar på udda bilmärken, säger Per. Då ska man ha en massa specialverktyg och det har vi bara för Volvo och Renault.

Daniel ”Ludde” Lundgren jobbar som bilmek hos Per Andersson. Efter sin tid som lärling på ett annat garage blev han anställd hos ”Per i Tidan”. Nu är Daniel mer än anställd i firman, han äger dessutom lokalerna. När bostadshuset och garaget blev till salu slog han till och fick alltså sin arbetsgivare som hyresgäst.

– Det är skönt att vara nära jobbet kan man säga. Det är bra här, man känner de flesta kunderna sedan tidigare, och så är det lite Macken-känsla över stället, säger Daniel Lundgren. En del gubbar vill stå här och titta på när vi servar deras bil.

Båda menar att priset för service och den personliga kontakten är viktig för många kunder. Och någon brist på kunder finns inte, trots många nya och komplexa bilar.

– Det är fram till årets modeller vi kan serva bilar på små oberoende verkstäder sen kanske det blir svårare, säger Per Andersson. När jag öppnade här trodde jag att det kanske skulle gå runt fem år innan bilarna blev för svåra att meka utan att vara i en märkesverkstad.

Efter tio år som bilmekaniker på Bilia i Skövde kände Per Andersson att det var dags att göra något annat, som att meka med bilar till exempel. Fast nu skulle han vara sin egen företagare. Sagt och gjort, han registrerade in företaget P Andersson bil och började meka i det gamla lastbilsgaraget.

– Mina föräldrar bodde i huset intill och jag fick tillgång till garaget. Det gick ju bra direkt för en hel del kunder följde med mig från tiden på Bilia, berättar Per Andersson. Ända sedan jag öppnade eget har jag haft cirka två veckors väntetid för att kunna boka in service.

Volvo och Renault är förstås de vanligaste bilmärken som servas, de står för drygt 90 procent av verkstadsbesöken i Tidangaraget. Men även vanlig service av andra bilmärken förekommer, bromsbyte, oljebyten och däck.

– Men vi gör inga komplicerade felsökningar, spårar konstiga elfel eller byter kamremmar på udda bilmärken, säger Per. Då ska man ha en massa specialverktyg och det har vi bara för Volvo och Renault.

Daniel ”Ludde” Lundgren jobbar som bilmek hos Per Andersson. Efter sin tid som lärling på ett annat garage blev han anställd hos ”Per i Tidan”. Nu är Daniel mer än anställd i firman, han äger dessutom lokalerna. När bostadshuset och garaget blev till salu slog han till och fick alltså sin arbetsgivare som hyresgäst.

– Det är skönt att vara nära jobbet kan man säga. Det är bra här, man känner de flesta kunderna sedan tidigare, och så är det lite Macken-känsla över stället, säger Daniel Lundgren. En del gubbar vill stå här och titta på när vi servar deras bil.

Båda menar att priset för service och den personliga kontakten är viktig för många kunder. Och någon brist på kunder finns inte, trots många nya och komplexa bilar.

– Det är fram till årets modeller vi kan serva bilar på små oberoende verkstäder sen kanske det blir svårare, säger Per Andersson. När jag öppnade här trodde jag att det kanske skulle gå runt fem år innan bilarna blev för svåra att meka utan att vara i en märkesverkstad.