04 maj 2016 15:01

04 maj 2016 15:51

Tidanelever fick leka och lära

SKOLA: Medeltida ting vid Askeberga

Ett medeltida ting utspelade sig vid Askeberga under onsdagen med elever och personal från Tidanskolan i rollerna.
– Att leka in kunskapen, det blir så mycket roligare. Då kommer eleverna i håg på ett annat sätt, det är jag helt övertygad om, säger rektor Liam Hedén.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Fritids på Tidanskolan har jobbat mycket med lajv.

– Vi började jobba med berättelser och ville berätta på annat sätt, då började vi göra leklajv. Sedan kom vi till en gräns där vi kände att vi behövde professionell hjälp. Vi tog hjälp av Lajvverkstaden, har gått utbildning och sedan har vi kört lite smålajv. Intresse har uppstått från skolan som sneglat lite på oss och tyckt att det verkade spännande, berättar fritidspedagogen Anders Fredriksson.

Det resulterade i onsdagens lajv vid Askeberga där elever i år fem och sex tillsammans med personal var med i ett lajv.

– De ska lära sig om medeltiden och det medeltida rättssystemet. Det här är ett medeltida tingslajv. Eleverna har bytt om och spelar borgare, bönder och lagmän under ett ting i Västergötland på 1300-talet. Det har begåtts ett brott och de ska försöka reda ut vad det egentligen är som har hänt, berättar Karin Johansson från den ekonomiska föreningen Lajvverkstaden.

Innan själva lajvet var det förberedelser för att eleverna skulle vara väl insatta. Det innebar bland annat dramaövningar, vilka lagar som fanns och utdelning av roller.

– Det här är jätteroligt. Man får uppleva hur det var på medeltiden. Jag heter Hilda och är ett tjänstehjon som ogillar borgare men som älskar att vara med sina vänner, berättar Sara Lindell.

Rektor Liam Hedén gillar att eleverna får leka in vissa kunskaper. Men han ser också andra vinster med lajv.

– Vi ser att fantasin har ökat hos eleverna. De tränas lättare i det sociala samspelet när de får gå in i en annan roll. Då är det lättare att börja prata med varandra.

Fritids på Tidanskolan har jobbat mycket med lajv.

– Vi började jobba med berättelser och ville berätta på annat sätt, då började vi göra leklajv. Sedan kom vi till en gräns där vi kände att vi behövde professionell hjälp. Vi tog hjälp av Lajvverkstaden, har gått utbildning och sedan har vi kört lite smålajv. Intresse har uppstått från skolan som sneglat lite på oss och tyckt att det verkade spännande, berättar fritidspedagogen Anders Fredriksson.

Det resulterade i onsdagens lajv vid Askeberga där elever i år fem och sex tillsammans med personal var med i ett lajv.

– De ska lära sig om medeltiden och det medeltida rättssystemet. Det här är ett medeltida tingslajv. Eleverna har bytt om och spelar borgare, bönder och lagmän under ett ting i Västergötland på 1300-talet. Det har begåtts ett brott och de ska försöka reda ut vad det egentligen är som har hänt, berättar Karin Johansson från den ekonomiska föreningen Lajvverkstaden.

Innan själva lajvet var det förberedelser för att eleverna skulle vara väl insatta. Det innebar bland annat dramaövningar, vilka lagar som fanns och utdelning av roller.

– Det här är jätteroligt. Man får uppleva hur det var på medeltiden. Jag heter Hilda och är ett tjänstehjon som ogillar borgare men som älskar att vara med sina vänner, berättar Sara Lindell.

Rektor Liam Hedén gillar att eleverna får leka in vissa kunskaper. Men han ser också andra vinster med lajv.

– Vi ser att fantasin har ökat hos eleverna. De tränas lättare i det sociala samspelet när de får gå in i en annan roll. Då är det lättare att börja prata med varandra.