11 maj 2016 16:19

11 maj 2016 16:19

Lär sig undvika viltolyckor i simulator

SKÖVDE: Transportabel viltolyckssimulator visades i Skövde

Älgskadefondsföreningen visade upp sin körsimulator i Skövde under onsdagen. Här kan utan att riskera liv och lem köra på både älg och vildsvin utan att vare sig förare eller vilt råkar illa ut. Som förare i simulatorn är det meningen att man ska lära sig undvika olyckor genom att vara uppmärksam och anpassa sin fart.

– Att köra på ett vildsvin är som att köra på en älg med korta ben, berättar Boris Karlqvist från Älgskadefondsföreningen. Ett rejält vildsvin kan väga 250 kilo och ha en mankhöjd på cirka en meter, så det blir en kraftig smäll om man kör på ett svin. De kan också fara in under bilen vid en kollision och ge en slags vattenplaningseffekt, bilen går helt enkelt inte att styra, säger Boris Karlqvist.

Vid påkörning av en älg springer den ofta iväg och lägger sig någonstans, i värsta fall går det riktigt illa och då gör älgens långa ben att älgkroppen hamnar inne i bilkupén.

Ett vildsvin som ligger skadat bakom bilen kan däremot bli aggressivt och ett skadat och uppretat vildsvin är inte att leka med, berättar Boris Karlqvist.

Viltolyckssimulator

I dagarna kör han runt med den buss som innehåller den transportabla viltolyckssimulatorn för demonstrationer på olika platser i landet. Simulatorn påminner om en tivoliattraktion, förarmiljön är fullt utrustad med säte, ratt, pedaler och hastighetsmätare.

Framför sig har man en stor plattskärm där vägen som man far fram på spelas upp. Men innan färden börjar måste bältet på annars startar inte programmet.

Simulatorn är numera uppgraderad och har ABS bromsar samt tabeller för förarens reaktionstid med mera, programmet kan också köras med vinterväglag. Efter den stora ökningen av olyckor med vildsvin så finns det även möjlighet att växla läge i simuleringen från älg till vildsvin.

Klantar men till körningen kör man helt sonika på en älg eller en flock vildsvin, då blir skärmen helt röd och man kan inte ta miste på vad som hänt. Jan-Erik Karlsson och Inga Carlsson är två av dem som provkörde simulatorn under onsdagen.

– Man får sig en tankeställare om att hålla hastigheten och att ta det lugnt i trafiken men det var skojigt att köra i simulatorn, säger de båda.

Älgskadefondsföreningen bildades 1973 och är en ideell rikstäckande förening med syftet att minska viltolyckorna på vägarna. Årligen inträffar cirka 30 000 viltolyckor i landet.

– Att köra på ett vildsvin är som att köra på en älg med korta ben, berättar Boris Karlqvist från Älgskadefondsföreningen. Ett rejält vildsvin kan väga 250 kilo och ha en mankhöjd på cirka en meter, så det blir en kraftig smäll om man kör på ett svin. De kan också fara in under bilen vid en kollision och ge en slags vattenplaningseffekt, bilen går helt enkelt inte att styra, säger Boris Karlqvist.

Vid påkörning av en älg springer den ofta iväg och lägger sig någonstans, i värsta fall går det riktigt illa och då gör älgens långa ben att älgkroppen hamnar inne i bilkupén.

Ett vildsvin som ligger skadat bakom bilen kan däremot bli aggressivt och ett skadat och uppretat vildsvin är inte att leka med, berättar Boris Karlqvist.

Viltolyckssimulator

I dagarna kör han runt med den buss som innehåller den transportabla viltolyckssimulatorn för demonstrationer på olika platser i landet. Simulatorn påminner om en tivoliattraktion, förarmiljön är fullt utrustad med säte, ratt, pedaler och hastighetsmätare.

Framför sig har man en stor plattskärm där vägen som man far fram på spelas upp. Men innan färden börjar måste bältet på annars startar inte programmet.

Simulatorn är numera uppgraderad och har ABS bromsar samt tabeller för förarens reaktionstid med mera, programmet kan också köras med vinterväglag. Efter den stora ökningen av olyckor med vildsvin så finns det även möjlighet att växla läge i simuleringen från älg till vildsvin.

Klantar men till körningen kör man helt sonika på en älg eller en flock vildsvin, då blir skärmen helt röd och man kan inte ta miste på vad som hänt. Jan-Erik Karlsson och Inga Carlsson är två av dem som provkörde simulatorn under onsdagen.

– Man får sig en tankeställare om att hålla hastigheten och att ta det lugnt i trafiken men det var skojigt att köra i simulatorn, säger de båda.

Älgskadefondsföreningen bildades 1973 och är en ideell rikstäckande förening med syftet att minska viltolyckorna på vägarna. Årligen inträffar cirka 30 000 viltolyckor i landet.