31 maj 2016 16:29

31 maj 2016 16:29

Magasin ska lyfta turismen

SKARABORG: Turism

Skaraborgs främsta besöksmål har blivit snyggt paketerade i ett magasin när kommunernas turistsamarbete fortsätter att växa.
– Vi har velat göra detta i flera år, säger projektledaren Jessica Bergstrand vid Next Skövde.

Samtliga 15 kommuners turistorganisationer i Skaraborg har tillsammans med Skaraborgs kommunalförbund finansierat produktionen av Skaraborgsmagasinet. Tidningen, som i sin första upplaga tryckts i 150 000 exemplar, ska marknadsföra bygdens historia, kultur, natur, sevärdheter och besöksmål – kända som okända – utan att dela in dessa kommunvis.

– Det känns väldigt bra att vi har fått med alla på tåget och kunde förverkliga den här produkten som vi tror kan lyfta turistnäringen i vårt område ännu mer, säger Mats Olsson, vd vid Next Skövde.

Tvåspråkig

Designbyrån Jippie har producerat magasinet som i artikel- och reportageform på både svenska och engelska presenterar det mesta och bästa som erbjuds mellan Vätterns och Vänerns stränder.

– Det här en gemensam satsning där vi vill att fler ska komma hit och uppleva allt fantastiskt som Skaraborg har att erbjuda, säger Jessica Bergstrand lett projektet.

Genom samarbetet kan även mindre kommuner dra nytta av en bredare marknadsföring som normalt kostar mycket pengar.

– Geografiskt handlar det om ett relativt litet område och om fler besökare stannar lite längre och upptäcker nya saker, oavsett vilken kommun man befinner sig i, gynnar det alla i slutändan, säger Jarl Karlsson vid Karlsborgs turism AB.

– Skaraborg erbjuder verkligen något för alla, oavsett om det handlar om bad, mat, shopping, kultur eller något annat, och det lyfts verkligen fram här, säger Charlotte Jernbom, kommunikatör i Tibro kommun.

Det historiska samarbetet, som kostat drygt en halv miljon kronor, kan ses som en förlängning av den nyligen presenterade satsningen på Västgötaturen, där de fem största turistmålen lyfts fram. Magasinet delas inte ut till hushållen i Skaraborg utan ska finnas tillgängligt ute på kända besöksmål, hotell och turistbyråer.

– Framöver kommer den även att finnas i digital form på kommunernas hemsidor, säger Jessica Bergstrand.

Samtliga 15 kommuners turistorganisationer i Skaraborg har tillsammans med Skaraborgs kommunalförbund finansierat produktionen av Skaraborgsmagasinet. Tidningen, som i sin första upplaga tryckts i 150 000 exemplar, ska marknadsföra bygdens historia, kultur, natur, sevärdheter och besöksmål – kända som okända – utan att dela in dessa kommunvis.

– Det känns väldigt bra att vi har fått med alla på tåget och kunde förverkliga den här produkten som vi tror kan lyfta turistnäringen i vårt område ännu mer, säger Mats Olsson, vd vid Next Skövde.

Tvåspråkig

Designbyrån Jippie har producerat magasinet som i artikel- och reportageform på både svenska och engelska presenterar det mesta och bästa som erbjuds mellan Vätterns och Vänerns stränder.

– Det här en gemensam satsning där vi vill att fler ska komma hit och uppleva allt fantastiskt som Skaraborg har att erbjuda, säger Jessica Bergstrand lett projektet.

Genom samarbetet kan även mindre kommuner dra nytta av en bredare marknadsföring som normalt kostar mycket pengar.

– Geografiskt handlar det om ett relativt litet område och om fler besökare stannar lite längre och upptäcker nya saker, oavsett vilken kommun man befinner sig i, gynnar det alla i slutändan, säger Jarl Karlsson vid Karlsborgs turism AB.

– Skaraborg erbjuder verkligen något för alla, oavsett om det handlar om bad, mat, shopping, kultur eller något annat, och det lyfts verkligen fram här, säger Charlotte Jernbom, kommunikatör i Tibro kommun.

Det historiska samarbetet, som kostat drygt en halv miljon kronor, kan ses som en förlängning av den nyligen presenterade satsningen på Västgötaturen, där de fem största turistmålen lyfts fram. Magasinet delas inte ut till hushållen i Skaraborg utan ska finnas tillgängligt ute på kända besöksmål, hotell och turistbyråer.

– Framöver kommer den även att finnas i digital form på kommunernas hemsidor, säger Jessica Bergstrand.