02 jun 2016 20:09

02 jun 2016 21:41

Studenter visade sina nya dataspel

SKÖVDE: Spelutvecklare demonstrerade nya spel på högskolan

Dataspelstudenterna som går andra året i sin utbildning visade upp sina nya spel på en spelmässa i Portalen. Allmänheten var välkommen och här kunde man få provspela de åtta studentgruppernas olika spel.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Under de senaste nio veckorna har andraårs-studenterna inom spelutveckling på högskolan skapat spel som de visade upp på en mässa under torsdagen.

De cirka 150 studenterna har samarbetat i åtta olika grupper och presenterade sina spel som ett led i praktisk spelutveckling, här fick samtliga fem program inom spelutbildningen jobba tillsammans.

– I år visar en del grupper mer meditativa och reflekterande spel, det är något färre spel med våldsinslag, berättar Martin Hagvall som är mässansvarig. Jag är övertygad om att en del spel vi ser i dag kan nå marknaden senare, så var det till exempel med spelet Funk lift som visades på mässan förra året, säger han.

I spelet Copoka styr spelaren en fågel och dataspelet går ut på att fågeln, noga räknat en skata, ska samla material för att bygga sitt bo. Men som spelare märker man snart att staden och landskapet som spelfågeln rör sig över är en plats med ett militärt och totalitärt statsskick.

– Du kan höra olika människor prata om sin vardag, exempelvis om priset på bröd eller att ett barn är sjukt, berättar Aksel Jensen och Linnea Thimrén från spelgruppen. Man kan höra rebeller tala om att något hänt i en gränd, soldater rör sig på gatorna och människor försvinner.

Nu hoppas de kunna lansera sitt spel på marknaden och då ska intäkterna från det gå till något välgörande ändmål, men vilken organisation det blir är ännu inte klart.

Under de senaste nio veckorna har andraårs-studenterna inom spelutveckling på högskolan skapat spel som de visade upp på en mässa under torsdagen.

De cirka 150 studenterna har samarbetat i åtta olika grupper och presenterade sina spel som ett led i praktisk spelutveckling, här fick samtliga fem program inom spelutbildningen jobba tillsammans.

– I år visar en del grupper mer meditativa och reflekterande spel, det är något färre spel med våldsinslag, berättar Martin Hagvall som är mässansvarig. Jag är övertygad om att en del spel vi ser i dag kan nå marknaden senare, så var det till exempel med spelet Funk lift som visades på mässan förra året, säger han.

I spelet Copoka styr spelaren en fågel och dataspelet går ut på att fågeln, noga räknat en skata, ska samla material för att bygga sitt bo. Men som spelare märker man snart att staden och landskapet som spelfågeln rör sig över är en plats med ett militärt och totalitärt statsskick.

– Du kan höra olika människor prata om sin vardag, exempelvis om priset på bröd eller att ett barn är sjukt, berättar Aksel Jensen och Linnea Thimrén från spelgruppen. Man kan höra rebeller tala om att något hänt i en gränd, soldater rör sig på gatorna och människor försvinner.

Nu hoppas de kunna lansera sitt spel på marknaden och då ska intäkterna från det gå till något välgörande ändmål, men vilken organisation det blir är ännu inte klart.