10 jun 2016 21:01

13 jun 2016 08:12

Stor spelgala i Skövde

SKÖVDE: Spelutvecklare uppmärksammades

Swedish Game Awards lockade många duktiga spelutvecklare till Skövde.
– Det här är en av nordens absolut största spelutvecklingstävlingar om man ser till antalet bidrag som kommer in, säger projektkoordinatorn Alexander Milton.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Det blev en heldag i dataspelens tecken när Swedish Game Awards arrangerades på fredagen. Först var det en utställning i Gothia Science Park där de nominerade i de olika kategorierna fick visa upp sina spel och senare på kvällen tillkännagavs vinnarna i de åtta kategorierna vid en gala i Valhall.

– Swedish Game Awards riktar sig till spelutvecklande studenter i Sverige och vår agenda är att försöka lyfta de här individierna och ge dem något slags insteg i branschen, säger Alexander Milton som är projektkoordinator för Swedish Game Awards.

Tidigare har tävlingen arrangerats i Stockholm, men nu har den flyttat ut i landet.

– Vi vill sprida intresset och göra det mer tillgängligt och vi kände att Skövde var ett bra första ställe. Här får vi ett jättebra stöd av Sweden Game Arena och även kommunen har hjälpt oss, fortsätter Alexander.

Totalt handlar det om åtta olika kategorier och mer än 100 anmälda bidrag har minskats ner till 13 nominerade. Några av dem är nominerade i flera kategorier.

Tre av de nominerade är baserade i Skövde och ett av dem är skräckspelet Notes of Obsession som nominerats i två kategorier – bästa ljud och bästa tekniska utförande. Gustav Edberg är en av Skövdestudenterna bakom spelet.

– Vi har jobbat med de här projektet i tio veckor och har slitit hårt med det. Att faktiskt känna att folk uppmärksammar det betyder fantastiskt mycket, säger Edberg.

När SLA träffade honom på fredagens utställning var han hoppfull inför kvällen.

– De andra har också fantastiska spel, men vi har absolut en chans, konstaterar han.

Det blev en heldag i dataspelens tecken när Swedish Game Awards arrangerades på fredagen. Först var det en utställning i Gothia Science Park där de nominerade i de olika kategorierna fick visa upp sina spel och senare på kvällen tillkännagavs vinnarna i de åtta kategorierna vid en gala i Valhall.

– Swedish Game Awards riktar sig till spelutvecklande studenter i Sverige och vår agenda är att försöka lyfta de här individierna och ge dem något slags insteg i branschen, säger Alexander Milton som är projektkoordinator för Swedish Game Awards.

Tidigare har tävlingen arrangerats i Stockholm, men nu har den flyttat ut i landet.

– Vi vill sprida intresset och göra det mer tillgängligt och vi kände att Skövde var ett bra första ställe. Här får vi ett jättebra stöd av Sweden Game Arena och även kommunen har hjälpt oss, fortsätter Alexander.

Totalt handlar det om åtta olika kategorier och mer än 100 anmälda bidrag har minskats ner till 13 nominerade. Några av dem är nominerade i flera kategorier.

Tre av de nominerade är baserade i Skövde och ett av dem är skräckspelet Notes of Obsession som nominerats i två kategorier – bästa ljud och bästa tekniska utförande. Gustav Edberg är en av Skövdestudenterna bakom spelet.

– Vi har jobbat med de här projektet i tio veckor och har slitit hårt med det. Att faktiskt känna att folk uppmärksammar det betyder fantastiskt mycket, säger Edberg.

När SLA träffade honom på fredagens utställning var han hoppfull inför kvällen.

– De andra har också fantastiska spel, men vi har absolut en chans, konstaterar han.

Vinnarna

Gamers' Choice: Lance A Lot by Rocket Hammer

Best Execution in Design: Cryptogram by S.Crew

Best Execution in Art: Super Neon Drifter by Team Car

Best Execution in Narrative: Cryptogram by S.Crew

Best Technical Execution: Cryptogram by S.Crew

Best Execution in Sound: Notes of Obsession by Creaky Stairs Studio

Best Diversity Effort : Sam and Nicole by Sigrids Änglar

Game of the Year: Notes of Obsession by Creaky Stairs Studio