14 jun 2016 06:00

14 jun 2016 06:00

Kool satsning – ska sälja mjölk på egna gården

NÄRINGSLIV: Tar nytt grepp i mjölkkrisens spår

Mjölk på flaska - precis som förr.
Det kan man snart köpa i en automat på en gård strax utanför Skövde.
Anledningen stavas mjölkkris.
– Det är svårt att överleva som leverantör, säger Robert Fredriksson.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Tillsammans med hustrun Anne-Berit driver han Sörgården i Öhm. Gården ligger klämd mellan Försvarets övningsmarker och ett växande Skövde. Värmeverket ligger bara ett stenkast bort.

Visserligen kommer man fortsätta att leverera huvuddelen av mjölken till Arla, men på grund av det låga mjölkpriset satsar man nu på gårdsförsäljning.

– Men vi har också tappat kontakten med våra konsumenter. Det ska bli fantastiskt roligt att träffa dem, säger Robert.

Enkelt

Det hela är mycket enkelt. Köp en enlitersflaska på plats, betala i automaten medelst kort, kontanter, mobilen eller med en förinköpt tagg. Öppna sedan luckan och ställ in flaskan.

Därefter är det bara att trycka på en knapp tills flaskan är full. Men det handlar knappast om lättmjölk, tvärtom. 3,8 till 4,4 procent fett och strax över 3 till 3,4 procent protein kommer drycken att innehålla.

– Det kommer att pendla och vi kommer skriva upp på en griffeltavla vad dagens halter ligger på, förklarar Robert.

Grädden på moset?

Man kan sedan få ut mer av produkten.

– Vi håller på att utveckla en gräddtjuv. När man ställt in flaskan över natt i kylskåpet så kan man ta till sig grädden och spara i en glasflaska – till såsen till helgen till exempel.

När SLA besökte gården på måndagen var det full aktivitet för att få färdigt rummet i ladugården där automaten kommer att stå. Fredrikssons kommer också att sälja honung i butiken. De hoppas kunna öppna inom två, tre veckor.

Ger eko

Mjölken är ekologisk liksom hela Sörgården.

– Korna får mat som bara är producerad på den här gården. Nu hoppas vi hoppas kunna investera mer till våra kor och bli miljösmartare, säger Robert.

Runt 85 kossor ”jobbar” på gården.

– De sköter sig själva, de går ut och äter när de vill, de lägger sig på sina tempurmadrasser när de vill och så kan de gå och mjölka sig när de vill.

Småskaligt

Svenska bönder verkar på en global marknad och på grund av ett antal olika händelser har priserna fallit de senaste åren. Därför gäller det att tänka nytt om man ska ha en chans.

Robert Fredriksson säger att de troligen kommer satsa på fler produkter i framtiden. Men det är fortsatt småskalighet som gäller.

– Vi har valt att satsa på en ganska liten besättning. Vi har kommunen på ena sidan och militären på den andra, vi har därför väldigt svårt att växa. Men nu tar vi ett steg och satsar på ett eget mejeri, vi får se var det landar, säger Robert Fredriksson.

Tillsammans med hustrun Anne-Berit driver han Sörgården i Öhm. Gården ligger klämd mellan Försvarets övningsmarker och ett växande Skövde. Värmeverket ligger bara ett stenkast bort.

Visserligen kommer man fortsätta att leverera huvuddelen av mjölken till Arla, men på grund av det låga mjölkpriset satsar man nu på gårdsförsäljning.

– Men vi har också tappat kontakten med våra konsumenter. Det ska bli fantastiskt roligt att träffa dem, säger Robert.

Enkelt

Det hela är mycket enkelt. Köp en enlitersflaska på plats, betala i automaten medelst kort, kontanter, mobilen eller med en förinköpt tagg. Öppna sedan luckan och ställ in flaskan.

Därefter är det bara att trycka på en knapp tills flaskan är full. Men det handlar knappast om lättmjölk, tvärtom. 3,8 till 4,4 procent fett och strax över 3 till 3,4 procent protein kommer drycken att innehålla.

– Det kommer att pendla och vi kommer skriva upp på en griffeltavla vad dagens halter ligger på, förklarar Robert.

Grädden på moset?

Man kan sedan få ut mer av produkten.

– Vi håller på att utveckla en gräddtjuv. När man ställt in flaskan över natt i kylskåpet så kan man ta till sig grädden och spara i en glasflaska – till såsen till helgen till exempel.

När SLA besökte gården på måndagen var det full aktivitet för att få färdigt rummet i ladugården där automaten kommer att stå. Fredrikssons kommer också att sälja honung i butiken. De hoppas kunna öppna inom två, tre veckor.

Ger eko

Mjölken är ekologisk liksom hela Sörgården.

– Korna får mat som bara är producerad på den här gården. Nu hoppas vi hoppas kunna investera mer till våra kor och bli miljösmartare, säger Robert.

Runt 85 kossor ”jobbar” på gården.

– De sköter sig själva, de går ut och äter när de vill, de lägger sig på sina tempurmadrasser när de vill och så kan de gå och mjölka sig när de vill.

Småskaligt

Svenska bönder verkar på en global marknad och på grund av ett antal olika händelser har priserna fallit de senaste åren. Därför gäller det att tänka nytt om man ska ha en chans.

Robert Fredriksson säger att de troligen kommer satsa på fler produkter i framtiden. Men det är fortsatt småskalighet som gäller.

– Vi har valt att satsa på en ganska liten besättning. Vi har kommunen på ena sidan och militären på den andra, vi har därför väldigt svårt att växa. Men nu tar vi ett steg och satsar på ett eget mejeri, vi får se var det landar, säger Robert Fredriksson.