16 sep 2016 06:00

16 sep 2016 06:00

Livsfarliga incidenter för bärgningspersonal

SKÖVDE: ”Först blir man rädd, sedan mest förbannad. Det är ju våra liv”

De brandgula konerna blev mosade när lastbilen körde rätt över flera av dem.
Bara några meter därifrån stod Daniel Hedén och en kollega från Assistancekåren.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Jag bara hör hur det smäller till och så kommer en utländsk lastbil och kör över alla våra koner. Då vet man att det är riktig nära, berättar Daniel Hedén några dagar efter händelsen.

Blir förbannad

Den inträffade på väg 26 strax utanför Skövde. En större lastbil hade fått stopp och behövde hjälp av en bärgare. Kollegan var där först, men ringde snart efter Daniel för att få extra hjälp då det var trångt på platsen.

– De kör ihjäl mig här, du måste komma hit, sa kollegan.

Daniel satte ut koner vars syfte är att styra bort trafiken ur bärgarnas absoluta närhet. Han ställde sin egen bärgningsbil med blinkande varningsljus bakom, men det hjälpte inte. Den utländskregistrerade lastbilen kördes över konerna.

– Först blir man rädd, sedan mest förbannad. Det är ju våra liv. Folk måste lugna ned sig och värst är utländska lastbilar.

Skyddsbil

I vissa områden, bland annat Stockholm, måste en särskild krockkuddebil ställas ut vid bärgningar som skydd. 2015 beslutade Arbetsmiljöverket att inga bärgningar får ske på vissa sträckor av E4 och E16 utan att en sådan bil ställs ut. Den har ett absorberingsskydd som tar upp kraften av en krockande bil.

Daniel Hedén och hans samtliga kollegor i Assistancekåren har varit med om incidenter genom åren. Vid bärgningar av till exempel en lastbil är det trångt längs vägen. Bilarna susar förbi och arbetet kan ibland pågå över en timma. Då hinner många bilar passera förbi.

Vid trafikolyckor spärrar polisen av körbanan, men många gånger tas den bort när blåljuspersonalen försvinner.

– Då står vi kvar med vårt jobb, säger Daniel.

Du har jobbat med bärgning i 10 år. Hur är utvecklingen?

– Jag upplever att det har blivit sämre de senaste fem åren. Det går allt fortare och folk har mycket mindre respekt för oss som står efter vägen och jobbar.

Vad är din uppmaning till andra trafikanter?

– Släpp av på gasen. Vi står ju där, det är lätt att snubba till och så trillar man. Kör ni under 30 kilometer har vi en chans att klara oss i alla fall.

– Jag bara hör hur det smäller till och så kommer en utländsk lastbil och kör över alla våra koner. Då vet man att det är riktig nära, berättar Daniel Hedén några dagar efter händelsen.

Blir förbannad

Den inträffade på väg 26 strax utanför Skövde. En större lastbil hade fått stopp och behövde hjälp av en bärgare. Kollegan var där först, men ringde snart efter Daniel för att få extra hjälp då det var trångt på platsen.

– De kör ihjäl mig här, du måste komma hit, sa kollegan.

Daniel satte ut koner vars syfte är att styra bort trafiken ur bärgarnas absoluta närhet. Han ställde sin egen bärgningsbil med blinkande varningsljus bakom, men det hjälpte inte. Den utländskregistrerade lastbilen kördes över konerna.

– Först blir man rädd, sedan mest förbannad. Det är ju våra liv. Folk måste lugna ned sig och värst är utländska lastbilar.

Skyddsbil

I vissa områden, bland annat Stockholm, måste en särskild krockkuddebil ställas ut vid bärgningar som skydd. 2015 beslutade Arbetsmiljöverket att inga bärgningar får ske på vissa sträckor av E4 och E16 utan att en sådan bil ställs ut. Den har ett absorberingsskydd som tar upp kraften av en krockande bil.

Daniel Hedén och hans samtliga kollegor i Assistancekåren har varit med om incidenter genom åren. Vid bärgningar av till exempel en lastbil är det trångt längs vägen. Bilarna susar förbi och arbetet kan ibland pågå över en timma. Då hinner många bilar passera förbi.

Vid trafikolyckor spärrar polisen av körbanan, men många gånger tas den bort när blåljuspersonalen försvinner.

– Då står vi kvar med vårt jobb, säger Daniel.

Du har jobbat med bärgning i 10 år. Hur är utvecklingen?

– Jag upplever att det har blivit sämre de senaste fem åren. Det går allt fortare och folk har mycket mindre respekt för oss som står efter vägen och jobbar.

Vad är din uppmaning till andra trafikanter?

– Släpp av på gasen. Vi står ju där, det är lätt att snubba till och så trillar man. Kör ni under 30 kilometer har vi en chans att klara oss i alla fall.