17 sep 2016 06:00

17 sep 2016 06:00

Dubbelarbetande Volvochef stämplar ut från fabriken

INTERVJU: ”Det har funnits många gånger jag hellre velat vara någon annanstans”

Volvomotorer, kött, mjölk eller timmer. För Lennart Bogren är det produktionen som är drivkraften – inte produkten.
– Det som räknas är vad som körs ut genom porten, säger Bogren, som stämplar ut från Volvo efter 36 år.

– Jag har alltid sagt att jag skulle sluta på Volvo när jag blev 55, men nu är jag 57, berättar Lennart.

– Du var inte riktigt mogen när du var 55, säger hustrun Anneli vid intervjun i villan vid Västergården mellan Böja och Timmersdala.

Nu räknar hon med att se honom lite mer hemma och berättar att en vanlig fråga hon får är ”Hur hinner Lennart med?”

Ja, hur har han hunnit med att vara ställföreträdande högste chef på Volvo Personvagnar i Skövde och lantbrukare (tillsammans med brodern Arne) med 100 kor (och totalt över 200 djur), 200 hektar skog och 370 hektar mark som ska brukas? Samtidigt som han har agerat stridbar LRF-ordförande och engagerad i diverse styrelseuppdrag, bland annat IF Tymer.

– Jo, men det har funnits många gånger jag hellre velat vara någon annanstans och haft dåligt samvete över det. Det ska bli skönt att slippa den känslan.

Löser mycket med telefon

Svaret är samarbete, bra anställda och en förstående familj. Redskapet har varit ett brett nätverk och en telefon.

– Jag har ett brett kontaktnät och med en telefon går det att lösa nästan allting. Många ställer upp och ett bra samarbete ger alltid styrka.

Banan på Volvo började 1980 då personvagnar och lastbilar fanns i samma företag. 1 april, dagen efter han muckat från värnplikten, klev han in på elevingenjörsplats på Lastvagnar.

På Volvo gick det fort. Lennart blev elektriker, men klättrade snabbt. Redan som 29-åring tog han över som underhållschef. Ung och ambitiös, men smart nog att lyssna på dem som hade varit med.

– Jag tog kontakt med Herbert Jande (pensionerad underhållschef).

– Det är det bästa jag gjort för det är viktigt att lyssna och bolla med dem som varit med lite. Han talade aldrig om vad jag skulle göra utan stöttade mig på ett bra sätt i det jag själv ville göra.

1992 kom han över till nybyggda östra fabriken som underhållschef. Nu gällde det att få fart på produktionen men vid den tiden var hela Sverige i ekonomisk kris.

Ekonomisk kris

– Jag minns att ekonomichefen gick till banken och lånade för att klara sommaren. Vi var nere på 2 900 motorer i veckan i två fabriker, jämfört med i dag när vi gör 11 000 stycken på Östra.

2005 blev han produktionschef för hela östra fabriken. Där har han sett amerikanska ägare (Ford) komma och gå för att ersättas av kinesiska (Geely).

– Ford var decrease (minska) medan Kina är increase (öka). Kineserna ser inget annat än att öka, men jag är positiv till fabrikens framtid. Volvo har blivit Volvo igen. Så länge man fortsätter att visa bra resultat och leverera vad man lovat kommer fabriken finnas för Europamarknaden. Där kommer Skövdefabriken stå stark.

Att leverera är nyckeln för Lennart Bogren när det gäller produktion.

– Har vi sagt 2 457 motorer är det det som gäller, men det är också en stor tillfredställelse att nå dit tillsammans med alla anställda.

– Produktionen har varit min drivkraft. Att få med sig personalen och att vara stolta över det vi gjort oavsett om det handlar om motorer, dräktiga kvigor eller att tröska av en fin skörd.

Kritisk mot Arla

Lennart Bogren har gjort sig känd som frispråkig. Framförallt inom lantbrukssfären. Han var skoningslös i sin kritik mot mångmiljardförlusterna i LRF-företaget Spira på 2000-talet. Han ifrågasatte också Lars-Göran Pettersson som LRF-bas.

Frispråkigheten kostade på.

– Jag har fått mycket stryk av etablissemanget och varit kallad LRF:s bad boy, men alltid känt böndernas stöd.

I dag riktar han sin kritik mot Arla för en prissättning av mjölken som är lika oavsett i vilket land mjölken produceras.

– Vi har enormt olika produktionsförutsättningar i olika länder i Europa. Det måste både Arla och våra politiker ta mycket mer hänsyn till. En mjölkbonde om dagen lägger ner och det finns bara 4 000 producenter kvar. Markerna växer igen och många bönder har tunga ekonomiska problem.

Nog gnällt

– Men nog gnällt. Nu måste bonden börja få vettigt betalt för sina produkter. Vi har alltid haft konsumenten på närproducerat svenskt. Vi har handeln med oss och det gäller att vi skärper oss och ser till att få betalt på ett sätt där bonden kan leva. Det är den viktigaste frågan inom lantbruket i dag.

Blir det storsatsning på gården nu?

– Vi får mer tid för lantbruket och vi kommer att rätta till och utveckla vissa saker.

Han öppnar också för ett helt nytt område.

– Jag är inte främmande för att gå in i politiken. Det vore kanske kul att ta några steg i den riktningen. Jag har inte tagit några steg, men vi får se vad som händer. Jag har ett bra nätverk i samhället i dag.

– Jag har alltid sagt att jag skulle sluta på Volvo när jag blev 55, men nu är jag 57, berättar Lennart.

– Du var inte riktigt mogen när du var 55, säger hustrun Anneli vid intervjun i villan vid Västergården mellan Böja och Timmersdala.

Nu räknar hon med att se honom lite mer hemma och berättar att en vanlig fråga hon får är ”Hur hinner Lennart med?”

Ja, hur har han hunnit med att vara ställföreträdande högste chef på Volvo Personvagnar i Skövde och lantbrukare (tillsammans med brodern Arne) med 100 kor (och totalt över 200 djur), 200 hektar skog och 370 hektar mark som ska brukas? Samtidigt som han har agerat stridbar LRF-ordförande och engagerad i diverse styrelseuppdrag, bland annat IF Tymer.

– Jo, men det har funnits många gånger jag hellre velat vara någon annanstans och haft dåligt samvete över det. Det ska bli skönt att slippa den känslan.

Löser mycket med telefon

Svaret är samarbete, bra anställda och en förstående familj. Redskapet har varit ett brett nätverk och en telefon.

– Jag har ett brett kontaktnät och med en telefon går det att lösa nästan allting. Många ställer upp och ett bra samarbete ger alltid styrka.

Banan på Volvo började 1980 då personvagnar och lastbilar fanns i samma företag. 1 april, dagen efter han muckat från värnplikten, klev han in på elevingenjörsplats på Lastvagnar.

På Volvo gick det fort. Lennart blev elektriker, men klättrade snabbt. Redan som 29-åring tog han över som underhållschef. Ung och ambitiös, men smart nog att lyssna på dem som hade varit med.

– Jag tog kontakt med Herbert Jande (pensionerad underhållschef).

– Det är det bästa jag gjort för det är viktigt att lyssna och bolla med dem som varit med lite. Han talade aldrig om vad jag skulle göra utan stöttade mig på ett bra sätt i det jag själv ville göra.

1992 kom han över till nybyggda östra fabriken som underhållschef. Nu gällde det att få fart på produktionen men vid den tiden var hela Sverige i ekonomisk kris.

Ekonomisk kris

– Jag minns att ekonomichefen gick till banken och lånade för att klara sommaren. Vi var nere på 2 900 motorer i veckan i två fabriker, jämfört med i dag när vi gör 11 000 stycken på Östra.

2005 blev han produktionschef för hela östra fabriken. Där har han sett amerikanska ägare (Ford) komma och gå för att ersättas av kinesiska (Geely).

– Ford var decrease (minska) medan Kina är increase (öka). Kineserna ser inget annat än att öka, men jag är positiv till fabrikens framtid. Volvo har blivit Volvo igen. Så länge man fortsätter att visa bra resultat och leverera vad man lovat kommer fabriken finnas för Europamarknaden. Där kommer Skövdefabriken stå stark.

Att leverera är nyckeln för Lennart Bogren när det gäller produktion.

– Har vi sagt 2 457 motorer är det det som gäller, men det är också en stor tillfredställelse att nå dit tillsammans med alla anställda.

– Produktionen har varit min drivkraft. Att få med sig personalen och att vara stolta över det vi gjort oavsett om det handlar om motorer, dräktiga kvigor eller att tröska av en fin skörd.

Kritisk mot Arla

Lennart Bogren har gjort sig känd som frispråkig. Framförallt inom lantbrukssfären. Han var skoningslös i sin kritik mot mångmiljardförlusterna i LRF-företaget Spira på 2000-talet. Han ifrågasatte också Lars-Göran Pettersson som LRF-bas.

Frispråkigheten kostade på.

– Jag har fått mycket stryk av etablissemanget och varit kallad LRF:s bad boy, men alltid känt böndernas stöd.

I dag riktar han sin kritik mot Arla för en prissättning av mjölken som är lika oavsett i vilket land mjölken produceras.

– Vi har enormt olika produktionsförutsättningar i olika länder i Europa. Det måste både Arla och våra politiker ta mycket mer hänsyn till. En mjölkbonde om dagen lägger ner och det finns bara 4 000 producenter kvar. Markerna växer igen och många bönder har tunga ekonomiska problem.

Nog gnällt

– Men nog gnällt. Nu måste bonden börja få vettigt betalt för sina produkter. Vi har alltid haft konsumenten på närproducerat svenskt. Vi har handeln med oss och det gäller att vi skärper oss och ser till att få betalt på ett sätt där bonden kan leva. Det är den viktigaste frågan inom lantbruket i dag.

Blir det storsatsning på gården nu?

– Vi får mer tid för lantbruket och vi kommer att rätta till och utveckla vissa saker.

Han öppnar också för ett helt nytt område.

– Jag är inte främmande för att gå in i politiken. Det vore kanske kul att ta några steg i den riktningen. Jag har inte tagit några steg, men vi får se vad som händer. Jag har ett bra nätverk i samhället i dag.

Fakta

Namn: Lennart Bogren

Ålder: 57 år

Bor: Katorp mellan Böja och Timmersdala.

Familj: Fru Anneli, tre barn, fem barnbarn.

Aktuell: Slutar på Volvo Cars efter 36 år inom Volvo. Sista uppdraget är att arrangera 25-årsfesten för 2 300 gäster i östra fabriken den 24 september.