21 sep 2016 06:00

21 sep 2016 06:00

25 år av blågul motorkraft

SKÖVDE: Östra fabriken jubilerar med öppet hus

– En av de allra största industriella satsningarna i Sverige någonsin.
Så beskriver Manfred Baaske, 70 år, Volvo cars motorfabrik som firar 25 år på lördag med öppet hus.
– Det är ”once in a lifetime” att få vara med och starta upp en sådan här fabrik, säger den förste platschefen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Hjobon som avslutade sin verksamma bana inom Volvo Personvagnar som chef för Torslandafabriken i Göteborg vid pensioneringen 2006, blev 1985 utsedd till projektchef för utbyggnaden av motortillverkningen i Skövde, som skulle sammanfalla med presentationen av den nya 850-modellen.

En satsning för totalt 16 miljarder kronor som på många sätt förändrade både bilmärkets image och varumärke och samtidigt säkrade jobben vid Volvo i Skövde för lång tid framöver.

Mellan åren 1989 till 1995 var Baaske också fabrikens förste platschef när tillverkningen av fem- och sexcylindriga motorer i aluminium startade.

– Det var en intensiv men också oerhört spännande period i mitt arbetsliv. Det är inte alla förunnat att få vara med och bygga upp en helt ny verksamhet och organisation från grunden, och som jag anser med helt nya arbetssätt och i en unikt utformad och toppmodern fabriksmiljö, säger han.

Kombiklassiker

Lagom till 25-årsjubileet i helgen sammanförde SLA Manfred Baaske med nuvarande platschefen Oskar Falk, 53 år, som i slutet av 1980-talet var en ung produktionstekniker på Västra fabriken och i början av sin karriär inom bolaget.

För att illustrera de två båda chefernas olika tidsepoker lät vi Baaske och Falk posera vid en klassisk 855 T-5R från 1995 (även kallad T-gul) respektive nya flaggskeppet V90 D4.

Två kombibilar som berättar mycket om Volvos resa inom bilindustrin, men också om fabrikens utveckling från tillverkare av främst kraftfulla bensinmotorer till dagens mindre och snålare – men likafullt starka – dieselmotorer.

– Volvo och Östra fabriken har haft en fantastisk utveckling, särskilt nu på senare tid vilket tydligt markeras av de nya modeller som nu kommer ut på marknaden, konstaterar Baaske.

Gemensamt för bilarna är dock att de har av Volvo egenutvecklade kraftkällor som båda tillverkats i Östra fabriken. Lagom till jubileet har en helt ny motorfamilj introducerats och om prognoserna håller slår fabriken sitt gamla produktionsrekord från 2014.

Stark position

De orosmoln som hängde över fabriken under den period då Ford ägde Volvo (1999–2010) och då fabriken för första och enda gången hittills förlorade produktion till en fabrik i ett annat land (Bridgend, Wales) är som bortblåsta.

– Vi ligger på en takt kring 520 000-530 000 motorer, vilket är precis så mycket som vi mäktar med för tillfället. Om volymerna ska upp ännu mer är det Kinafabriken (Zhangjiakou) som kommer att stå för den ökningen, säger Falk som är full av tillförsikt inför framtiden.

Att bilbranschen är på väg att elektrifieras är (ännu) inget hot mot Skövdefabriken, menar han.

– Det är svårt att sia om hur snabbt utvecklingen sker, men vi ser en global ökning av laddhybrider där man använder el i kombination med en förbränningsmotor och där har även Volvo högt uttalade mål, så i dag ser jag ingen bortre gräns för vår fortlevnad, säger Falk och utvecklar vidare:

– Stora investeringar har gjorts och vi känner förtroende från ägare och företagsledning och har en stark position och hög status inom bolaget. I mina ögon är fabriken en pärla som ska förädlas.

25-årsjubileet firas med öppet hus för allmänheten på lördag då produktionen rullar för fullt. Senare på kvällen blir det festligheter för all personal.

Hjobon som avslutade sin verksamma bana inom Volvo Personvagnar som chef för Torslandafabriken i Göteborg vid pensioneringen 2006, blev 1985 utsedd till projektchef för utbyggnaden av motortillverkningen i Skövde, som skulle sammanfalla med presentationen av den nya 850-modellen.

En satsning för totalt 16 miljarder kronor som på många sätt förändrade både bilmärkets image och varumärke och samtidigt säkrade jobben vid Volvo i Skövde för lång tid framöver.

Mellan åren 1989 till 1995 var Baaske också fabrikens förste platschef när tillverkningen av fem- och sexcylindriga motorer i aluminium startade.

– Det var en intensiv men också oerhört spännande period i mitt arbetsliv. Det är inte alla förunnat att få vara med och bygga upp en helt ny verksamhet och organisation från grunden, och som jag anser med helt nya arbetssätt och i en unikt utformad och toppmodern fabriksmiljö, säger han.

Kombiklassiker

Lagom till 25-årsjubileet i helgen sammanförde SLA Manfred Baaske med nuvarande platschefen Oskar Falk, 53 år, som i slutet av 1980-talet var en ung produktionstekniker på Västra fabriken och i början av sin karriär inom bolaget.

För att illustrera de två båda chefernas olika tidsepoker lät vi Baaske och Falk posera vid en klassisk 855 T-5R från 1995 (även kallad T-gul) respektive nya flaggskeppet V90 D4.

Två kombibilar som berättar mycket om Volvos resa inom bilindustrin, men också om fabrikens utveckling från tillverkare av främst kraftfulla bensinmotorer till dagens mindre och snålare – men likafullt starka – dieselmotorer.

– Volvo och Östra fabriken har haft en fantastisk utveckling, särskilt nu på senare tid vilket tydligt markeras av de nya modeller som nu kommer ut på marknaden, konstaterar Baaske.

Gemensamt för bilarna är dock att de har av Volvo egenutvecklade kraftkällor som båda tillverkats i Östra fabriken. Lagom till jubileet har en helt ny motorfamilj introducerats och om prognoserna håller slår fabriken sitt gamla produktionsrekord från 2014.

Stark position

De orosmoln som hängde över fabriken under den period då Ford ägde Volvo (1999–2010) och då fabriken för första och enda gången hittills förlorade produktion till en fabrik i ett annat land (Bridgend, Wales) är som bortblåsta.

– Vi ligger på en takt kring 520 000-530 000 motorer, vilket är precis så mycket som vi mäktar med för tillfället. Om volymerna ska upp ännu mer är det Kinafabriken (Zhangjiakou) som kommer att stå för den ökningen, säger Falk som är full av tillförsikt inför framtiden.

Att bilbranschen är på väg att elektrifieras är (ännu) inget hot mot Skövdefabriken, menar han.

– Det är svårt att sia om hur snabbt utvecklingen sker, men vi ser en global ökning av laddhybrider där man använder el i kombination med en förbränningsmotor och där har även Volvo högt uttalade mål, så i dag ser jag ingen bortre gräns för vår fortlevnad, säger Falk och utvecklar vidare:

– Stora investeringar har gjorts och vi känner förtroende från ägare och företagsledning och har en stark position och hög status inom bolaget. I mina ögon är fabriken en pärla som ska förädlas.

25-årsjubileet firas med öppet hus för allmänheten på lördag då produktionen rullar för fullt. Senare på kvällen blir det festligheter för all personal.

Östra fabriken 1991–2016

Redan i mitten på 1980-talet tog Volvo Personvagnar, då ännu en del av AB Volvo, det första beslutet om att bygga en ny motorfabrik i Skövde, placerad öster om Östra leden (väg 26).

Fabriken var en del av det så kallade 850-projektet, en helt ny bilmodell med framhjulsdrift och aluminiummotor, som fick premiär 1991. Volvo investerade totalt 16 miljarder i projektet, varav fabriken kostade drygt sex miljarder kronor.

Inledningsvis tillverkades fem- och sexcylindriga motorer till 850- och 960-serierna. 2001 startade fabriken tillverkning av de första dieselmotorerna.

Under åren har man även tillverkat fyrcylindriga motorer åt Renault och Ford. I dag tillverkar fabriken endast egenutvecklade fyr- och femcylindriga motorer. Produktionsrekordet är från 2014 då 512 000 motorer lämnade fabriken.

Totalt från starten har 9 007 810 motorer tillverkats i Östra fabriken.

I dag arbetar 1 980 anställda i fabriken, varav 145 är bemanningsföretag och konsulter.

Källa: