29 sep 2016 14:21

29 sep 2016 14:21

Tåget började brinna efter överslag

VÄRING

Ett överslag från elledningen över järnvägen gick in i lokets transformator.
Det var det som orsakade tågbranden i Väring i februari.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

SJ har genomfört en utredning av olyckan och den är nu klar. Det rapporterar Sveriges radio Skaraborg.

Den visar att ett överslag orsakade branden, men exakt vad som hände har man inte kunnat fastställa.

Hade otur

– Det vi kommit fram till är att det uppstod ett överslag från elledningen över järnvägen rakt in i lokets transformator. Det är 15 000 volts spänning i ledningarna och en brand startade i loket, säger Niklas Härenstam, presschef på SJ, till radion.

Mineralolja i loket fattade eld och gjorde branden svårsläckt. Det i sin tur gjorde att loket blev så svårt brandskadat att det fanns mycket lite kvar att undersöka. SJ har därför inte kunnat fastställa exakt vad som gick fel.

Gissningen är att det var fel på någon komponent i loket, mellan intaget av ström och transformatorn. Felet inträffade i Moholm och redan i Väring var branden fullt utvecklad.

– Vi har inte sett någonting liknande under de 25 år som vi kört de här tågen. Här har vi förmodligen haft otur.

Utredningen tar även upp behovet av att brandlarmet automatiskt ska gå till SJ och inte endast till tågföraren. I Väring förstördes förarens kommunikationsutrustning och en privatperson larmade.

Det var fredagen den 19 februari som tågbranden inträffade. Samtliga 230 personer ombord evakuerades, och en person fick föras till sjukhus med lättare rökskador.

SJ har genomfört en utredning av olyckan och den är nu klar. Det rapporterar Sveriges radio Skaraborg.

Den visar att ett överslag orsakade branden, men exakt vad som hände har man inte kunnat fastställa.

Hade otur

– Det vi kommit fram till är att det uppstod ett överslag från elledningen över järnvägen rakt in i lokets transformator. Det är 15 000 volts spänning i ledningarna och en brand startade i loket, säger Niklas Härenstam, presschef på SJ, till radion.

Mineralolja i loket fattade eld och gjorde branden svårsläckt. Det i sin tur gjorde att loket blev så svårt brandskadat att det fanns mycket lite kvar att undersöka. SJ har därför inte kunnat fastställa exakt vad som gick fel.

Gissningen är att det var fel på någon komponent i loket, mellan intaget av ström och transformatorn. Felet inträffade i Moholm och redan i Väring var branden fullt utvecklad.

– Vi har inte sett någonting liknande under de 25 år som vi kört de här tågen. Här har vi förmodligen haft otur.

Utredningen tar även upp behovet av att brandlarmet automatiskt ska gå till SJ och inte endast till tågföraren. I Väring förstördes förarens kommunikationsutrustning och en privatperson larmade.

Det var fredagen den 19 februari som tågbranden inträffade. Samtliga 230 personer ombord evakuerades, och en person fick föras till sjukhus med lättare rökskador.