30 sep 2016 10:08

30 sep 2016 10:08

Bengts 142:a väcker nostalgi

MOTOR: Klassisk Volvo i toppskick

Bengt Karlssons Volvo 142 i originalskick väcker känslor vart han än kommer.
– Många jag möter har antingen själva ägt eller vuxit upp med en sådan här bil, säger han.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Volvos 140-serie firar 50 år under 2016. Modellen som ersatte den långlivade och populära Volvo Amazon-serien (1956–1970) hade premiär som fyradörrars sedan i augusti 1966.

Strax innan sommaren 1967 släpptes 142:an med två dörrar och bara ett halvår senare kom kombimodellen 145 ut på marknaden.

Slog till

Bengt Karlsson var 18 år när han köpte sin första bil, en Volvo 142 av 1968 års modell. Den bilen ersattes senare med en nyare Volvo ur 240-serien när det var dags att bilda familj, men 2002 fick Bengt chansen att återigen äga en 142:a när hans arbetskamrat (äntligen) ville sälja sin ”pärla”.

– Jag hade under långt tid sagt att ”om du någon gång vill sälja så är jag intresserad”. Och man får inte många chanser i livet att köpa en bil som är så välbevarad, så det var bara att slå till, säger han.

Veteranklassad

Intresset för Volvo väcktes i tidig ålder.

– När jag gick fordonsprogrammet 1976-77 så var 140-serien en av de vanligaste bilarna som vi mekade med. Så när man själv tog körkort var det naturligt att det blev en Volvo.

Och när han inte har putsat sin egen bil på fritiden har han ägnat arbetslivet åt tusentals Volvobilar genom åren, först på Lid-Bil i Lidköping och numera på Bilia i Skövde.

Bengts 142:a är veteranklassad och i extraordinärt bra skick för sina 19 000 mil på mätaren – rostskyddsbehandlad med Tecktyl och med originallacken (safirblå) i behåll – och dessutom utan några stora renoveringsarbeten utförda.

Ökar i värde

Tidigare ägare har vårdat bilen ömt och kärleksfullt, konstaterar Bengt som berättar att bilen levererades av Volvex i Falköping till numera avlidne banvaktmästaren Walde Olsson för strax under 20 000 kronor år 1972. Köpekontraktet finns nämligen bevarat i samma skick som bilen.

Bengt betalade dock mer än 20 000 kronor till sin arbetskramrat för 14 år sedan.

– Men det är väl investerade pengar, bilen kommer bara att öka i värde, säger Bengt som då och så ställer ut bilen och åker på träffar med Volvos 140-klubb.

Igenkänningsfaktor

Vid en utställning i Ånnaboda tidigare i år belönades bilen med ett pris ”för sin charm, patina och skick som inte går att nå med renovering.”

– Den väcker alltid reaktioner. ”Åh, en sådan hade mina föräldrar”, är en av de vanligaste. Andra har ägt en själv och minns resor som man gjort med den, säger han om bilen som ansågs toppmodern och säkerhetsledande när den kom på 1960-talet.

För den kantiga designen som även präglade kommande modeller inom 240-, 740- och 940-serierna, stod Jan Wilsgaard, Volvos chefsdesigner under åren 1960-1990, som gick bort tidigare i somras.

Under huven sitter den beprövade B20A-motorn med 82 hästkrafter.

– För att vara bil med så många år på nacken åker man väldigt bra och bekvämt. Det är inga problem att glida fram i 120 på motorvägen, säger Bengt Karlsson.

Volvos 140-serie firar 50 år under 2016. Modellen som ersatte den långlivade och populära Volvo Amazon-serien (1956–1970) hade premiär som fyradörrars sedan i augusti 1966.

Strax innan sommaren 1967 släpptes 142:an med två dörrar och bara ett halvår senare kom kombimodellen 145 ut på marknaden.

Slog till

Bengt Karlsson var 18 år när han köpte sin första bil, en Volvo 142 av 1968 års modell. Den bilen ersattes senare med en nyare Volvo ur 240-serien när det var dags att bilda familj, men 2002 fick Bengt chansen att återigen äga en 142:a när hans arbetskamrat (äntligen) ville sälja sin ”pärla”.

– Jag hade under långt tid sagt att ”om du någon gång vill sälja så är jag intresserad”. Och man får inte många chanser i livet att köpa en bil som är så välbevarad, så det var bara att slå till, säger han.

Veteranklassad

Intresset för Volvo väcktes i tidig ålder.

– När jag gick fordonsprogrammet 1976-77 så var 140-serien en av de vanligaste bilarna som vi mekade med. Så när man själv tog körkort var det naturligt att det blev en Volvo.

Och när han inte har putsat sin egen bil på fritiden har han ägnat arbetslivet åt tusentals Volvobilar genom åren, först på Lid-Bil i Lidköping och numera på Bilia i Skövde.

Bengts 142:a är veteranklassad och i extraordinärt bra skick för sina 19 000 mil på mätaren – rostskyddsbehandlad med Tecktyl och med originallacken (safirblå) i behåll – och dessutom utan några stora renoveringsarbeten utförda.

Ökar i värde

Tidigare ägare har vårdat bilen ömt och kärleksfullt, konstaterar Bengt som berättar att bilen levererades av Volvex i Falköping till numera avlidne banvaktmästaren Walde Olsson för strax under 20 000 kronor år 1972. Köpekontraktet finns nämligen bevarat i samma skick som bilen.

Bengt betalade dock mer än 20 000 kronor till sin arbetskramrat för 14 år sedan.

– Men det är väl investerade pengar, bilen kommer bara att öka i värde, säger Bengt som då och så ställer ut bilen och åker på träffar med Volvos 140-klubb.

Igenkänningsfaktor

Vid en utställning i Ånnaboda tidigare i år belönades bilen med ett pris ”för sin charm, patina och skick som inte går att nå med renovering.”

– Den väcker alltid reaktioner. ”Åh, en sådan hade mina föräldrar”, är en av de vanligaste. Andra har ägt en själv och minns resor som man gjort med den, säger han om bilen som ansågs toppmodern och säkerhetsledande när den kom på 1960-talet.

För den kantiga designen som även präglade kommande modeller inom 240-, 740- och 940-serierna, stod Jan Wilsgaard, Volvos chefsdesigner under åren 1960-1990, som gick bort tidigare i somras.

Under huven sitter den beprövade B20A-motorn med 82 hästkrafter.

– För att vara bil med så många år på nacken åker man väldigt bra och bekvämt. Det är inga problem att glida fram i 120 på motorvägen, säger Bengt Karlsson.

Volvos 140-serie

Modeller: 144 (1966-1974), 142 (1967–1974), 145 (1967–1974)

Tillverkningsvolym: 1 205 111

Kaross: 2- och 4-dörrars sedan, 5-dörrars kombi.

Motor: 4-cylindrig, rak med toppventiler, B18 och B20 med effekter från 75–120 hästkrafter.

Växellåda: 4-växlad manuell, 4-växlad manuell med elektrisk överväxel eller 3-växlad automatisk.

Bromsar: Hydrauliska skivbromsar på alla fyra hjul.

Drivning: Bakhjulsdrift

Källa: Volvocars.se