03 okt 2016 12:56

03 okt 2016 12:56

Så ska busstrafiken prioriteras högre

TRAFIK: "Tittar man på eftermiddagarna så är det hopplöst att komma fram i stan"

Flera stora vägarbeten och ett vägnät som inte har växt i takt med staden. Bussförarna i Skövde har svårt hålla tidstabellerna. Därför ska de nu få grönt ljus snabbare i trafikkorsningarna.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Arbeten med långa köer som följd såväl vid Mörkekorset, Aspö som på Hjovägen. Bland annat. Den här hösten är extra bökig för busschaufförerna. Men från och med snart kommer de dock att få en hjälpande hand.

Kommando

Bussarna i Skövde stadstrafik ska nämligen prioriteras och få grönt ljus i stadens trafikljus snabbare än bilar och annan trafik. Till en början är det 45 bussar och elva korsningar som berörs.

– Vi försöker underlätta för kollektivtrafiken för att fler ska ta bussen när det går, säger Peter Svensson, trafikingenjör på Skövde kommun, i ett pressmeddelande.

– Enkelt uttryckt fungerar bussprio så att när bussen närmar sig en korsning ger den ett kommando till trafikljussignalen om grönt ljus – eller att föraren trycker på en knapp för att få grönt ljus, fortsätter han

Först ut är linje 1 som provar bussprio med trolig start nästa vecka. Sedan införs systemet på övriga busslinjer i Skövde.

– Tittar man på eftermiddagarna så är det hopplöst att komma fram i stan. Vi blir försenade, och det är viktigt att vi håller våra tider. Då kanske fler också vill åka kollaktivt, det blir en win-win situation, säger André Sellén, trafikchef på Nobina som kör för Västtrafik i Skaraborg, till SLA.

Finns i Göteborg

Systemet används redan i Göteborg och fungerar fint där, enligt Sellén.

Bussprio innebär emellertid inte att bussarna kör rätt ut i korsningarna hursomhelst.

– Nej, vi får inte grönt förrän det är rött på andra ställen. Bussprion skyndar bara på ljusens omställning, säger han.

Arbeten med långa köer som följd såväl vid Mörkekorset, Aspö som på Hjovägen. Bland annat. Den här hösten är extra bökig för busschaufförerna. Men från och med snart kommer de dock att få en hjälpande hand.

Kommando

Bussarna i Skövde stadstrafik ska nämligen prioriteras och få grönt ljus i stadens trafikljus snabbare än bilar och annan trafik. Till en början är det 45 bussar och elva korsningar som berörs.

– Vi försöker underlätta för kollektivtrafiken för att fler ska ta bussen när det går, säger Peter Svensson, trafikingenjör på Skövde kommun, i ett pressmeddelande.

– Enkelt uttryckt fungerar bussprio så att när bussen närmar sig en korsning ger den ett kommando till trafikljussignalen om grönt ljus – eller att föraren trycker på en knapp för att få grönt ljus, fortsätter han

Först ut är linje 1 som provar bussprio med trolig start nästa vecka. Sedan införs systemet på övriga busslinjer i Skövde.

– Tittar man på eftermiddagarna så är det hopplöst att komma fram i stan. Vi blir försenade, och det är viktigt att vi håller våra tider. Då kanske fler också vill åka kollaktivt, det blir en win-win situation, säger André Sellén, trafikchef på Nobina som kör för Västtrafik i Skaraborg, till SLA.

Finns i Göteborg

Systemet används redan i Göteborg och fungerar fint där, enligt Sellén.

Bussprio innebär emellertid inte att bussarna kör rätt ut i korsningarna hursomhelst.

– Nej, vi får inte grönt förrän det är rött på andra ställen. Bussprion skyndar bara på ljusens omställning, säger han.