06 okt 2016 15:50

06 okt 2016 15:50

Åsa Roos kämpar för tjejerna i dataspelsbranschen

SKÖVDE

Åsa Roos har utsetts till hedersdoktor på högskolan, bland annat för att hon är en förebild för tjejer inom dataspelsbranschen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Det var helt oväntat, jag trodde knappt att det var sant.

Så säger den nyutnämnda hedersdoktorn i informationsteknologi Åsa Roos som sedan tio månader bor och arbetar i Kanada.

– Jag är jätteglad för det här och det är en stor grej. Det är en upprättelse för alla tjejer som inom branschen inte fått den uppmärksamhet vi förtjänar.

I motiveringen står det bland annat att Åsa är en förebild för alla som jobbar för en inkluderande spelkultur och framför allt för alla tjejer. Hon har själv blivit utsatt av manliga kollegor, och funderat på att byta jobb.

– Jag har blivit utesluten från samtal, och en del tycker att jag bara ska vara tyst och sitta stilla i båten. Vid ett tillfälle hamnade jag i ett gräl med en kollega om ett designbeslut, och det slutade med att han sa att tjejer inte kan göra spel.

– Det finns en stark identitet bland spelare och spelutvecklare. Kanske är de rädda för att den urvattnas om det blir fler tjejer i branschen.

Under torsdagen höll Åsa en föreläsning på högskolan och hon pratade då om sitt jobb som UX-designer. UX står för user experience och handlar kortfattat om hur spelaren upplever spelet.

Åsa är uppvuxen i Tibro och Mariestad, och läste industridesign i Lund. Vid årsskiftet, när hon hade bott i Stockholm i tio år och tänkte lämna branschen, fick hon jobb på Bioware i Edmonton, Kanada, och har bott där sedan dess. Åsa promoveras under den akademiska högtiden under fredagen.

– Det var helt oväntat, jag trodde knappt att det var sant.

Så säger den nyutnämnda hedersdoktorn i informationsteknologi Åsa Roos som sedan tio månader bor och arbetar i Kanada.

– Jag är jätteglad för det här och det är en stor grej. Det är en upprättelse för alla tjejer som inom branschen inte fått den uppmärksamhet vi förtjänar.

I motiveringen står det bland annat att Åsa är en förebild för alla som jobbar för en inkluderande spelkultur och framför allt för alla tjejer. Hon har själv blivit utsatt av manliga kollegor, och funderat på att byta jobb.

– Jag har blivit utesluten från samtal, och en del tycker att jag bara ska vara tyst och sitta stilla i båten. Vid ett tillfälle hamnade jag i ett gräl med en kollega om ett designbeslut, och det slutade med att han sa att tjejer inte kan göra spel.

– Det finns en stark identitet bland spelare och spelutvecklare. Kanske är de rädda för att den urvattnas om det blir fler tjejer i branschen.

Under torsdagen höll Åsa en föreläsning på högskolan och hon pratade då om sitt jobb som UX-designer. UX står för user experience och handlar kortfattat om hur spelaren upplever spelet.

Åsa är uppvuxen i Tibro och Mariestad, och läste industridesign i Lund. Vid årsskiftet, när hon hade bott i Stockholm i tio år och tänkte lämna branschen, fick hon jobb på Bioware i Edmonton, Kanada, och har bott där sedan dess. Åsa promoveras under den akademiska högtiden under fredagen.