11 okt 2016 11:36

11 okt 2016 11:36

"Det är en radikal skillnad"

KULTUR: Skolfilm bäst på bio

Varför är skolbion viktig när eleverna skickar egna klipp till varandra stup i kvarten?
– På bio är du utlämnad till filmen, i en positiv bemärkelse, säger Anders Ericsson, Skövde kommuns kultursekreterare.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

På tisdagen drog kommunens barn- och skolbioverksamhet igång igen. Omkring 400 barn och elever ska i veckan gå och titta på Bamse och Tjuvstaden på Odeon.

Samtidigt befann sig Anders Ericsson på Kultur i västs skolbiodag i Göteborg. Där var det bland annat en föreläsning om bildens inflytande i dagens samhälle.

Barn och ungdomar kan via tjänster som Messenger, Snapchat och What's app enkelt skicka egna filmklipp till varandra. Dessutom kan man lägga upp klippen på till exempel Twitter, Facebook och Instagram.

– Inflytandet har ökat, diplomatiskt uttryckt. För varje år dubblerar vi i stort sett antalet bilder som vi publicerat under hela mänsklighetens historia, säger Ericsson.

”Radikal skillnad”

Men bara för det kommer han inte dela ut mobiler till eleverna nästa läsår.

– Nä, haha, det tror jag inte. Professionell film är gjord för att visas på en biograf.

Den stora, vita duken har fortfarande fördelar jämfört med alla olika skärmar som dykt upp under 2000-talet.

– Du kan se filmen i fråga i ett klassrum, på mobilen eller en på ”platta”. Men du upplever den på biograf, säger Anders Ericsson.

– Det är en radikal skillnad, du sitter i ett kollektiv i ett mörkt rum som är specialgjort för att ge filmen optimala omständigheter, förklarar han vidare.

Tanken med skolbion är att lärarna och eleverna när de kommit tillbaka till klassrummet ska analysera vad de har tittat på. Efter att de yngre eleverna och barnen sett Bamse och Tjuvstaden kan de till exempel diskutera Bamses, Lille Skutts och Skalman vänskap.

– Filmen handlar om relationer, och om vilka moraliska värdegrunder vi har i samhället. Det går tillbaka till den kristna ideologin, att du ska var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig.

På tisdagen drog kommunens barn- och skolbioverksamhet igång igen. Omkring 400 barn och elever ska i veckan gå och titta på Bamse och Tjuvstaden på Odeon.

Samtidigt befann sig Anders Ericsson på Kultur i västs skolbiodag i Göteborg. Där var det bland annat en föreläsning om bildens inflytande i dagens samhälle.

Barn och ungdomar kan via tjänster som Messenger, Snapchat och What's app enkelt skicka egna filmklipp till varandra. Dessutom kan man lägga upp klippen på till exempel Twitter, Facebook och Instagram.

– Inflytandet har ökat, diplomatiskt uttryckt. För varje år dubblerar vi i stort sett antalet bilder som vi publicerat under hela mänsklighetens historia, säger Ericsson.

”Radikal skillnad”

Men bara för det kommer han inte dela ut mobiler till eleverna nästa läsår.

– Nä, haha, det tror jag inte. Professionell film är gjord för att visas på en biograf.

Den stora, vita duken har fortfarande fördelar jämfört med alla olika skärmar som dykt upp under 2000-talet.

– Du kan se filmen i fråga i ett klassrum, på mobilen eller en på ”platta”. Men du upplever den på biograf, säger Anders Ericsson.

– Det är en radikal skillnad, du sitter i ett kollektiv i ett mörkt rum som är specialgjort för att ge filmen optimala omständigheter, förklarar han vidare.

Tanken med skolbion är att lärarna och eleverna när de kommit tillbaka till klassrummet ska analysera vad de har tittat på. Efter att de yngre eleverna och barnen sett Bamse och Tjuvstaden kan de till exempel diskutera Bamses, Lille Skutts och Skalman vänskap.

– Filmen handlar om relationer, och om vilka moraliska värdegrunder vi har i samhället. Det går tillbaka till den kristna ideologin, att du ska var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig.