29 nov 2016 13:27

29 nov 2016 15:34

Spelutvecklare söker VR-partners i USA

SKÖVDE

(Uppdaterad) Blir fisken i ”Munch” Skövdes nästa stora spelexport efter geten i ”The Goat Simulator”?
– Målsättningen är att skapa en franchise inom VR, säger Alexander Milton, vd på Mostly Harmless Games i Skövde.

Äta eller ätas.

Det är kortfattat handlingen i ”Munch” där VR-spelaren är en liten gullig fisk som växer sig större och starkare på havets botten genom att äta andra fiskar, samtidigt som man ska undvika att bli uppäten.

Roligt, enkelt och kanske nästa stora export från spelstaden Skövde – i alla fall är det vad Alexander Milton, vd på Mostly Harmless Games hoppas på.

– Förhoppningen är ju att skapa ett spel som går så bra att vi kan satsa resurser på att utveckla nya spel. Just nu behöver vi få in investerare för att slutföra ”Munch”-produkten. Då har vi ett spel färdigt för lansering på marknaden inom några månader som vi tror stenhårt på, säger Milton.

USA-vistelse

Under de kommande tio dagarna är Alexander, tillsammans med vd-kollegorna Daniel Ström, Guru Games och Jiro Yoshida , Lone Hero Studios, i San Francisco och Silicon Valley för att visa upp nya spel, skapa nätverk och inte minst söka investerare till nya satsningar.

– Det blir första gången jag åker dit för att ”pitcha”, säger Alexander Milton.

Samtliga tre bolag är verksamma vid spelinkubatorn på Gothia science park och jobbar just nu intensivt med att utveckla spel för den heta VR-marknaden på olika plattformar – mobilen, pc eller konsoler.

– Virtual reality är nästa stora grej inom spel och det märks inte minst på det stora intresset här i Sverige nu när det blev Årets julklapp. Då är det viktigt att vara med och visa upp sig och vi har alla förutsättningar här i Skövde att lyckas, säger Per Holmén Dahlin, affärscoach vid Gothia science park som också reser med till USA.

Utöver möten med spelbolag, producenter, publishers, mjuk- och hårdvaruföretag och investerare, blir det även ett besök på den stora VRX-mässan där samtliga stora aktörer finns på plats.

– Det finns ett intresse från aktörerna i USA att investera i svenska spelbolag. Vi ligger långt framme och vill vara först när VR nu tar fart på allvar, säger Daniel Ström.

Äta eller ätas.

Det är kortfattat handlingen i ”Munch” där VR-spelaren är en liten gullig fisk som växer sig större och starkare på havets botten genom att äta andra fiskar, samtidigt som man ska undvika att bli uppäten.

Roligt, enkelt och kanske nästa stora export från spelstaden Skövde – i alla fall är det vad Alexander Milton, vd på Mostly Harmless Games hoppas på.

– Förhoppningen är ju att skapa ett spel som går så bra att vi kan satsa resurser på att utveckla nya spel. Just nu behöver vi få in investerare för att slutföra ”Munch”-produkten. Då har vi ett spel färdigt för lansering på marknaden inom några månader som vi tror stenhårt på, säger Milton.

USA-vistelse

Under de kommande tio dagarna är Alexander, tillsammans med vd-kollegorna Daniel Ström, Guru Games och Jiro Yoshida , Lone Hero Studios, i San Francisco och Silicon Valley för att visa upp nya spel, skapa nätverk och inte minst söka investerare till nya satsningar.

– Det blir första gången jag åker dit för att ”pitcha”, säger Alexander Milton.

Samtliga tre bolag är verksamma vid spelinkubatorn på Gothia science park och jobbar just nu intensivt med att utveckla spel för den heta VR-marknaden på olika plattformar – mobilen, pc eller konsoler.

– Virtual reality är nästa stora grej inom spel och det märks inte minst på det stora intresset här i Sverige nu när det blev Årets julklapp. Då är det viktigt att vara med och visa upp sig och vi har alla förutsättningar här i Skövde att lyckas, säger Per Holmén Dahlin, affärscoach vid Gothia science park som också reser med till USA.

Utöver möten med spelbolag, producenter, publishers, mjuk- och hårdvaruföretag och investerare, blir det även ett besök på den stora VRX-mässan där samtliga stora aktörer finns på plats.

– Det finns ett intresse från aktörerna i USA att investera i svenska spelbolag. Vi ligger långt framme och vill vara först när VR nu tar fart på allvar, säger Daniel Ström.