06 feb 2016 06:00

31 mar 2016 06:25

Utmaningar sporrar Eriksson

ENDURO: Framgångsreceptet: envishet, passion och drivkraft

Anders Eriksson är sjufaldig världsmästare i enduro och arbetar numera som landslagstränare. Den egna karriären har han lagt bakom sig, men sportsliga utmaningar är något som han aldrig tycks få nog av.
Snart är han aktuell i SVT där han ska mäta sig med några av landets främsta idrottare i Mästarnas mästare.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Som många andra inom motorsporten växte Anders Eriksson upp i familjens garage. Tre år gammal fick han sin första motorcykel: en italiensk mini mc BAT-BABY.

Nio år senare startade han i sin första tävling där han körde för Tibro MK. Och i den klubben har han stannat sedan dess.

– Det har alltid funnits gott om förebilder i Tibro MK, säger Anders Eriksson och nämner Sven-Erik Jönsson och Peter Hansson.

– Och det var så klart fantastiskt att kunna mäta sig med världens bästa förare på varje träning.

Efter tre år på Fågelviksgymnasiets motocross-linje började Anders arbeta extra som busschaufför.

– Då bestod livet bara av att träna och köra buss för att skrapa ihop pengar till en VM-säsong.

1995 var året om det släppte ordentligt för Anders. Då bärgade han sitt första SM-guld, klassegern vid Six Days i Polen, samt den första VM-titeln som ledde till ett fabrikskontrakt med Husqvarna. 22 år gammal inledde Anders sin proffskarriär med bas i Italien.

Sju VM-titlar

– Det var höga krav. Men jag har alltid satt hög press på mig själv, vilket gjorde att jag klarade klimatet.

Mycket är det också tack vare grundtryggheten i sambon Karolina som har gjort att Anders lyckats ta sig till toppen. Och det flera gånger.

Under åren med Husqvarna blev det ytterligare sex VM-titlar. Och bortsett från de sju guldmedaljerna finns det gott om andra meriter att se tillbaka på.

Anders har startat i Six Days 17 gånger, vilket är fler än någon annan svensk förare. På 18 starter i Novemberkåsan har han tagit sig i mål 10 gånger, varav han har vunnit tre. Han kan även titulera sig som både svensk och tysk mästare.

Men vägen till den stora pokalsamlingen har varit allt annat än spikrak.

I samband med förberedelserna inför VM-deltävlingen i Finland 2005 skadade sig Anders svårt. Med två brott på lårbenet, en krossad knäskål, brutet vadben, skenben och nyckelben befarades karriären vara över.

– Men jag satte ribban högt redan från början för att klara att ta mig tillbaka.

Och med bra support såväl hemifrån som från teamet så tog det inte mer än ett år innan han var tillbaka på tävlingsbanorna.

– Det blev ingen mer VM-titel, men jag var på pallen igen. Och bara det var en seger i sig.

Landslagstränare

Anders var med när Sverige var en världsledande nation inom enduron. I sitt arbete som landslagstränare jobbar han nu för att återta en plats i toppen.

13 förare ingår i landslaget i år, däribland Tibroduon Jesper Börjesson och Oliver Nelson, samt Skövdeduon Albin Elowson och Mattias Ojanperä.

– Det bästa med det här jobbet är att få vara nära sporten och följa killarnas utveckling. Det är inspirerande.

Dubbelt tv-aktuell

När SVT sänder sin åttonde säsong av Mästarnas mästare med start i mars är Anders ett av namnen som är med i kampen om den åtråvärda titeln.

– Ingen var där för att vika ner sig. Så det kommer att bli en bra säsong, lovar Anders.

– Det som var slående var att oavsett vilken sport vi utövat, så hade vi tre gemensamma nämnare. Envisheten, passionen och drivkraften. Och det är de ingredienserna som jag tror är viktiga.

– Målsättningen i programmet var att göra bra ifrån mig. Men också att visa upp enduron, det blev lite ett sätt för mig att ge tillbaka till sporten.

Men tv-tiden slutar inte där. I maj väntar en fyra dagar lång inspelning för TV4:s I huvudet på Gunde Svan.

– Gunde har alltid varit en stor inspirationskälla, så det var fantastiskt att få det telefonsamtalet från honom.

Samtal och träningar kommer att vara en del av programmet innan Anders och Gunde ställs mot varandra i en utmaning.

– Jag får nog spänna bågen högt, menar Anders.

19:e Novemberkåsan?

Utmaningar tycks vara något som Anders har svårt att vara utan.

– Hela livet har varit styrt mot olika mål. Då är det lätt att lägga upp arbetet inför det. Det är som ett gift, det går inte att bara sluta, menar han.

Mycket fokus läggs numera på barnen, men Anders har även sportsliga utmaningar framför sig: i mars väntar Vasaloppet. En utmaning han tar sig an för första gången.

Samtidigt finns det en annan utmaning som han funderar över: Novemberkåsan. Det skulle i så fall bli hans 19:e start i den tuffa tävlingen.

– Någonstans finns det ett litet sug efter att ha Kåsan som träningsmål.

Men han tror inte att han är kapabel till att vinna igen. Det innebär att han står inför ett tufft beslut:

– Då gäller det att förlika sig med att kunna bli nöjd med kanske en åttondeplats. Och det vet jag inte om jag kan vara. Så jag är inte klar med den brottningsmatchen med mig själv än.

Som många andra inom motorsporten växte Anders Eriksson upp i familjens garage. Tre år gammal fick han sin första motorcykel: en italiensk mini mc BAT-BABY.

Nio år senare startade han i sin första tävling där han körde för Tibro MK. Och i den klubben har han stannat sedan dess.

– Det har alltid funnits gott om förebilder i Tibro MK, säger Anders Eriksson och nämner Sven-Erik Jönsson och Peter Hansson.

– Och det var så klart fantastiskt att kunna mäta sig med världens bästa förare på varje träning.

Efter tre år på Fågelviksgymnasiets motocross-linje började Anders arbeta extra som busschaufför.

– Då bestod livet bara av att träna och köra buss för att skrapa ihop pengar till en VM-säsong.

1995 var året om det släppte ordentligt för Anders. Då bärgade han sitt första SM-guld, klassegern vid Six Days i Polen, samt den första VM-titeln som ledde till ett fabrikskontrakt med Husqvarna. 22 år gammal inledde Anders sin proffskarriär med bas i Italien.

Sju VM-titlar

– Det var höga krav. Men jag har alltid satt hög press på mig själv, vilket gjorde att jag klarade klimatet.

Mycket är det också tack vare grundtryggheten i sambon Karolina som har gjort att Anders lyckats ta sig till toppen. Och det flera gånger.

Under åren med Husqvarna blev det ytterligare sex VM-titlar. Och bortsett från de sju guldmedaljerna finns det gott om andra meriter att se tillbaka på.

Anders har startat i Six Days 17 gånger, vilket är fler än någon annan svensk förare. På 18 starter i Novemberkåsan har han tagit sig i mål 10 gånger, varav han har vunnit tre. Han kan även titulera sig som både svensk och tysk mästare.

Men vägen till den stora pokalsamlingen har varit allt annat än spikrak.

I samband med förberedelserna inför VM-deltävlingen i Finland 2005 skadade sig Anders svårt. Med två brott på lårbenet, en krossad knäskål, brutet vadben, skenben och nyckelben befarades karriären vara över.

– Men jag satte ribban högt redan från början för att klara att ta mig tillbaka.

Och med bra support såväl hemifrån som från teamet så tog det inte mer än ett år innan han var tillbaka på tävlingsbanorna.

– Det blev ingen mer VM-titel, men jag var på pallen igen. Och bara det var en seger i sig.

Landslagstränare

Anders var med när Sverige var en världsledande nation inom enduron. I sitt arbete som landslagstränare jobbar han nu för att återta en plats i toppen.

13 förare ingår i landslaget i år, däribland Tibroduon Jesper Börjesson och Oliver Nelson, samt Skövdeduon Albin Elowson och Mattias Ojanperä.

– Det bästa med det här jobbet är att få vara nära sporten och följa killarnas utveckling. Det är inspirerande.

Dubbelt tv-aktuell

När SVT sänder sin åttonde säsong av Mästarnas mästare med start i mars är Anders ett av namnen som är med i kampen om den åtråvärda titeln.

– Ingen var där för att vika ner sig. Så det kommer att bli en bra säsong, lovar Anders.

– Det som var slående var att oavsett vilken sport vi utövat, så hade vi tre gemensamma nämnare. Envisheten, passionen och drivkraften. Och det är de ingredienserna som jag tror är viktiga.

– Målsättningen i programmet var att göra bra ifrån mig. Men också att visa upp enduron, det blev lite ett sätt för mig att ge tillbaka till sporten.

Men tv-tiden slutar inte där. I maj väntar en fyra dagar lång inspelning för TV4:s I huvudet på Gunde Svan.

– Gunde har alltid varit en stor inspirationskälla, så det var fantastiskt att få det telefonsamtalet från honom.

Samtal och träningar kommer att vara en del av programmet innan Anders och Gunde ställs mot varandra i en utmaning.

– Jag får nog spänna bågen högt, menar Anders.

19:e Novemberkåsan?

Utmaningar tycks vara något som Anders har svårt att vara utan.

– Hela livet har varit styrt mot olika mål. Då är det lätt att lägga upp arbetet inför det. Det är som ett gift, det går inte att bara sluta, menar han.

Mycket fokus läggs numera på barnen, men Anders har även sportsliga utmaningar framför sig: i mars väntar Vasaloppet. En utmaning han tar sig an för första gången.

Samtidigt finns det en annan utmaning som han funderar över: Novemberkåsan. Det skulle i så fall bli hans 19:e start i den tuffa tävlingen.

– Någonstans finns det ett litet sug efter att ha Kåsan som träningsmål.

Men han tror inte att han är kapabel till att vinna igen. Det innebär att han står inför ett tufft beslut:

– Då gäller det att förlika sig med att kunna bli nöjd med kanske en åttondeplats. Och det vet jag inte om jag kan vara. Så jag är inte klar med den brottningsmatchen med mig själv än.

Anders Eriksson

Ålder: 42 år

Familj: Sambon Karolina, 7-åriga dottern Thea, 2-årige sonen William

Bor: Tibro

Klubb: Tibro MK

Motorcykel: Sherco 450 fyrtakt

VM-titlar: Sju stycken