14 feb 2016 16:18

14 feb 2016 16:18

Falköpingsduo blev VM-sjua

BILSPORT: Mersmakande resultat för Bergkvist och Sjöberg i sin VM-premiär

Emil Bergkvist från Hofors och hans kartläsare Joakim Sjöberg, som tävlar för Falköpings MK, slutade sjua i sitt första VM-rally klassen WRC 2.
Ett resultat som ger mersmak.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

– Helt klart ska vi vara nöjda då det gått emot oss med sjukdom och punkteringar. Det är så många nya saker att lära. Nu har vi fått smak på WRC 2 och vill ha mera, är Emil och Joakim eniga om efteråt.

När Rally Sweden inleddes i fredags var det feber och magsjuka i besättningen, men gav inte upp och var trots allt sexa i klassen.

Fortfarande fanns det vittring på topp tre, men lördagen började inte bra.

På dagens första sträcka kom Bergkvist/Sjöberg i mål med en Citroen som sprutade vatten och rök av vattenånga. En vattenslang hade lossnat.

På nästa sträcka körde de punktering på vänster bakhjul och förlorade alla chanser på att plocka placeringar. De fullföljde ändå på ett bra sätt och gjorde inte sina alla supportrar besvikna.

Och intresset för unge Bergkvist och hans kartläsare är stort inom media. De kan mycket väl sitta i en ”riktig” vinnarbil om några år.

I striden om totalsegern var regerande mästaren Sebastien Ogier lite hotad efter lördagens två sträckor.

Ogier fick då spåra i den lösa snön och Hayden Paddon från Nya Zeeland var bara åtta sekunder efter.

På följande sträckor ökade då Ogier lite och utan problem höll han undan till seger med 26,9 sekunder.

– Helt klart ska vi vara nöjda då det gått emot oss med sjukdom och punkteringar. Det är så många nya saker att lära. Nu har vi fått smak på WRC 2 och vill ha mera, är Emil och Joakim eniga om efteråt.

När Rally Sweden inleddes i fredags var det feber och magsjuka i besättningen, men gav inte upp och var trots allt sexa i klassen.

Fortfarande fanns det vittring på topp tre, men lördagen började inte bra.

På dagens första sträcka kom Bergkvist/Sjöberg i mål med en Citroen som sprutade vatten och rök av vattenånga. En vattenslang hade lossnat.

På nästa sträcka körde de punktering på vänster bakhjul och förlorade alla chanser på att plocka placeringar. De fullföljde ändå på ett bra sätt och gjorde inte sina alla supportrar besvikna.

Och intresset för unge Bergkvist och hans kartläsare är stort inom media. De kan mycket väl sitta i en ”riktig” vinnarbil om några år.

I striden om totalsegern var regerande mästaren Sebastien Ogier lite hotad efter lördagens två sträckor.

Ogier fick då spåra i den lösa snön och Hayden Paddon från Nya Zeeland var bara åtta sekunder efter.

På följande sträckor ökade då Ogier lite och utan problem höll han undan till seger med 26,9 sekunder.

  • Jonny Persson

Resultat

Rally Sweden, 12–14 feb 2016.

WRC: 1) Sebastien Ogier / Julien Ingrassia, Frankrike, VW Polo, 1.59.47,4, 2) Hayden Paddon / John Kennard, Nya Zeeland, Hyundai, +29,8, 3) Mads Østberg / Ola Fløne, Norge, Ford Fiesta, +55,6, 4) Andreas Mikkelsen / Andres Jaeger, Norge , VW Polo, +1.10,8, 5) Ott Tanak / Raigo Mölder, Estland, Ford Fiesta, +2.24,0, 6) Dani Sordo / Marc Marti, Spanien, Hyudai, +2.40,0.

WRC 2: 1) Elfyn Evans / Craig Perry, Wales, Ford Fiesta, 2.05.04,4, 2) Pontus Tidemand / Jonas Andersson, Norge / Sverige, Skoda Fabia, +14,6, 3) Esapekka Lappi, Finland, Skoda Fabia, +1.49,9, 4) Anders Grøndal / Miriam Walfridsson, Norge / Sverige, Ford Fiesta, +1.53,0, 5) Eyvind Brynildsen / Anders Fredriksson, Norge / Sverige, Ford Fiesta, +2.30,5, 6) Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjaermoen, Norge, Citroen DS 3, +2.40,6, 7) Emil Bergkvist / Joakim Sjöberg, Hofors MK / Falköpings MK, Citroen DS3, +2.41,5.