13 maj 2016 15:52

13 maj 2016 15:52

Volvo kan lämna STCC

MOTORSPORT: Nytt reglemente skapar osäkerhet kring deltävling i Skövde

STCC kommer att byta reglemente, vilket sätter Volvos medverkan i mästerskapet på spel.
Det skulle i så fall innebära ett betydligt svalare intresse från Volvoföretagen i Skövde och utan dem är det ytterst tveksamt om det blir någon deltävling i Skövde.
– Samarbetet med Volvo är oerhört viktigt och jag tror inte att kommunen klarar av det här själv, säger Mats Olsson på Next Skövde
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

De två senaste åren har STCC haft sin premiär på flygplatsen strax utanför Skövde och så sent som i början på maj genomfördes årets premiär med Skövde som arrangör.

Polestar Cyan Racing är Volvos STCC-team och teamet är det ledande inom STCC just nu. Vid premiären i Skövde vann deras bilar båda heaten, men efter den här säsongen kan det alltså bli STCC utan Volvobilar.

Inte aktuellt

Anledningen är att man planerar att byta reglemente från de så kallade Solution F-bilarna till ett TCR-reglemente och Volvo har inte någon modell som passar för TCR-reglementet. Det är heller inte aktuellt för Volvo att ta fram någon TCR-bil – åtminstone inte i det korta perspektivet.

– Vi kommer inte att bygga en TCR-bil till nästa säsong, men för framtiden stänger vi inte dörren kategoriskt, säger Johan Meissner på Polestar Cyan Racing till TT.

Frågan nu är från när det nya reglementet kommer att gälla och blir det redan från 2017 så lär det bli ett STCC-mästerskap utan Volvobilar. I så fall är det tveksamt om Volvoföretagen i Skövde är pigga på att sponsra en deltävling i Skövde.

– Jag har svårt att se att vi skulle vara med om Volvo inte är deltagande, säger Robert Bloom som är regiondirektör för Bilia i Skaraborg.

– Anledningen till att vi har gjort det två gånger är just för att Volvo är så involverade i det och att det i motorhuvustaden Skövde där vi verkar har funnits en väldigt naturlig koppling. Jag vill inte spekulera i hur de gör, men skulle inte Volvo vara med så skulle vi i alla fall inte gå in på samma nivå som i dag, säger Robert Bloom på Bilia.

Till såväl årets som fjolårets deltävling har Bilia, Volvo Cars och Volvo Group Trucks varit stora sponsorer. Elisabeth Kraft är kommunkationsansvarig på Volvo Cars, men hon vill inte föregå några beslut och kan i nuläget inte uttala sig om hur Volvo Cars skulle ställa sig till en STCC-tävling i Skövde utan Volvobilar.

– Vi är positiva till det här evenemanget över lag, men om det är så att det inte är några Volvobilar med så får vi ta ställning till det då. Det kan vi inte svara på nu, säger Kraft.

Behöver näringslivet

Utan stöd från Volvo är det ytterst tveksamt om det blir någon tävling.

– Vi behöver det privata näringslivet runt oss för en sådan här satsning så det här får vi undersöka, säger Mats Olsson på Nest Skövde.

Han fortsätter:

– Vi ska precis samla partnerskapet för en utvärdering av årets genomförande och då är det här i så fall en aspekt man får lyfta upp. Jag är i grunden positiv och tycker att det här är ett häftigt arrangemang som stärker Skövde som motorstad och sätter Skövde på kartan, men övriga partnerskapet behöver vara med också.

Fortfarande återstår alltså att se hur det blir, men från STCC:s sida ser man gärna att Volvo finns med även fortsättningsvis.

– Vi vill ha med Volvo, men vi kan inte bygga hela vårt koncept efter deras förutsättningar. Vi för samtal för att se om vi kan hitta en lösning, säger STCC:s vd Jonas Lundin till TT.

De två senaste åren har STCC haft sin premiär på flygplatsen strax utanför Skövde och så sent som i början på maj genomfördes årets premiär med Skövde som arrangör.

Polestar Cyan Racing är Volvos STCC-team och teamet är det ledande inom STCC just nu. Vid premiären i Skövde vann deras bilar båda heaten, men efter den här säsongen kan det alltså bli STCC utan Volvobilar.

Inte aktuellt

Anledningen är att man planerar att byta reglemente från de så kallade Solution F-bilarna till ett TCR-reglemente och Volvo har inte någon modell som passar för TCR-reglementet. Det är heller inte aktuellt för Volvo att ta fram någon TCR-bil – åtminstone inte i det korta perspektivet.

– Vi kommer inte att bygga en TCR-bil till nästa säsong, men för framtiden stänger vi inte dörren kategoriskt, säger Johan Meissner på Polestar Cyan Racing till TT.

Frågan nu är från när det nya reglementet kommer att gälla och blir det redan från 2017 så lär det bli ett STCC-mästerskap utan Volvobilar. I så fall är det tveksamt om Volvoföretagen i Skövde är pigga på att sponsra en deltävling i Skövde.

– Jag har svårt att se att vi skulle vara med om Volvo inte är deltagande, säger Robert Bloom som är regiondirektör för Bilia i Skaraborg.

– Anledningen till att vi har gjort det två gånger är just för att Volvo är så involverade i det och att det i motorhuvustaden Skövde där vi verkar har funnits en väldigt naturlig koppling. Jag vill inte spekulera i hur de gör, men skulle inte Volvo vara med så skulle vi i alla fall inte gå in på samma nivå som i dag, säger Robert Bloom på Bilia.

Till såväl årets som fjolårets deltävling har Bilia, Volvo Cars och Volvo Group Trucks varit stora sponsorer. Elisabeth Kraft är kommunkationsansvarig på Volvo Cars, men hon vill inte föregå några beslut och kan i nuläget inte uttala sig om hur Volvo Cars skulle ställa sig till en STCC-tävling i Skövde utan Volvobilar.

– Vi är positiva till det här evenemanget över lag, men om det är så att det inte är några Volvobilar med så får vi ta ställning till det då. Det kan vi inte svara på nu, säger Kraft.

Behöver näringslivet

Utan stöd från Volvo är det ytterst tveksamt om det blir någon tävling.

– Vi behöver det privata näringslivet runt oss för en sådan här satsning så det här får vi undersöka, säger Mats Olsson på Nest Skövde.

Han fortsätter:

– Vi ska precis samla partnerskapet för en utvärdering av årets genomförande och då är det här i så fall en aspekt man får lyfta upp. Jag är i grunden positiv och tycker att det här är ett häftigt arrangemang som stärker Skövde som motorstad och sätter Skövde på kartan, men övriga partnerskapet behöver vara med också.

Fortfarande återstår alltså att se hur det blir, men från STCC:s sida ser man gärna att Volvo finns med även fortsättningsvis.

– Vi vill ha med Volvo, men vi kan inte bygga hela vårt koncept efter deras förutsättningar. Vi för samtal för att se om vi kan hitta en lösning, säger STCC:s vd Jonas Lundin till TT.