10 jun 2016 06:00

10 jun 2016 06:00

Nytt reglemente i STCC

MOTORSPORT: Oklart med Volvos medverkan i mästerskapet

STCC har bestämt sig för att ändra reglemente redan till nästa säsong och då lär det inte bli några Volvobilar i mästerskapet.
Det i sin tur väcker frågetecken kring en deltävling i Skövde.
– Min förhoppning är ju att Volvo ska lösa det här så att de kan vara med nästa år, säger Next Skövdes vd Mats Olsson.

På en presskonferens under torsdagen kom beskedet att STCC skiftar från Solution F till TCR-reglementet. TCR står för Touring Car Racing och utgår från standardbilar, vilket öppnar upp för fler biltillverkare att vara med i mästerskapet.

I bakvattnet finns dock det faktum att Volvo-teamet Polestar Cyan Racing, som dominerat STCC de senaste åren, inte har någon TCR-bil och därmed med största sannolikhet inte kommer att finnas med i STCC nästa år.

– Det vi vet är att de inte har någon TCR-bil och förmodligen inte kommer ha någon till 2017. Så långt är det klart, men det kan finnas andra varianter och lösningar på det som vi inte har landat än. Vi har en bra dialog kring det tillsammans med Volvo och vi jobbar på en lösning, säger STCC:s vd Jonas Lundin till SLA.

Blir det ingen Volvobil på startlinjen i nästa års STCC-mästerskap så lär intresset från Volvoföretagen i Skövde när det gäller att stötta en deltävling i Skövde svalna.

– Jag har svårt att se att vi skulle vara med om Volvo inte är deltagande, har Robert Bloom, som är regiondirektör för Bilia i Skaraborg, sagt tidigare.

Jonas Lundin vill i nuläget inte spekulera i hur det skulle påverka en eventuell deltävling i Skövde.

– Jag har inte tänkt i de banorna än jag så får passa på den frågan.

Premiär på flygplatsen

Skövde har de två senaste säsongerna arrangerat STCC-premiären på Skövde flygplats och Next Skövdes vd Mats Olsson hoppas på en fortsättning. Just nu finns det dock inga besked att ge.

– Nu måste vi följa den här processen och se hur Volvo agerar utifrån det nya reglementet. Det tror jag är första steget och efter det kan vi ha diskussionen med Volvoföretagen här i Skövde om deras intresse, säger Olsson och konstaterar att stödet från Volvo i Skövde är betydelsefullt.

– Styrkeförhållandet har varit 60/40 mellan kommunen och Volvobolagen så de har en stor del i det och inte bara finansiellt utan även för engagemanget i stan, fortsätter han.

2016 års STCC-säsong är i full gång och Jonas Lundin kan i nuläget inte lämna några besked om hur det blir nästa säsong och vilka städer som kommer att få arrangera deltävlingar.

– Det är lite för tidigt att säga än. Vi håller på med kalendern för nästa år och ingenting är spikat, säger Lundin.

Från STCC:s sida så har man dock inte stängt några dörrar för fler tävlingar på Skövde flygplats.

– Vi är absolut positiva till en fortsättning i Skövde, menar Lundin.

Ingen brådska

Next Skövde avvaktar Volvo och för Mats Olsson är det ingen brådska med att få i gång diskussionen inför 2017.

– Om man tittar på processen som var denna gång så var det under hösten som samtalen fördes och vi var klara och kunde tillkännage det i november eller början på december. Det är en process för hösten så vi kan se tiden an och låta det här landa i Volvoföretagen, avslutar Mats Olsson.

På en presskonferens under torsdagen kom beskedet att STCC skiftar från Solution F till TCR-reglementet. TCR står för Touring Car Racing och utgår från standardbilar, vilket öppnar upp för fler biltillverkare att vara med i mästerskapet.

I bakvattnet finns dock det faktum att Volvo-teamet Polestar Cyan Racing, som dominerat STCC de senaste åren, inte har någon TCR-bil och därmed med största sannolikhet inte kommer att finnas med i STCC nästa år.

– Det vi vet är att de inte har någon TCR-bil och förmodligen inte kommer ha någon till 2017. Så långt är det klart, men det kan finnas andra varianter och lösningar på det som vi inte har landat än. Vi har en bra dialog kring det tillsammans med Volvo och vi jobbar på en lösning, säger STCC:s vd Jonas Lundin till SLA.

Blir det ingen Volvobil på startlinjen i nästa års STCC-mästerskap så lär intresset från Volvoföretagen i Skövde när det gäller att stötta en deltävling i Skövde svalna.

– Jag har svårt att se att vi skulle vara med om Volvo inte är deltagande, har Robert Bloom, som är regiondirektör för Bilia i Skaraborg, sagt tidigare.

Jonas Lundin vill i nuläget inte spekulera i hur det skulle påverka en eventuell deltävling i Skövde.

– Jag har inte tänkt i de banorna än jag så får passa på den frågan.

Premiär på flygplatsen

Skövde har de två senaste säsongerna arrangerat STCC-premiären på Skövde flygplats och Next Skövdes vd Mats Olsson hoppas på en fortsättning. Just nu finns det dock inga besked att ge.

– Nu måste vi följa den här processen och se hur Volvo agerar utifrån det nya reglementet. Det tror jag är första steget och efter det kan vi ha diskussionen med Volvoföretagen här i Skövde om deras intresse, säger Olsson och konstaterar att stödet från Volvo i Skövde är betydelsefullt.

– Styrkeförhållandet har varit 60/40 mellan kommunen och Volvobolagen så de har en stor del i det och inte bara finansiellt utan även för engagemanget i stan, fortsätter han.

2016 års STCC-säsong är i full gång och Jonas Lundin kan i nuläget inte lämna några besked om hur det blir nästa säsong och vilka städer som kommer att få arrangera deltävlingar.

– Det är lite för tidigt att säga än. Vi håller på med kalendern för nästa år och ingenting är spikat, säger Lundin.

Från STCC:s sida så har man dock inte stängt några dörrar för fler tävlingar på Skövde flygplats.

– Vi är absolut positiva till en fortsättning i Skövde, menar Lundin.

Ingen brådska

Next Skövde avvaktar Volvo och för Mats Olsson är det ingen brådska med att få i gång diskussionen inför 2017.

– Om man tittar på processen som var denna gång så var det under hösten som samtalen fördes och vi var klara och kunde tillkännage det i november eller början på december. Det är en process för hösten så vi kan se tiden an och låta det här landa i Volvoföretagen, avslutar Mats Olsson.