27 jun 2016 06:00

27 jun 2016 06:00

Lätta steg med hög blick

MOTION: Ta kontroll över träningen

Höj blicken, flaxa inte med armarna och landa med foten under dig. Så lyder Patrik Johanssons främsta tips för att bli en bättre löpare.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Många som ger sig ut för att springa, tänker att det är ”bara springa”. Och det är delvis sant. Det menar i alla fall Patrik Johansson på Träningskonsulten.

– Ur träningssynpunkten är det bara att springa. Hjärtat blir trött och får jobba, säger Patrik.

– Men för att hitta enkelheten i löpningen finns det mycket teknik att jobba med, fortsätter han.

Att stirra ner i marken är ett av de vanligaste felen som många gör. Att flaxa med armarna är ett annat.

”Åt rätt håll”

– Jag hävdar att vi generellt är ganska bra på att motionera och att röra på oss i Sverige, säger Patrik.

– Men visst är det ett samhällsproblem att vi är för stillasittande. Det är ingen hemlighet. Men jag tror att vi är på väg åt rätt håll.

Hur gör man för att orka hålla i gång och röra på sig under sommaren och semestern?

– Om man inte har tränat alls tidigare så gäller det att se till att själv ha kontrollen över träningen. Om man kör på för hårt är risken att man lägger av efter några veckor.

– För dem som redan är i gång med sin träning gäller det att inte hamna i det klassiska mellanlandet där man bara kör sin vanliga runda. Variera mellan lågintensivt och intervaller så att det händer något i träningen, tipsar Patrik.

Med Patrik Johansson i spetsen har det tränats på löpning och dess teknik under tre tisdagar på Billingens friluftsområde. Målet är att komma väl förberedde till höstens utmaning: Billingestafetten.

Stafetten som i mitten av september arrangeras för första gången bygger på att fem personer ska ta sig fem kilometer till fots vardera.

Lättsam stafett

– Målet är att på sikt skapa en årligen återkommande stafett som kan vara en del i mångas träningsmotivation och som samtidigt kan vara ett gemensamt mål i friskvårdsarbetet hos företag, säger Patrik.

– Tanken är att skapa en löpfest där företag, klubbar, kompisgäng och familjer ska samlas och få en härlig och utmanande kväll.

Hur viktigt är tempot då? Inte alls, menar Patrik:

– Det spelar ingen roll om man springer, lufsar eller går. Men förhoppningsvis ska detta motivera till att göra det där extra träningspasset i sommar.

Många som ger sig ut för att springa, tänker att det är ”bara springa”. Och det är delvis sant. Det menar i alla fall Patrik Johansson på Träningskonsulten.

– Ur träningssynpunkten är det bara att springa. Hjärtat blir trött och får jobba, säger Patrik.

– Men för att hitta enkelheten i löpningen finns det mycket teknik att jobba med, fortsätter han.

Att stirra ner i marken är ett av de vanligaste felen som många gör. Att flaxa med armarna är ett annat.

”Åt rätt håll”

– Jag hävdar att vi generellt är ganska bra på att motionera och att röra på oss i Sverige, säger Patrik.

– Men visst är det ett samhällsproblem att vi är för stillasittande. Det är ingen hemlighet. Men jag tror att vi är på väg åt rätt håll.

Hur gör man för att orka hålla i gång och röra på sig under sommaren och semestern?

– Om man inte har tränat alls tidigare så gäller det att se till att själv ha kontrollen över träningen. Om man kör på för hårt är risken att man lägger av efter några veckor.

– För dem som redan är i gång med sin träning gäller det att inte hamna i det klassiska mellanlandet där man bara kör sin vanliga runda. Variera mellan lågintensivt och intervaller så att det händer något i träningen, tipsar Patrik.

Med Patrik Johansson i spetsen har det tränats på löpning och dess teknik under tre tisdagar på Billingens friluftsområde. Målet är att komma väl förberedde till höstens utmaning: Billingestafetten.

Stafetten som i mitten av september arrangeras för första gången bygger på att fem personer ska ta sig fem kilometer till fots vardera.

Lättsam stafett

– Målet är att på sikt skapa en årligen återkommande stafett som kan vara en del i mångas träningsmotivation och som samtidigt kan vara ett gemensamt mål i friskvårdsarbetet hos företag, säger Patrik.

– Tanken är att skapa en löpfest där företag, klubbar, kompisgäng och familjer ska samlas och få en härlig och utmanande kväll.

Hur viktigt är tempot då? Inte alls, menar Patrik:

– Det spelar ingen roll om man springer, lufsar eller går. Men förhoppningsvis ska detta motivera till att göra det där extra träningspasset i sommar.