07 okt 2016 06:00

07 okt 2016 06:00

Sverige redo för Six days

ENDURO: Höga förhoppningar på juniorerna

I spanska Navarra med start på tisdag inleds Six Days, lag-VM i enduro där det svenska juniorlaget har en andraplats från i fjol att försvara.
– Målsättningen är att de ska stå överst på pallen, säger Anders Eriksson som är förbundstränare.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Redan i onsdags begav sig den svenska truppen till Spanien. Kvar på hemmaplan blir dock förbundstränaren Anders Eriksson.

– I den bästa av världar hade jag varit med på plats. Men de känns såpass trygga. Det är ett bra landslag och en bra trupp som åker. Det känns bra, och förarna känns på, säger han.

Den svenska truppen består av tre landslag. Trophy, junior och dam.

Den största satsningen, och de största förhoppningarna, ligger på juniorlaget som i fjol slutade tvåa, drygt 15 minuter bakom segrade Australien efter sex dagars körning.

I år utgörs juniorlaget av Skövdes Albin Elowson, Tibros Jesper Börjesson och Karlskogas Mikael Persson.

– För juniorerna gäller det att få en bra start på veckan, att gå proven och få en god känsla från start.

– När det gäller seniorerna så har vi många svenska juniorer som är lika bra, säger Eriksson och syftar på att bland andra Tibros Oliver Nelson som ingår i Trophy-/seniorlaget.

– Vi tror starkt på seniorlaget på sikt, men i år handlar det främst om att se och lära. Tjejerna ska i bra förhållanden kunna komma på pallen, fortsätter Eriksson.

”Gäller att ta sig i mål”

Tibroprofilen Anders Eriksson har i sin roll som förbundstränare styrt 17 träningsdagar med samtliga tre landslag under året. Allt för att förbereda dem inför uppgiften som nu väntar.

– Förutom att det är tufft att köra i sex dagar så är det väldigt mycket förare och det blir väldigt sönderkört. Jag tror att dammet kommer att bli det största faktumet, både för förarna och för motorerna.

– Det är jordbergigt och kommer att bli riktigt pulverdammigt. Det kräver sina förberedelser, konstaterar Eriksson.

Men det är inte bara miljön, terrängen och tävlingstiden som skiljer sig från det som förarna är vana vid. Trots individuella tider och resultat är det lagen som står i fokus under Six days.

Så sent som i fjol bestod junior- och trophylaget av fyra, respektive sex förare. Efter varje tävlingsdag fick det sämsta resultatet dessutom räknas bort. I år blir det tuffare.

Nu består lagen av tre, respektive fyra förare där samtligas tider räknas varje dag.

– Det gör ju att man absolut utan inga omständigheter får bryta. Man får köra lite med insidan och tänka till helt enkelt. Det gäller att ta sig i mål, säger Eriksson som med största säkerhet kommer att följa varje minut av tävlingen hemifrån Tibro.

– Jag har följt det hemifrån i några år, men på något sätt så har man en nära mental kontakt med dem ändå, säger han och tillägger:

– Det ska bli jättespännande. Även om det har varit lite småskavanker så är det här lag som vi tror på.

Redan i onsdags begav sig den svenska truppen till Spanien. Kvar på hemmaplan blir dock förbundstränaren Anders Eriksson.

– I den bästa av världar hade jag varit med på plats. Men de känns såpass trygga. Det är ett bra landslag och en bra trupp som åker. Det känns bra, och förarna känns på, säger han.

Den svenska truppen består av tre landslag. Trophy, junior och dam.

Den största satsningen, och de största förhoppningarna, ligger på juniorlaget som i fjol slutade tvåa, drygt 15 minuter bakom segrade Australien efter sex dagars körning.

I år utgörs juniorlaget av Skövdes Albin Elowson, Tibros Jesper Börjesson och Karlskogas Mikael Persson.

– För juniorerna gäller det att få en bra start på veckan, att gå proven och få en god känsla från start.

– När det gäller seniorerna så har vi många svenska juniorer som är lika bra, säger Eriksson och syftar på att bland andra Tibros Oliver Nelson som ingår i Trophy-/seniorlaget.

– Vi tror starkt på seniorlaget på sikt, men i år handlar det främst om att se och lära. Tjejerna ska i bra förhållanden kunna komma på pallen, fortsätter Eriksson.

”Gäller att ta sig i mål”

Tibroprofilen Anders Eriksson har i sin roll som förbundstränare styrt 17 träningsdagar med samtliga tre landslag under året. Allt för att förbereda dem inför uppgiften som nu väntar.

– Förutom att det är tufft att köra i sex dagar så är det väldigt mycket förare och det blir väldigt sönderkört. Jag tror att dammet kommer att bli det största faktumet, både för förarna och för motorerna.

– Det är jordbergigt och kommer att bli riktigt pulverdammigt. Det kräver sina förberedelser, konstaterar Eriksson.

Men det är inte bara miljön, terrängen och tävlingstiden som skiljer sig från det som förarna är vana vid. Trots individuella tider och resultat är det lagen som står i fokus under Six days.

Så sent som i fjol bestod junior- och trophylaget av fyra, respektive sex förare. Efter varje tävlingsdag fick det sämsta resultatet dessutom räknas bort. I år blir det tuffare.

Nu består lagen av tre, respektive fyra förare där samtligas tider räknas varje dag.

– Det gör ju att man absolut utan inga omständigheter får bryta. Man får köra lite med insidan och tänka till helt enkelt. Det gäller att ta sig i mål, säger Eriksson som med största säkerhet kommer att följa varje minut av tävlingen hemifrån Tibro.

– Jag har följt det hemifrån i några år, men på något sätt så har man en nära mental kontakt med dem ändå, säger han och tillägger:

– Det ska bli jättespännande. Även om det har varit lite småskavanker så är det här lag som vi tror på.

Sveriges landslag

Six Days körs i Navarra, Spanien, mellan 11-16 oktober.

Juniortrophy: Albin Elowson, FMCK Skövde, Jesper Börjesson, Tibro MK, Mikael Persson, Karlskoga EK.

Trophy: Oliver Nelson, Tibro MK, Kevin Olsen, AMF Södertälje, Erik Appelqvist, Kortedala MK, Joakim Grelsson, Fältjägarna.

Dam: Emelie Karlsson, Göta MS, Hannah Berzelius, Linköpings MS, Amanda Elvin, Team Värmland.

Till skillnad från i fjol kommer Team West inte till start med något klubblag.