25 sep 2016 09:56

25 sep 2016 09:56

Lösgodiset firas med egen dag

SVERIGE/VÄRLDEN

På söndagen (!) är det Lösgodisets dag. Och även om lösgods i i dag tycks som en självklarhet för de flesta av oss var det först år 1985 som Hälsovårdsnämnden tillät självplock av godis för kunderna.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Smågodis har dock länge sålts bakom disk i kiosker och godisaffärer. Något som blev allt vanligare från slutet av 1930-talet.

Men det var alltså först när Livsmedelsverket år 1985 rekommenderade Hälsovårdsnämnden att tillåta självplock för kunderna, som det kom till dagligvaruhandeln. Spridningen i Sverige och den ökande försäljningen gjorde att priserna sjönk på lösgodis.

Numera äter svenskarna mer än 18 kilo godis per person och år, vilket lär vara mest i världen och är hela dubbelt så mycket godis som genomsnittet i EU. På 60-talet åt svenskarna mindre än 145 gram godsaker i veckan. 2014 var den siffran uppe i 350 gram och har sedan dess alltså ökat något..

Skärtorsdagen är den största försäljningsdagen i matvarubutikerna. På andra plats kommer halloween och sedan jul.

Lösgodis är även populärt i våra grannländer Finland och Norge, men av någon anledning inte i Danmark.

100 miljoner påsar

Det säljs cirka 100 miljoner påsar med lösgodis i Sverige varje år och en genomsnittlig påse väger omkring 350 gram, vilket motsvarar hela dagsbehovet (cirka 1600 kcal) av energi för ett barn..Godis innehåller dessvärre varken vitaminer eller mineraler.

Unga samt yrkesarbetande kvinnor mellan 25 och 60 år är de som sätter i sig mest godis. Enligt Menigo Foodservice är saltlakritsen både den mest älskade och mest hatade varianten av alla sorters godis.

Sura godisar äts mest av den yngre generationen, medan det söta gelégodiset tilltalar de flesta.

Barnens favoriter är olika sorter av skumgodis medan äldre ofta gillar klassiker som funnits länge.

Regler för hygien

Reglerna för att sälja lösviktsgodis bygger på att produkterna ska vara hygieniskt placerade och att konfektyren ligger i separata behållare och den endast plockas med tång, slev eller skopa.

I verkligheten är dock godislådorna relativt välfyllda inte bara med godis utan också diverse damm, smuts och bakterier som lätt tar sig in där. För att inte tala om slevarna som alla tar i med sina händer, tappar på golvet och lämnar kvar i godisfacken. Om detta och andra hälsofaror med lösgodis kan du bland annat läsa här.

Sverige är en av världens största godisimportörer men samtidigt en stor exportör. Möbelvaruhuset Ikea säljer svenskt lösgodis i ett 20-tal europeiska länder och planerar att sälja det även i Nordamerika och Asien.

För affärerna har lösviktsgodiset allt mer blivit en lockvara för att få kunder till butiken. Konkurrensen är hård om att ha det bästa priset och utbudet av lösviktsgodis för att locka de prismedvetna konsumenterna.

Källor: http://mittkok.expressen.se/ https://sv.wikipedia.org och www.mynewsdesk.com

Smågodis har dock länge sålts bakom disk i kiosker och godisaffärer. Något som blev allt vanligare från slutet av 1930-talet.

Men det var alltså först när Livsmedelsverket år 1985 rekommenderade Hälsovårdsnämnden att tillåta självplock för kunderna, som det kom till dagligvaruhandeln. Spridningen i Sverige och den ökande försäljningen gjorde att priserna sjönk på lösgodis.

Numera äter svenskarna mer än 18 kilo godis per person och år, vilket lär vara mest i världen och är hela dubbelt så mycket godis som genomsnittet i EU. På 60-talet åt svenskarna mindre än 145 gram godsaker i veckan. 2014 var den siffran uppe i 350 gram och har sedan dess alltså ökat något..

Skärtorsdagen är den största försäljningsdagen i matvarubutikerna. På andra plats kommer halloween och sedan jul.

Lösgodis är även populärt i våra grannländer Finland och Norge, men av någon anledning inte i Danmark.

100 miljoner påsar

Det säljs cirka 100 miljoner påsar med lösgodis i Sverige varje år och en genomsnittlig påse väger omkring 350 gram, vilket motsvarar hela dagsbehovet (cirka 1600 kcal) av energi för ett barn..Godis innehåller dessvärre varken vitaminer eller mineraler.

Unga samt yrkesarbetande kvinnor mellan 25 och 60 år är de som sätter i sig mest godis. Enligt Menigo Foodservice är saltlakritsen både den mest älskade och mest hatade varianten av alla sorters godis.

Sura godisar äts mest av den yngre generationen, medan det söta gelégodiset tilltalar de flesta.

Barnens favoriter är olika sorter av skumgodis medan äldre ofta gillar klassiker som funnits länge.

Regler för hygien

Reglerna för att sälja lösviktsgodis bygger på att produkterna ska vara hygieniskt placerade och att konfektyren ligger i separata behållare och den endast plockas med tång, slev eller skopa.

I verkligheten är dock godislådorna relativt välfyllda inte bara med godis utan också diverse damm, smuts och bakterier som lätt tar sig in där. För att inte tala om slevarna som alla tar i med sina händer, tappar på golvet och lämnar kvar i godisfacken. Om detta och andra hälsofaror med lösgodis kan du bland annat läsa här.

Sverige är en av världens största godisimportörer men samtidigt en stor exportör. Möbelvaruhuset Ikea säljer svenskt lösgodis i ett 20-tal europeiska länder och planerar att sälja det även i Nordamerika och Asien.

För affärerna har lösviktsgodiset allt mer blivit en lockvara för att få kunder till butiken. Konkurrensen är hård om att ha det bästa priset och utbudet av lösviktsgodis för att locka de prismedvetna konsumenterna.

Källor: http://mittkok.expressen.se/ https://sv.wikipedia.org och www.mynewsdesk.com

Populäraste godiset

Enligt en undersökning av Karamellkungen 2015 var det här det godis som svenskarna helst lade i godispåsen.

1. Bubblizz

2. Dumle

3. Hallonlakritsskallar

4. Sura Colanappar

5. Skittles

6. Crunchy Dream

7. Vaniljfudge

8. Hasselnötspralin

9. Ferrari choklad

10. Geléhallon