17 jul 2016 14:50

17 jul 2016 18:54

Svårmanövrerade modellplan flög i blåsten

BALTERYD: Många ville prova på att flyga

I ett blåsigt väder visade modellflygklubben sin verksamhet med att låta de som ville prova på att manövrera flygplanen.
  Skriv ut artikeln      Rätta fel

Tibro modellflygklubb som nu också ingår i Tibro längs Åna bildades 1942 och lever fortfarande kvar. En av initiativtagarna till klubbens bildande var Gunnar Pettersson som under många år var en av förgrundspersonerna i klubben. Bengt Johansson och Ove Ljungqvist var två andra stöttepelare under klubbens tidiga år.

Bygger plan

Klubben är fortfarande en mycket livaktig förening och träffas varje onsdagskväll på fältet i Balteryd under sommarhalvåret, beroende på vädret. Under vinterhalvåret är det klubblokalen som gäller då det byggs nya plan och diskuteras vad som ska hända i framtiden. Återväxten är god med flera yngre medlemmar.

Många duktiga piloter

Flera av medlemmarna har under åren utmärkt sig runt om i världen. Kjell-Åke Elofsson en av medlemmarna i klubben sedan 1962 har varit med och tagit hem två stycken VM guldmedaljer i lag till Sverige och dessutom flera SM tecken individuellt och två stycken Nordiska mästerskap. Stefan Sundström är också en medlem som utmärkt sig med flera SM medaljer.

Olika motortyper

Elmotorer driver de flesta planen nu för tiden som får ström från uppladdningsbara ackumulatorer. Flygtiden för en laddning är cirka fem minuter beroende på hur fort man flyger. Några bensinmotorer sitter det fortfarande i en del av planen. Då kan dom flyga dubbelt så länge på varje tankning.

Många provade

En hel del intresserade personer kom till flygfältet och flera av dom passade på att känna hur det var att flyga ett modellplan. Det var nog tur att det fanns dubbelkommando till planen för annars hade det nog behövts reparerats en hel del.

Svårmanövrerat

Det är inte så enkelt alla gånger att flyga och det är mycket att tänka på när man flyger, är planet på väg bort är vänster åt vänster och höger åt höger på reglagen, men kommer planet mot piloten blir det tvärtom. Blåsten för dagen gjorde ju inte det hela enklare med kraftiga kastvindar.

Rolig upplevelse

– Det här var det skojigaste jag gjort på länge, sa Dan Strid från Stockholm.

Det går att träna flygning i datorn för det finns realistiska program som man kan lära sig att flyga med. Det kan vara bra för om man störtar då behöver man inte reparera något plan utan bara starta om igen.

– Det här gick ju över förväntan, sa Ann-Kristin Persson efter sin flygpremiär.

En kopp kaffe med bulle och kakor lagom till elva kaffet smakade bra i pauserna mellan flygningarna tyckte besökarna.

Tibro modellflygklubb som nu också ingår i Tibro längs Åna bildades 1942 och lever fortfarande kvar. En av initiativtagarna till klubbens bildande var Gunnar Pettersson som under många år var en av förgrundspersonerna i klubben. Bengt Johansson och Ove Ljungqvist var två andra stöttepelare under klubbens tidiga år.

Bygger plan

Klubben är fortfarande en mycket livaktig förening och träffas varje onsdagskväll på fältet i Balteryd under sommarhalvåret, beroende på vädret. Under vinterhalvåret är det klubblokalen som gäller då det byggs nya plan och diskuteras vad som ska hända i framtiden. Återväxten är god med flera yngre medlemmar.

Många duktiga piloter

Flera av medlemmarna har under åren utmärkt sig runt om i världen. Kjell-Åke Elofsson en av medlemmarna i klubben sedan 1962 har varit med och tagit hem två stycken VM guldmedaljer i lag till Sverige och dessutom flera SM tecken individuellt och två stycken Nordiska mästerskap. Stefan Sundström är också en medlem som utmärkt sig med flera SM medaljer.

Olika motortyper

Elmotorer driver de flesta planen nu för tiden som får ström från uppladdningsbara ackumulatorer. Flygtiden för en laddning är cirka fem minuter beroende på hur fort man flyger. Några bensinmotorer sitter det fortfarande i en del av planen. Då kan dom flyga dubbelt så länge på varje tankning.

Många provade

En hel del intresserade personer kom till flygfältet och flera av dom passade på att känna hur det var att flyga ett modellplan. Det var nog tur att det fanns dubbelkommando till planen för annars hade det nog behövts reparerats en hel del.

Svårmanövrerat

Det är inte så enkelt alla gånger att flyga och det är mycket att tänka på när man flyger, är planet på väg bort är vänster åt vänster och höger åt höger på reglagen, men kommer planet mot piloten blir det tvärtom. Blåsten för dagen gjorde ju inte det hela enklare med kraftiga kastvindar.

Rolig upplevelse

– Det här var det skojigaste jag gjort på länge, sa Dan Strid från Stockholm.

Det går att träna flygning i datorn för det finns realistiska program som man kan lära sig att flyga med. Det kan vara bra för om man störtar då behöver man inte reparera något plan utan bara starta om igen.

– Det här gick ju över förväntan, sa Ann-Kristin Persson efter sin flygpremiär.

En kopp kaffe med bulle och kakor lagom till elva kaffet smakade bra i pauserna mellan flygningarna tyckte besökarna.

  • Elof Johansson