30 aug 2016 06:00

30 aug 2016 06:00

Industrin nära järnvägen

STADSVANDRING: Med Eva Thörn på vandring till flydda tider

Skålamossen är Tibros första industriområde. Tibro museums chef Eva Thörn bjöd med intresserade på en vandring i området som går under namnet Skålamossen.

Ett sextiotal personer slöt upp vid järnvägsstationen för att lyssna till Eva Thörn när hon guidade runt på området vid Polhemsgatan, Skolgatan, Gärdhemsgatan och fram till Storgatan – även kallat Skålamossen.

När järnvägen kom

När järnvägen kom till Tibro i slutet på 1876 började det att växa upp småverkstäder inom detta område. Produkterna kunder lättare nå en större kundkrets i landet när det gick att frakta möblerna på järnvägen.

Järnvägsstationen som byggdes då var av Boxholmsmodellen och eftersom det var sank mark där så står stationshuset faktiskt på dubbel grund.

Stadsrundturen fortsatte ner till Arken.

En andelsfabrik som ligger invid järnvägen och som byggdes efter storstrejken 1909 av fackföreningen och andelsägare som sedan tillverkade sina alster i fabriken.

Redan efter några år upphörde samarbetet och Smör-Sven och brodern Johan köpte loss fabriken.

I området intill Snickarvallen, där det nu ska byggas hyreshus, låg förr många gamla fabriker.

Isidor Anderssons decopeurverkstad, Bröderna Johanssons möbelsnickeri, Frans Karlssons verkstad, Maskin Arvid, Motor Edvin och Sôffekarl var några av de många verkstäderna.

Josef Andersson byggde så sent som 1932 en snickerifabrik för tillverkning av sängar och bäddsoffor, nuvarande Blåbandsgården.

Bästa kvalitet

Han blev känd för att ha den bästa kvalitet i Tibro på sina möbler.

– Om någon ville besöka verkstaden så fick de ta av sig galoscherna i farstun eller noga sopa av skorna

– Det fick absolut inte komma in något grus i tillverkningslokalerna.

Guidningen avslutades vid gamla Blockings, där dagens garage förr var möbelfabrik.

Många historier om gamla snickare berättades också av turens deltagare.

Ett sextiotal personer slöt upp vid järnvägsstationen för att lyssna till Eva Thörn när hon guidade runt på området vid Polhemsgatan, Skolgatan, Gärdhemsgatan och fram till Storgatan – även kallat Skålamossen.

När järnvägen kom

När järnvägen kom till Tibro i slutet på 1876 började det att växa upp småverkstäder inom detta område. Produkterna kunder lättare nå en större kundkrets i landet när det gick att frakta möblerna på järnvägen.

Järnvägsstationen som byggdes då var av Boxholmsmodellen och eftersom det var sank mark där så står stationshuset faktiskt på dubbel grund.

Stadsrundturen fortsatte ner till Arken.

En andelsfabrik som ligger invid järnvägen och som byggdes efter storstrejken 1909 av fackföreningen och andelsägare som sedan tillverkade sina alster i fabriken.

Redan efter några år upphörde samarbetet och Smör-Sven och brodern Johan köpte loss fabriken.

I området intill Snickarvallen, där det nu ska byggas hyreshus, låg förr många gamla fabriker.

Isidor Anderssons decopeurverkstad, Bröderna Johanssons möbelsnickeri, Frans Karlssons verkstad, Maskin Arvid, Motor Edvin och Sôffekarl var några av de många verkstäderna.

Josef Andersson byggde så sent som 1932 en snickerifabrik för tillverkning av sängar och bäddsoffor, nuvarande Blåbandsgården.

Bästa kvalitet

Han blev känd för att ha den bästa kvalitet i Tibro på sina möbler.

– Om någon ville besöka verkstaden så fick de ta av sig galoscherna i farstun eller noga sopa av skorna

– Det fick absolut inte komma in något grus i tillverkningslokalerna.

Guidningen avslutades vid gamla Blockings, där dagens garage förr var möbelfabrik.

Många historier om gamla snickare berättades också av turens deltagare.

  • Elof Johansson