22 aug 2014 06:00

07 jan 2015 09:58

Sossarnas lappkast i skolpolitiken

debatt:

OECD har visat att svenska lärares intellektuella prestation är lägre i förhållande till den svenska befolkningen - än vad som är fallet utomlands. En annan rapport, av Grönqvist och Vlachos, visar att kognitiv förmåga, betyg och ledarskapsförmåga är låg och att den faller snabbt bland svenska lärarstudenter. En snabbt sjunkande utveckling allt sedan 1990.

Att jag refererar till denna forskning har kritiserats av sossarna i Skövde.

Socialdemokraterna lanserar nu nationellt ett förslag om kraftigt höjda intagningskrav och lämplighetstester för lärarutbildningar. De likviderar därmed sin egen likhetsdoktrin.

Det finns en enda förklaring till sossarnas lappkast i nationell skolpolitik och det är att de helt och fullt delar min, OECD:s och Grönqvists och Vlachos analys om den svenska lärarkåren i allmänhet och de svenska lärarutbildningarna i synnerhet.

De har fått och anammat en analys som de talar tyst om, men acceptansen av åtgärder ljuder högt nog.

Vi är vana vid beteendet. De har svavelosande vägrat jobbskatteavdrag fem gånger, för att sedan vilja behålla det. Vi leder, de följer och – ja – vi tål lite svavel i den processen.

I åtgärden ligger det närmaste vi kommer ett erkännande av den socialistiska skolpolitikens misslyckande.

Teserna om lärarkvantitet och likhetsdoktrinen tynar bort. Fokus skiftas nu till lärares kvalitet. Det är på tiden.

Både allians och socialdemokrati vill därmed gallra efter lämplighet bland de som ska bli lärare. Det är bra, yrket bör åter bli en meritokrati. Det tar dock över 30 år till full effekt av förslaget.

Det jag vill göra är att även värdera och lönesätta befintliga lärare efter duglighet. Det ska löna sig att lyfta sina elevers kunskapsutveckling och Skövde bör bli känt för att attrahera och premiera de bästa lärarna.

Torbjörn Bergman (M)

ledamot av kommunstyrelse och regionens gymnasienämnd

OECD har visat att svenska lärares intellektuella prestation är lägre i förhållande till den svenska befolkningen - än vad som är fallet utomlands. En annan rapport, av Grönqvist och Vlachos, visar att kognitiv förmåga, betyg och ledarskapsförmåga är låg och att den faller snabbt bland svenska lärarstudenter. En snabbt sjunkande utveckling allt sedan 1990.

Att jag refererar till denna forskning har kritiserats av sossarna i Skövde.

Socialdemokraterna lanserar nu nationellt ett förslag om kraftigt höjda intagningskrav och lämplighetstester för lärarutbildningar. De likviderar därmed sin egen likhetsdoktrin.

Det finns en enda förklaring till sossarnas lappkast i nationell skolpolitik och det är att de helt och fullt delar min, OECD:s och Grönqvists och Vlachos analys om den svenska lärarkåren i allmänhet och de svenska lärarutbildningarna i synnerhet.

De har fått och anammat en analys som de talar tyst om, men acceptansen av åtgärder ljuder högt nog.

Vi är vana vid beteendet. De har svavelosande vägrat jobbskatteavdrag fem gånger, för att sedan vilja behålla det. Vi leder, de följer och – ja – vi tål lite svavel i den processen.

I åtgärden ligger det närmaste vi kommer ett erkännande av den socialistiska skolpolitikens misslyckande.

Teserna om lärarkvantitet och likhetsdoktrinen tynar bort. Fokus skiftas nu till lärares kvalitet. Det är på tiden.

Både allians och socialdemokrati vill därmed gallra efter lämplighet bland de som ska bli lärare. Det är bra, yrket bör åter bli en meritokrati. Det tar dock över 30 år till full effekt av förslaget.

Det jag vill göra är att även värdera och lönesätta befintliga lärare efter duglighet. Det ska löna sig att lyfta sina elevers kunskapsutveckling och Skövde bör bli känt för att attrahera och premiera de bästa lärarna.

Torbjörn Bergman (M)

ledamot av kommunstyrelse och regionens gymnasienämnd

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.