05 sep 2014 06:00

07 jan 2015 09:59

Besparingar som dödar

:

För tre veckor sedan dog en lastbilschaufför på E4/E20 utanför Stockholm. En oerhörd tragedi för familj, vänner och kollegor. Men samtidigt bara en notering i en mycket dyster statistik. Det var den sjunde föraren som inte kom hem från jobbet bara i år. År 2013 miste nio familjer en familjemedlem som valt chaufförsyrket. Den moderatledda regeringens nedskärningar skördar liv runt om på Sveriges arbetsplatser och vi behöver en ny politik som tar arbetsmiljön på allvar.

Anställda inom transportsektorn löper mer än dubbelt så stor risk att skada sig i jobbet jämfört med andra branscher. Som fackförening märker vi dagligen hur våra skyddsombud får allt svårare att utföra sina uppdrag. De vittnar även om och hur samarbetet med Arbetsmiljöverket har försvårats.

Vi får den arbetsmiljön vi betalar för. Och de senaste åtta åren har den moderatledda regeringen konsekvent skurit ner på allt arbete för att främja arbetsmiljö och rädda liv.

De fyra första åren minskade Alliansen anslagen till Arbetsmiljöverket med närmare 135 miljoner kronor. Antalet anställda vid Arbetsmiljöverkets huvudkontor har halverats, närmare 40 procent av inspektörerna är borta och antalet inspektionsbesök har minskat med 28 procent. Arbetsmiljöverket har även tvingats skära ner från 17 lokalkontor till 11.

De senaste fyra åren har Moderaterna med stöd av Sverigedemokraterna röstat emot:

• Nollvisionen för dödsolyckor i arbetslivet.

• Större sanktionsmöjligheter för Arbetsmiljöverket.

• Förstärkt arbetsmiljöforskning.

De inspektörer Arbetsmiljöverket har kvar skriker efter mer resurser för att kunna göra sitt jobb. Rop som faller på döva öron hos den sittande regeringen.

Vi transportarbetare kan inte vänta längre. Vi måste få en ny politik och en ny regering som ser längre än till vinstintresse och skattesänkningar. Våra kollegors liv hänger på det.

Ulf Stigsson

Ordförande, Svenska Transportarbetareförbundets avdelning 17 Skövde/Borås

Lars Lindgren

Förbundsordförande, Svenska Transportarbetareförbundet

För tre veckor sedan dog en lastbilschaufför på E4/E20 utanför Stockholm. En oerhörd tragedi för familj, vänner och kollegor. Men samtidigt bara en notering i en mycket dyster statistik. Det var den sjunde föraren som inte kom hem från jobbet bara i år. År 2013 miste nio familjer en familjemedlem som valt chaufförsyrket. Den moderatledda regeringens nedskärningar skördar liv runt om på Sveriges arbetsplatser och vi behöver en ny politik som tar arbetsmiljön på allvar.

Anställda inom transportsektorn löper mer än dubbelt så stor risk att skada sig i jobbet jämfört med andra branscher. Som fackförening märker vi dagligen hur våra skyddsombud får allt svårare att utföra sina uppdrag. De vittnar även om och hur samarbetet med Arbetsmiljöverket har försvårats.

Vi får den arbetsmiljön vi betalar för. Och de senaste åtta åren har den moderatledda regeringen konsekvent skurit ner på allt arbete för att främja arbetsmiljö och rädda liv.

De fyra första åren minskade Alliansen anslagen till Arbetsmiljöverket med närmare 135 miljoner kronor. Antalet anställda vid Arbetsmiljöverkets huvudkontor har halverats, närmare 40 procent av inspektörerna är borta och antalet inspektionsbesök har minskat med 28 procent. Arbetsmiljöverket har även tvingats skära ner från 17 lokalkontor till 11.

De senaste fyra åren har Moderaterna med stöd av Sverigedemokraterna röstat emot:

• Nollvisionen för dödsolyckor i arbetslivet.

• Större sanktionsmöjligheter för Arbetsmiljöverket.

• Förstärkt arbetsmiljöforskning.

De inspektörer Arbetsmiljöverket har kvar skriker efter mer resurser för att kunna göra sitt jobb. Rop som faller på döva öron hos den sittande regeringen.

Vi transportarbetare kan inte vänta längre. Vi måste få en ny politik och en ny regering som ser längre än till vinstintresse och skattesänkningar. Våra kollegors liv hänger på det.

Ulf Stigsson

Ordförande, Svenska Transportarbetareförbundets avdelning 17 Skövde/Borås

Lars Lindgren

Förbundsordförande, Svenska Transportarbetareförbundet

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.