24 sep 2014 06:01

07 jan 2015 10:19

Nystart för Skövdes skolpolitik

Oavsett vilka som får förtroendet att forma de kommande årens skola i Skövde måste en sak hållas helig. Den aningslösa, för att inte säga ansvarslösa, skolpolitik som kännetecknat den senaste mandatperioden måste få ett slut. Miljoner av skattemedel har lagts på oklara projekt och upprepade lokalkaruseller.

De senaste årens satsning på att dela ut en dator till varje elev har kostat 16 miljoner skattekronor. Har detta höjt kvaliteten? Ingen vet, utvärdering saknas. Experimentet med en annan arbetstidsmodell för ett fåtal lärare har hittills kostat över nio miljoner. Har detta förbättrat resultaten? Ingen vet, utvärdering saknas. Till detta har ett antal miljoner investerats i en trendpedagogik som kallas entreprenöriellt lärande. Når fler elever målen? Ingen vet, utvärdering saknas.

Hur många skattekronor som försvunnit i de senaste årens elev- och lokalkaruseller vågar nog ingen räkna på. I vilken annan bransch kan man spendera åtskilliga miljonbelopp utan vare sig utredning, utvärdering eller analys? Finns det någon förklaring till motviljan att utvärdera? Vill man inte se resultatet?

Det finns dock en post där politikerna hållit riktigt hårt i plånboken. Inte en droppe av miljonregnet avsattes för att uppvärdera lärarnas löner. Inte heller en krona för att komma tillrätta med den hårda arbetsbelastningen. Är det kloka prioriteringar? Nej, snarare dumdristiga. Lärarna är helt avgörande för kvaliteten i skolan och det är där satsningarna ger resultat. Alla vet, utvärderingar finns. Och en enad forskarkår.

Det behövs en nystart för Skövdes skolpolitik. Vi har inte råd med fler aningslösa miljonprojekt som saknar både vetenskaplig grund och utvärdering. Pengarna behöver nämligen läggas där de gör nytta.

Johan Österström, Per Fredriksson

legitimerade lärare och utbildningsproffs

Oavsett vilka som får förtroendet att forma de kommande årens skola i Skövde måste en sak hållas helig. Den aningslösa, för att inte säga ansvarslösa, skolpolitik som kännetecknat den senaste mandatperioden måste få ett slut. Miljoner av skattemedel har lagts på oklara projekt och upprepade lokalkaruseller.

De senaste årens satsning på att dela ut en dator till varje elev har kostat 16 miljoner skattekronor. Har detta höjt kvaliteten? Ingen vet, utvärdering saknas. Experimentet med en annan arbetstidsmodell för ett fåtal lärare har hittills kostat över nio miljoner. Har detta förbättrat resultaten? Ingen vet, utvärdering saknas. Till detta har ett antal miljoner investerats i en trendpedagogik som kallas entreprenöriellt lärande. Når fler elever målen? Ingen vet, utvärdering saknas.

Hur många skattekronor som försvunnit i de senaste årens elev- och lokalkaruseller vågar nog ingen räkna på. I vilken annan bransch kan man spendera åtskilliga miljonbelopp utan vare sig utredning, utvärdering eller analys? Finns det någon förklaring till motviljan att utvärdera? Vill man inte se resultatet?

Det finns dock en post där politikerna hållit riktigt hårt i plånboken. Inte en droppe av miljonregnet avsattes för att uppvärdera lärarnas löner. Inte heller en krona för att komma tillrätta med den hårda arbetsbelastningen. Är det kloka prioriteringar? Nej, snarare dumdristiga. Lärarna är helt avgörande för kvaliteten i skolan och det är där satsningarna ger resultat. Alla vet, utvärderingar finns. Och en enad forskarkår.

Det behövs en nystart för Skövdes skolpolitik. Vi har inte råd med fler aningslösa miljonprojekt som saknar både vetenskaplig grund och utvärdering. Pengarna behöver nämligen läggas där de gör nytta.

Johan Österström, Per Fredriksson

legitimerade lärare och utbildningsproffs

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.