08 okt 2014 06:02

07 jan 2015 10:20

Hur ska vi kunna få mer tid för eleverna?

Skolan

Vill tacka Johan Österström och Per Fredriksson för att de orkar ta upp besvärliga frågor med Skövdes utbildningsnämnd (även tack till Johan Järemo för ditt inlägg). Ett stort fång gula rosor till er alla.

Jag skriver som leg. lärare som jobbat en längre tid i Skövdes skolor. Har varit med om att Eriksdalskolan lades ned och återöppnades. Rydskolan avvecklas och skall återöppnas. Nästa steg blir väl att Helenaskolan läggs ned. Marken är attraktiv för kanske högskolan, resecentrum eller bostäder. Det känns som om kommunen litar på att friskolor kommer att etablera sig och skapa platser för eleverna. (Billingsskolan är ju redan för liten och det skall visst öppna en friskola på Norrmalm.)

Som lärare skall vi undervisa (inte prio ett längre, upplever jag det som), skriva dokument (riksdagen tog bort, men Skövde kommun har lagt till det igen), vara tillgängliga för eleverna med alla olika problem och hjälpa dem att lösa dessa (allt från inlärning till sociala problem).

Jag blir rädd när det skrivs om att lärarna skall ha mer tid för eleverna. Hur då? Mer undervisning (den har ökat med runt 20–25 procent under de senare åren genom mer undervisningstid och ingen ersättning för extra uppdrag), mer pappersarbete (på 20 år har det ökat med minst 250 procent). Tiden till att förbereda bra undervisning/ efterarbeta och ge muntlig respons på resultaten har minskat.

Detta gör att jag inte är förvånad att resultaten i Sverige har sjunkit (finns fler orsaker, fråga forskarna om hur inlärning bäst fungerar).

Jag är inte heller förvånad över att många inte jobbar som lärare eller vill byta yrke efter genomgången utbildning.

Ett incitament är även lönen. På 70-talet hade en välutbildad lärare samma lön som riksdagsmännen, Nu kan de bäst betalda ha cirka 50 procent av den. Det är ju individuella löner nu för tiden, så det gäller att vara en ja-sägare inför chefen för att få del av lönepotten.

Men utbildning är inte så viktigt längre, man kan ju bli minister utan att avsluta sin gymnasieutbildning.

En trött lärare även adjunkt

Vill tacka Johan Österström och Per Fredriksson för att de orkar ta upp besvärliga frågor med Skövdes utbildningsnämnd (även tack till Johan Järemo för ditt inlägg). Ett stort fång gula rosor till er alla.

Jag skriver som leg. lärare som jobbat en längre tid i Skövdes skolor. Har varit med om att Eriksdalskolan lades ned och återöppnades. Rydskolan avvecklas och skall återöppnas. Nästa steg blir väl att Helenaskolan läggs ned. Marken är attraktiv för kanske högskolan, resecentrum eller bostäder. Det känns som om kommunen litar på att friskolor kommer att etablera sig och skapa platser för eleverna. (Billingsskolan är ju redan för liten och det skall visst öppna en friskola på Norrmalm.)

Som lärare skall vi undervisa (inte prio ett längre, upplever jag det som), skriva dokument (riksdagen tog bort, men Skövde kommun har lagt till det igen), vara tillgängliga för eleverna med alla olika problem och hjälpa dem att lösa dessa (allt från inlärning till sociala problem).

Jag blir rädd när det skrivs om att lärarna skall ha mer tid för eleverna. Hur då? Mer undervisning (den har ökat med runt 20–25 procent under de senare åren genom mer undervisningstid och ingen ersättning för extra uppdrag), mer pappersarbete (på 20 år har det ökat med minst 250 procent). Tiden till att förbereda bra undervisning/ efterarbeta och ge muntlig respons på resultaten har minskat.

Detta gör att jag inte är förvånad att resultaten i Sverige har sjunkit (finns fler orsaker, fråga forskarna om hur inlärning bäst fungerar).

Jag är inte heller förvånad över att många inte jobbar som lärare eller vill byta yrke efter genomgången utbildning.

Ett incitament är även lönen. På 70-talet hade en välutbildad lärare samma lön som riksdagsmännen, Nu kan de bäst betalda ha cirka 50 procent av den. Det är ju individuella löner nu för tiden, så det gäller att vara en ja-sägare inför chefen för att få del av lönepotten.

Men utbildning är inte så viktigt längre, man kan ju bli minister utan att avsluta sin gymnasieutbildning.

En trött lärare även adjunkt

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.