30 okt 2014 06:00

07 jan 2015 10:01

Djupandningens vikt och betydelse

ANDNING.

SJÄLVLÄKNING. Signaturen Marlene i Våmb beskriver en morgonpromenad i Våmb: ”Kraftig rök kommer upp ur de enorma skorstenarna. Röken ligger nästan still då ingen vind blåser den bort. Det grusar i ögon och stanken är hemsk. Djupandning kan uteslutas”. (SLA 10/10).

Har du funderat på hur viktigt det är med djupandning, inte bara för dig utan även för alla oss andra? Djupandning hjälper kroppens självläkning, enligt följande citat: ”Andningen är central för självläkningen eftersom den påverkar nästan alla andra funktioner i kroppen. Genom att praktisera djupandning kan du styra kroppen mot avslappning. Djupandning innebär att du andas med buken och tar långsamma och avslappnande andetag som underlättar kroppens avspänning. Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna, och det förändrar även hjärnans uppfattning av stress och smärta så att vi blir mer toleranta.

Exempel på praktisk användning av djupandning är till exempel inför tandläkarbesök och läkarbesök, då du vill motverka smärta och spänningar i kroppen. Vid djupandning ökar lungvolymen till det maximala och då kan också slemhinnan i lungans små lungsäckar rengöras. Det rensar effektivt ut ämnen som annars kan irritera nerver i lungan och ge inflammation.

SJÄLVLÄKNING. Signaturen Marlene i Våmb beskriver en morgonpromenad i Våmb: ”Kraftig rök kommer upp ur de enorma skorstenarna. Röken ligger nästan still då ingen vind blåser den bort. Det grusar i ögon och stanken är hemsk. Djupandning kan uteslutas”. (SLA 10/10).

Har du funderat på hur viktigt det är med djupandning, inte bara för dig utan även för alla oss andra? Djupandning hjälper kroppens självläkning, enligt följande citat: ”Andningen är central för självläkningen eftersom den påverkar nästan alla andra funktioner i kroppen. Genom att praktisera djupandning kan du styra kroppen mot avslappning. Djupandning innebär att du andas med buken och tar långsamma och avslappnande andetag som underlättar kroppens avspänning. Det gör att hjärnans elektriska aktivitet förändras från de stimulerande betavågorna till de lugnande alfavågorna, och det förändrar även hjärnans uppfattning av stress och smärta så att vi blir mer toleranta.

Exempel på praktisk användning av djupandning är till exempel inför tandläkarbesök och läkarbesök, då du vill motverka smärta och spänningar i kroppen. Vid djupandning ökar lungvolymen till det maximala och då kan också slemhinnan i lungans små lungsäckar rengöras. Det rensar effektivt ut ämnen som annars kan irritera nerver i lungan och ge inflammation.

  • Benny Sikter

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.