14 nov 2014 06:00

07 jan 2015 10:02

Läs på innan du själv tar till storsläggan, Monica!

POLITIK

Replik. Monica Green skriver i en replik att det är gratis för den utländska tunga trafiken att köra på de svenska vägarna. Det kunde inte vara mer fel. Utländska lastbilar betalar för att använda de svenska vägarna genom det EU-gemensamma systemet Eurovinjett. Det innebär att utländska fordon betalar en avgift per år för att använda de svenska vägarna. Om man smiter från det systemet betraktas det som ett brott och ska självfallet också hanteras som ett brott.

Monica skriver också att: ”Fordon med höga utsläpp av koldioxid ska få högre skatt.” Tyvärr stämmer inte det heller. Er föreslagna kilometerskatt är en avgift på avstånd, utan incitament för att investera i ny och klimatsmart teknik. Det innebär i praktiken att avgiften är ett effektivt sätt att utarma svensk landsbygd. Istället för att uppmuntra och ge förutsättningar för att driva framgångsrika företag på landsbygden beskattar ni avstånden och gör det dyrt att vara företagare på landsbygden.

Kilometerskatten är beräknad att ge 4,7 miljarder till statskassan. I praktiken innebär det en avgift på ungefär 14 kronor milen för svenska lastbilar. Eftersom ungefär hälften av alla körningar är utan betalande last kommer det innebära att åkaren måste debitera ungefär det dubbla till kunden. Dessutom har ni tidigare sagt att skogsindustrin, som står för omkring hälften av den körda volymen i Sverige, ska undantas avgiften. Om regeringen ska få in sina 4,7 miljarder innebär det att övriga behöver ta ut en avgift på runt 56 kronor milen för en körning. Ponera vad det skulle innebär på mjölkpriset eller priset på det svenska köttet?

Storstads- och Stockholmsperspektivet blir tydligt även i andra fall. Uppgraderingen av E20 kräver medfinansiering av stora mått från Skaraborgskommunerna. Samtidigt slänger ni iväg 4 miljoner kronor om dagen på att frysa projektet förbifart Stockholm. Kostnaden för att frysa projektet kommer att summera upp till närmare 1 miljard kronor!

S och MP i Stockholm tillåts slarva bort 1 miljard kronor medan landsbygden får betala för kilometerskatten. Ni har med all önskvärd tydlighet visat var era prioriteringar ligger – och inte är de i landsbygden i alla fall!

Ni vill också ta fram en livsmedelsstrategi men börjar det arbetet med att lägga på hundratals miljoner kronor i straffskatt på det svenska lantbruket.

Visst är skolfrågorna viktiga Monica, och flera förslag är bra, men jag håller med Skolledarförbundet som menar att ni tappat det strategiska tänket när ni istället presenterar ett antal generella satsningar.

Den S och MP-ledda regeringen visar på fråga efter fråga att man inte förstår vad som behövs utanför storstadsområdena för att Hela landet ska leva, tyvärr!

Ulrika Carlsson (C)

riksdagsledamot Skaraborg

Monica skriver också att: ”Fordon med höga utsläpp av koldioxid ska få högre skatt.” Tyvärr stämmer inte det heller. Er föreslagna kilometerskatt är en avgift på avstånd, utan incitament för att investera i ny och klimatsmart teknik. Det innebär i praktiken att avgiften är ett effektivt sätt att utarma svensk landsbygd. Istället för att uppmuntra och ge förutsättningar för att driva framgångsrika företag på landsbygden beskattar ni avstånden och gör det dyrt att vara företagare på landsbygden.

Kilometerskatten är beräknad att ge 4,7 miljarder till statskassan. I praktiken innebär det en avgift på ungefär 14 kronor milen för svenska lastbilar. Eftersom ungefär hälften av alla körningar är utan betalande last kommer det innebära att åkaren måste debitera ungefär det dubbla till kunden. Dessutom har ni tidigare sagt att skogsindustrin, som står för omkring hälften av den körda volymen i Sverige, ska undantas avgiften. Om regeringen ska få in sina 4,7 miljarder innebär det att övriga behöver ta ut en avgift på runt 56 kronor milen för en körning. Ponera vad det skulle innebär på mjölkpriset eller priset på det svenska köttet?

Storstads- och Stockholmsperspektivet blir tydligt även i andra fall. Uppgraderingen av E20 kräver medfinansiering av stora mått från Skaraborgskommunerna. Samtidigt slänger ni iväg 4 miljoner kronor om dagen på att frysa projektet förbifart Stockholm. Kostnaden för att frysa projektet kommer att summera upp till närmare 1 miljard kronor!

S och MP i Stockholm tillåts slarva bort 1 miljard kronor medan landsbygden får betala för kilometerskatten. Ni har med all önskvärd tydlighet visat var era prioriteringar ligger – och inte är de i landsbygden i alla fall!

Ni vill också ta fram en livsmedelsstrategi men börjar det arbetet med att lägga på hundratals miljoner kronor i straffskatt på det svenska lantbruket.

Visst är skolfrågorna viktiga Monica, och flera förslag är bra, men jag håller med Skolledarförbundet som menar att ni tappat det strategiska tänket när ni istället presenterar ett antal generella satsningar.

Den S och MP-ledda regeringen visar på fråga efter fråga att man inte förstår vad som behövs utanför storstadsområdena för att Hela landet ska leva, tyvärr!

Ulrika Carlsson (C)

riksdagsledamot Skaraborg

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.