17 nov 2014 06:00

07 jan 2015 10:23

Du får nog läsa igen Ulrika!

POLITIK

Replik. U Carlsson (C) uppmanar mig att läsa budgeten och det har jag gjort, inte någonstans finns de siffror och påståenden som Carlsson skriver. Det gäller den vägslitageavgift som regeringen ska utreda för att den utländska tunga trafiken ska betala för att de sliter ner vägarna och samtidigt bekämpa den illegala lastbilstrafiken.

Ni försöker påskina hur många miljarder det skulle bli och ni försöker göra påhittade uträkningar, för att det ska låta avskräckande. Det är trist att borgerliga riksdagsledamöter inte håller sig till fakta.

Det Eurovinjettsystem som finns sedan tidigare fungerar inte och har tryckt ut tunga fordon på vägar där de inte borde åka.

Chaufförer utnyttjas i slavliknande förhållanden och konkurrerar ut den seriösa näringen. Detta vill vi komma tillrätta med. Därför skriver samarbetsregeringen på sidan 283 i Finansplanen att:

”Eftersom svenska lastbilsåkare betalar avståndsbaserade vägskatter när de kör i vissa europeiska länder, är det rimligt att Sverige inför en avståndsbaserad skatt för tung trafik. Det skulle öka möjligheterna till kontroll av tunga vägtransporter. En sådan skatt ökar möjligheterna till styrning mot miljövänligare fordon på de svenska vägarna, därför ska en sådan skatt utredas”.

Med andra ord, vi ska få ordning och reda på vägarna och vi ska premiera de med minst miljöpåverkan vilket oftast är de svenska bilarna.

I sina påhittade uträkningar låter Carlsson påskina att de utländska åkerierna inte ska betala. Men vi ska inte göra som den borgerliga regeringen gjorde när de gav undantag från de utländska förarna från att betala trängselskatt i Göteborg.

Vi kommer inte införa denna vägslitageskatt om inte de utländska fordonen betalar, eftersom de utgör hälften av den tunga trafiken på våra vägar. Vi ska dessutom införa klampning och högre böter för de som bryter mot cabotagereglerna och vi inför krav på frakthandlingar i bilen mm.

Sammantaget ska vi se till att det blir ordning och reda samt se till att de som sliter ut vägarna betalar för sig.

Monica Green

Socialdemokraterna

Ni försöker påskina hur många miljarder det skulle bli och ni försöker göra påhittade uträkningar, för att det ska låta avskräckande. Det är trist att borgerliga riksdagsledamöter inte håller sig till fakta.

Det Eurovinjettsystem som finns sedan tidigare fungerar inte och har tryckt ut tunga fordon på vägar där de inte borde åka.

Chaufförer utnyttjas i slavliknande förhållanden och konkurrerar ut den seriösa näringen. Detta vill vi komma tillrätta med. Därför skriver samarbetsregeringen på sidan 283 i Finansplanen att:

”Eftersom svenska lastbilsåkare betalar avståndsbaserade vägskatter när de kör i vissa europeiska länder, är det rimligt att Sverige inför en avståndsbaserad skatt för tung trafik. Det skulle öka möjligheterna till kontroll av tunga vägtransporter. En sådan skatt ökar möjligheterna till styrning mot miljövänligare fordon på de svenska vägarna, därför ska en sådan skatt utredas”.

Med andra ord, vi ska få ordning och reda på vägarna och vi ska premiera de med minst miljöpåverkan vilket oftast är de svenska bilarna.

I sina påhittade uträkningar låter Carlsson påskina att de utländska åkerierna inte ska betala. Men vi ska inte göra som den borgerliga regeringen gjorde när de gav undantag från de utländska förarna från att betala trängselskatt i Göteborg.

Vi kommer inte införa denna vägslitageskatt om inte de utländska fordonen betalar, eftersom de utgör hälften av den tunga trafiken på våra vägar. Vi ska dessutom införa klampning och högre böter för de som bryter mot cabotagereglerna och vi inför krav på frakthandlingar i bilen mm.

Sammantaget ska vi se till att det blir ordning och reda samt se till att de som sliter ut vägarna betalar för sig.

Monica Green

Socialdemokraterna

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.