19 feb 2015 06:01

19 feb 2015 06:01

Var finns framåtandan?

BETYGSFRÅGAN.

De lokala synpunkterna om betyg är heta. Varför ska Skövdeskolor inte hoppa på utvecklingståget? Varför ska Skövdeskolor inte vara föregångare? Med stor glädje och stolthet kan jag berätta för alla bakåtsträvare att Skövde var en föregångare av utbildningsförnyelse och effektivisering.

• Västerhöjdsgymnasiet var bland de första i landet med att ha datorutbildning på schemat – en 36-timmarskurs. Året var 1974.

• Samtidigt var andra entusiaster i farten och arbetade febrilt med att anskaffa lokaler och personal till den så kallade Skövdes Högskola. År 1980 bedrevs högskoleutbildningen i en trerumslokal. I dag utbildas cirka 4 500 studenter på ett campus.

• Ungefär samtidigt började Eriksdalskolan lägga grunden till ett nytt utbildningstänk, de så kallade parallella spåren. Skövdes pedagogiska storhetstid var när Karlstads, Jönköpings och andra högskolestudenter stod i kö för att få möjlighet att praktisera och studera Skövdes nya pedagogiska tänk. På den tiden samarbetade politiker, arbetslivets och skolans representanter.

• Sist men inte minst var det Skövde som lade grunden till den tioåriga grundskolan. Folk med visioner som vågade ta risker.

Kommunaliseringen av skolan fick mer och mer rötter och påverkade skolutvecklingen negativt. Eriksdalskolan lades ner för att återuppstå efter några år. Under tiden försvann spårtanken. Skolans ledare sysslade med att jaga kvadrat- och kubikmeter luft per elev istället för att vara pedagoger. Utöver Cypernresan där utvalda, mer eller mindre kunniga ledare deltog, har ingenting nytt hänt i pedagogisk väg. Utvärderingen och erfarenhetsutbyten från Cypernresan sipprade aldrig ner till lärarna på fältet. Var tog den lärande organisationen vägen?

Det finns ett stort motstånd mot att Skövde skall ansöka om att vara bland de 100 skolorna som får vara med från starten med att prova betyget från tidigare år. Jag undrar varför? Var finns framåtandan? Vad är man rädd för?

Dumitru Barta

De lokala synpunkterna om betyg är heta. Varför ska Skövdeskolor inte hoppa på utvecklingståget? Varför ska Skövdeskolor inte vara föregångare? Med stor glädje och stolthet kan jag berätta för alla bakåtsträvare att Skövde var en föregångare av utbildningsförnyelse och effektivisering.

• Västerhöjdsgymnasiet var bland de första i landet med att ha datorutbildning på schemat – en 36-timmarskurs. Året var 1974.

• Samtidigt var andra entusiaster i farten och arbetade febrilt med att anskaffa lokaler och personal till den så kallade Skövdes Högskola. År 1980 bedrevs högskoleutbildningen i en trerumslokal. I dag utbildas cirka 4 500 studenter på ett campus.

• Ungefär samtidigt började Eriksdalskolan lägga grunden till ett nytt utbildningstänk, de så kallade parallella spåren. Skövdes pedagogiska storhetstid var när Karlstads, Jönköpings och andra högskolestudenter stod i kö för att få möjlighet att praktisera och studera Skövdes nya pedagogiska tänk. På den tiden samarbetade politiker, arbetslivets och skolans representanter.

• Sist men inte minst var det Skövde som lade grunden till den tioåriga grundskolan. Folk med visioner som vågade ta risker.

Kommunaliseringen av skolan fick mer och mer rötter och påverkade skolutvecklingen negativt. Eriksdalskolan lades ner för att återuppstå efter några år. Under tiden försvann spårtanken. Skolans ledare sysslade med att jaga kvadrat- och kubikmeter luft per elev istället för att vara pedagoger. Utöver Cypernresan där utvalda, mer eller mindre kunniga ledare deltog, har ingenting nytt hänt i pedagogisk väg. Utvärderingen och erfarenhetsutbyten från Cypernresan sipprade aldrig ner till lärarna på fältet. Var tog den lärande organisationen vägen?

Det finns ett stort motstånd mot att Skövde skall ansöka om att vara bland de 100 skolorna som får vara med från starten med att prova betyget från tidigare år. Jag undrar varför? Var finns framåtandan? Vad är man rädd för?

Dumitru Barta

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.