06 mar 2015 06:01

06 mar 2015 06:01

Varför är Västtrafik dyrast?

VÄSTTRAFIK.

I tidningarna kan man läsa att Västtrafik kommer att höja priserna med fem procent de närmaste tre åren. Skälet sägs vara att kunna göra förbättringar. Förslaget manar till eftertanke.

Det går säkert att spara på vissa saker. Behövs det verkligen fyra regionkontor? Stockholm har ett kontor, medan Skåne, förutom huvudkontoret i Hässleholm, har en filial i Malmö.

Vid en jämförelse med Skåne och Stockholm (SL) är Västtrafik dyrast. Ett månadskort inom SL kostar 790 kronor och för pensionärer 490 kronor. De har en sommarbiljett som gäller i fyra månader som kostar 2 400 och för pensionärer 1 450. De har pensionärsrabatt på 24-timmarsbiljetten. Dygnsbiljett kostar 115 kronor och 70 för pensionärer.

Månadskort för hela Skåne kostar 1 195. 430 kostar det extra om man vill resa i första klass. Dessutom finns möjlighet att åka i tyst avdelning. 24-timmarsbiljetten kostar 195 kronor för hela Skåne. Det finns ett sommarkort i Skåne som kostar 595 och är giltigt mellan 15 juni och 15 augusti. Det kortet är enormt populärt.

Västtrafik är dyrast med allt i jämförelse med de andra storstadslänen. Ett månadskort enbart för Hjo, Karlsborg, Skövde och Tibro kommuner kostar 715 kronor. Ett månadskort för Skövde tätort kostar 475. Ett månadskort för hela regionen kostar 1 685. Ett dygnskort kostar 300 kronor för hela regionen.

Varför är Västtrafiks biljetter dyrast?

Västtrafik borde också införa ett sommarkort. Ett lämpligt pris kan vara 900 kronor. Det skulle locka många bilister att resa kollektivt, samtidigt som det finns många intressanta besöksmål i Västsverige.

Fortsätter prishöjningarna och folk tvingas till obekväma resor kommer med all sannolikhet många att övergå till att åka bil.

Christer Wilhelmsson

I tidningarna kan man läsa att Västtrafik kommer att höja priserna med fem procent de närmaste tre åren. Skälet sägs vara att kunna göra förbättringar. Förslaget manar till eftertanke.

Det går säkert att spara på vissa saker. Behövs det verkligen fyra regionkontor? Stockholm har ett kontor, medan Skåne, förutom huvudkontoret i Hässleholm, har en filial i Malmö.

Vid en jämförelse med Skåne och Stockholm (SL) är Västtrafik dyrast. Ett månadskort inom SL kostar 790 kronor och för pensionärer 490 kronor. De har en sommarbiljett som gäller i fyra månader som kostar 2 400 och för pensionärer 1 450. De har pensionärsrabatt på 24-timmarsbiljetten. Dygnsbiljett kostar 115 kronor och 70 för pensionärer.

Månadskort för hela Skåne kostar 1 195. 430 kostar det extra om man vill resa i första klass. Dessutom finns möjlighet att åka i tyst avdelning. 24-timmarsbiljetten kostar 195 kronor för hela Skåne. Det finns ett sommarkort i Skåne som kostar 595 och är giltigt mellan 15 juni och 15 augusti. Det kortet är enormt populärt.

Västtrafik är dyrast med allt i jämförelse med de andra storstadslänen. Ett månadskort enbart för Hjo, Karlsborg, Skövde och Tibro kommuner kostar 715 kronor. Ett månadskort för Skövde tätort kostar 475. Ett månadskort för hela regionen kostar 1 685. Ett dygnskort kostar 300 kronor för hela regionen.

Varför är Västtrafiks biljetter dyrast?

Västtrafik borde också införa ett sommarkort. Ett lämpligt pris kan vara 900 kronor. Det skulle locka många bilister att resa kollektivt, samtidigt som det finns många intressanta besöksmål i Västsverige.

Fortsätter prishöjningarna och folk tvingas till obekväma resor kommer med all sannolikhet många att övergå till att åka bil.

Christer Wilhelmsson

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.